Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Kiszámolták, hogy megéri-e akkumulátort venni a napelemekhez

Egy napelem mellé költséges lehet az akkumulátor beszerzése, de több érv is szól mellette.

Létrehozva:

|

A 2022-es év vége kifejezetten rosszul alakult a napelemes piac számára: előbb november 1-i hatállyal vezettek be visszatáplálási stopot, majd az is kiderült, hogy a szaldós elszámolás 2023. december 31-ig maradhat, ezt követően az új napelemek más, kevésbé kedvező feltételek mellett csatlakozhatnak. Utóbbi döntést egyébként egy EU-s szabály is előírja.

A betáplálási korlátozás legkésőbb 2024 év végéig maradhat, addig viszont komoly akadályt gördít a napelemek elé. Az egyik megoldás az otthoni akkumulátorok beszerzése, amelynek előnyeiről és hátrányairól az NV Solar írt. Az ilyen berendezések iránt korábban a hibrid inverterek megjelenésekor is komolyan nőtt az érdeklődés. Akkumulátoroknál alapvetően három faktort szokás figyelembe venni: ellátásbiztonságot teremt – például áramszünet esetén is tud energiát biztosítani –, növeli a környezettudatosságot, valamint hat a megtérülésre.

A hibrid inverterek felbukkanásakor az ellátásbiztonság volt az akkumulátorok iránti érdeklődés mozgatórugója. Fontos: a beruházás előtt érdemes felmérni, hogy az áramszünet valójában mennyire súlyos, gyakori probléma, hiszen a berendezés beszereltetése nagyon költséges, 2-3 millió forintba is kerülhet. A folyamatos ellátás természetesen ennek ellenére is egy olyan szempont, amelynek egy akkumulátorokkal kiegészített napelemes rendszer tökéletesen megfelel.

Ami a környezettudatosságot illeti: napjainkban egyre többen ébrednek rá, hogy lépni kell a bolygó éghajlati átalakulása ellen. Ennek számtalan módszere van, az egyik az alternatív energiaforrások, így a napenergia hasznosítása. Amit kevesen tudnak, az az, hogy a napelemek akkumulátorral kiegészítve még inkább környezetbarát módon tudnak működni, hiszen nem keletkezik „elveszett” energia. A felesleget a rendszer képes eltárolni olyan időszakra, amikor a napelemek nem termelnek elegendő áramot.

Mennyi idő alatt térül meg?

Advertisement

Ami szintén nem elhanyagolható kérdés, az a megtérülés, elvégre minden potenciális beruházó szeretne hosszabb távon spórolni. Sajnos akkumulátorok esetében a kalkuláció nem egyszerű, több faktor is szerepet játszik a képletben. Érdemes kiemelni, hogy a következő, az NV Solar által végzett kalkulációban csak a tárolók megtérülését vizsgálták, a napelemes rendszer árával nem számolnak.

A számításokhoz az NV Solar egy kedvező áru akkumulátorpakkot választott ki, ez végül az itthon mostanában felbukkanó Sofar Solar lett. A Sofar BTS-5K (5kWh) beszereléssel a cikk írásakor 1.180.000 forintos áron már elérhető volt.

A szakértők lakossági és céges viszonylatban mérték fel a megtérülés idejét. A lakossági résznél a bruttó villamosenergia-árakat nézték – ez jelenlegi átlagfogyasztás (2526kWh/év) alatt 36, e fölött 70 forint –, és úgy kalkuláltak, hogy egy 5kWh-s akkumulátornál napi 4 kWh-t vesznek ki. A kalkulációt kétszer végezték el, egyrészt úgy, hogy az év minden napján teljesül a kivitel, másrészt a sokkal reálisabb 270 napra. Utóbbi esetben, amennyiben a fogyasztás az átlag alatt alakul, a megtérülés 30,3 év, míg az átlagfogyasztás felett 15,6 év. A cégeknél csak az árakat változtatták meg egy jelenleg reális szintre, és nettó árakkal számoltak. E szerint, 270 napos forgatókönyvnél az átlag alatt 6,8, az átlag fölött pedig 4,8 év a megtérülés.

Érdemes hozzátenni, hogy a számolás nem teljesen reális, egy 5kWh-s berendezást 20 százalékra lemeríteni minden nap például nem ideális, a kalkulációkor pedig nem vették figyelembe a degradációt. Az akkumulátorok teljesítmény garanciái általában annyit vállalnak, hogy tíz év elteltével a névleges teljesítményük 80 százalékára még képesek lesznek – ez jelen esetben azzal jár, hogy a tízedik évben 5kWh-s eszközünk már inkább csak 4kWh-s lesz.

Most akkor megéri?

Advertisement

Összességében nehéz megválaszolni, hogy végül megéri-e az akkumulátoros beruházás. A piaci helyzet igen képlékeny, a rezsiárak még mindig nagyban torzítják azt, közben viszont jönnek az új, az árakat lefelé nyomó akkumulátortechnológiák, idővel ráadásul új árazási módszer is kialakulhat. Cégek esetében egyértelműbb a helyzet, a vállalatoknak már most is megérheti a beruházás.

Zöld Energia

Mi kell a jó napelemes autókhoz?

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.

Létrehozva:

|

Szerző:

A Nemzetközi Energiaügynökség által 110 napelemes és autóipari szakértő körében végzett felméréssel olyan technológiákat és területeket azonosítottak, amelyek fontosak lehetnek a személygépkocsik esetében a járműbe integrált fotovoltaika (VIPV) bevezetésében – számol be a PV Magazine. A vizsgálat többek között arra is kitér, hogy a szakértők mit hajlandóak feladni a napelemes hozam tekintetében a jármű esztétikájának javítása érdekében.

A VIPV-k cellatechnológiájának megválasztásánál a kristályos szilícium (c-Si) dominált, és egyértelműen a látható fém nélküli, üveges és polimeres technológiát részesítik előnyben a résztvevők. A felmérés válaszadói azonban 2030-ra a tandem- és a vékonyréteg-technológia növekedését várják.

A napelemes autók már megtalálhatóak a kereskedelmi forgalomban, és prototípusokat is fejlesztenek, a tanulmányban ezeket vették alapul. Számos rendszerjellemzőt, köztük a színt, a töltési gyakoriságot és a költségeket rangsorolták, a legfontosabbak a hatékonyság, az évi többletkilométerek és a jármű hatótávolságának meghosszabbítása voltak.

A 3 négyzetméteres rendelkezésre álló területre vetített hatékonyságot vizsgálva a válaszadók egyetértettek abban, hogy a minimális energiaátalakítási hatékonyság legalább 20-22 százalék legyen 600 és 660 watt közötti teljesítmény mellett, míg egy nagy csoport, 29 százalék szerint meg kell haladni a 25 százalékot 750 wattos teljesítmény mellett. A megkérdezettek szerint a modulok élettartamának legalább 10-15 évnek kell lennie. A szakértők úgy vélik, hogy 2030-ra akár 60 százalékkal is csökkenhetnek a VIPV-rendszerek költségei, ami elősegítheti, hogy a napelemes autók a mainstreamet is elérjék.

Anna J. Carr, a munkacsoport társvezetője szerint a kutatás legmeglepőbb eredménye, hogy a résztvevők hajlandóak feláldozni a teljesítményt a kívánt színekért. „Azon válaszadók körében, akik szerint a fekete vagy sötétkék színnél nagyobb színválasztékra van szükség, átlagosan 24,2 százalékos teljesítményveszteséget jelöltek meg elfogadhatónak” – nyilatkozta.

Advertisement

A kutatók következő célja, hogy újabb felmérést végezzenek, ezúttal még több iparági szakértő bevonásával. Emellett a fókuszt is bővítenék, hogy bevonják a VIPV-s nehéz- és haszongépjárműveket is.

Tovább olvasom

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!