Kapcsolatfelvétel

Zöldinfó

Környezetbarát jet-ski és intelligens minitraktor

Létrehozva:

|

Az akkumulátorral működő elektromos szörfdeszka a tervezői szerint jóval csendesebb, mint a hagyományos jet-ski. Bárki vezetheti, nem kell hozzá engedély. Könnyű vele közlekedni, és karbantartása is egyszerű. Az ötlet egy francia vállalkozó, Philippe Fretel fejéből pattant ki.

– Néhány évig volt egy vízi sportklubom a floridai Miamiban, ahol észrevettem, hogy a járgányok egyre nagyobbak és nehezebbek lettek, és persze jóval több energiát is fogyasztottak. Arra gondoltam, hogy egy olyan szerkezetet kellene alkotni, amely felhasználóbarát, könnyű tárolni és tiszta, elektromos energiával működik, vagyis csendes és nem terheli a környezetet széndioxiddal – mesélte a feltaláló. Philippe Frete a propellert egy tartályban rejtette el, hogy ne jelenthessen veszélyt az arra úszkálók számára. A motor három akkumulátorral működik, a sebesség pedig elérheti akár az 51 km/órát is. A vízi jármű teste olyan anyagokból készült, amelyet a repülőgéptervezők használnak: könnyű, de erős, írja az euronews.com.

Az első prototípust 2011-ben alkották meg. Számos teszt és néhány módosítás után elkészült a végleges változat. Az alapár körülbelül hétezer euró, de a karbonszálas változatért húszezer eurót is elkérnek. A világ másik felén, a Queenslandi Műszaki Egyetem kutatói megalkottak egy olyan intelligens traktort, amely úgy közlekedik a szántóföldön, hogy egyáltalán nem tesz kárt a vetésben.

– Az egyre nagyobb és nehezebb monstrumok helyett kicsi, könnyű, együttműködő, intelligens robotokat szeretnénk létrehozni, amelyek nem igényelnek távirányítást – magyarázta az egyetem munkatársa, David Ball.

Advertisement

A jármű kamerák és GPS segítségével kerüli ki az akadályokat. A fejlesztők szerint 10 ilyen kis traktor hatalmas földterületet képes megművelni. A farmerek akár a nap 24 órájában dolgoztathatják a gépeket. Azt mondják, az Agbot megfizethető alternatívát nyújt a zajos, üzemanyagfaló hagyományos traktorokkal szemben.

– A robotok igazi haszna az, hogy segítségükkel megváltoztathatjuk a növénytermesztés eddigi módszereit. Növelhetjük a hozamot, gazdaságosabban tudunk trágyázni, és csökkenthetjük a mezőgazdaság káros környezeti hatásait – mondta Andrew Bate termelő.

Advertisement

A hagyományos vegyszeres gyomirtó gépek például nem tudnak a földekre menni közvetlen eső után, amikor még kicsi a gaz. Ezek a könnyű szerkezetek azonban nem akadnak el a felázott talajon, és időben, kevesebb vegyszer használatával oldják meg a feladatot. A robotot most tesztelik, de a kutatók reményei szerint a következő évtizedben már ilyen gépek dolgoznak majd egész Ausztráliában.

 

Advertisement


Advertisement
Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Energia

Itt az új akkumulátor-generáció: leválthatják a lítiumot egy új anyagra

A nátrium-ion akkumulátorok adhatják meg a következő lökést az energetika fejlődésének.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet az Ön rendszere! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A nátrium-ion akkumulátorok fejlesztése évek óta zajlik, de ezek a termékek csak mostanában kezdtek el megjelenni a piacon. A JAC a Volkswagennel együttműködve 2023-ban kezdte meg a Sehol (E10X) autó nátrium-ion akkumulátorral ellátott verziójának leszállításait, a Bluetti pedig nemrégiben piacra dobta a Pioneer Na hordozható áramellátó állomást – írja az alternativenergia.hu. A JAC számára a HiNa gyártotta a korai nátrium-ion akkumulátorokat, amelyek energiasűrűsége ugyan elmarad a lítium-vas-foszfát (LFP) berendezésekétől, de a technológia gyorsan fejlődik. Az ilyen energiatárolók egyik komoly előnye, hogy jól bírják a hideget. A HiNa 2022-ben nyitotta meg 1 GWh kapacitású nátriumakkumulátor gyárát, amelyet hamarosan a BYD és a CATL nagy gyárai követtek – jelezve a nátrium tartós szerepét. A CATL Naxtra terméke 175 Wh/kg kapacitású, és 10 ezer ciklusig, –40 °C és 70 °C közötti hőmérsékleti tartományban működik, a gyártó a technológiát teherautókban alkalmazná. A BYD 2024-ben indította el hatalmas, 30 GWh-s gyárát. A nátrium technológia anyagköltségei jóval alacsonyabbak, mint a lítiumé, alapanyagai sokkal könnyebben elérhetőek. Az LFP nem érheti utol a nátriumot sem a költségek, sem a hőmérsékleti teljesítmény tekintetében, ezért mind a BYD, mind a CATL azt tervezi, hogy elsőként vezeti ki az energiatárolásban.

A nátriumakkumulátor kínálta előnyök új lehetőségeket nyitnak meg, többek között megvalósíthatóvá válnak a nagy közlekedési energiaalkalmazások, például az e-hajók árammal való ellátása. Ugyan elektromos hajók már most is léteznek, az új technológia révén válhat gazdaságilag igazán életképessé a megközelítés, de a nátriumakkumulátorok más területeken, így az autók és az otthoni energiatárolás esetében is csökkenthetik a költségeket.

A megbízhatóbb és olcsóbb energiatárolás a megújuló energiák terén is új lendületet adhat. Bár az elmúlt években a lítium-akkumulátorok alapjaiban változtatták meg az energia felhasználását, a technológia fejlődésében kezdi elérni a korlátait, és úgy tűnik, a nátrium alapú energiatárolók jelentik a következő lépést.

Advertisement
Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák