Kapcsolatfelvétel

Zöldinfó

Környezetbarát jet-ski és intelligens minitraktor

Létrehozva:

|

Az akkumulátorral működő elektromos szörfdeszka a tervezői szerint jóval csendesebb, mint a hagyományos jet-ski. Bárki vezetheti, nem kell hozzá engedély. Könnyű vele közlekedni, és karbantartása is egyszerű. Az ötlet egy francia vállalkozó, Philippe Fretel fejéből pattant ki.

– Néhány évig volt egy vízi sportklubom a floridai Miamiban, ahol észrevettem, hogy a járgányok egyre nagyobbak és nehezebbek lettek, és persze jóval több energiát is fogyasztottak. Arra gondoltam, hogy egy olyan szerkezetet kellene alkotni, amely felhasználóbarát, könnyű tárolni és tiszta, elektromos energiával működik, vagyis csendes és nem terheli a környezetet széndioxiddal – mesélte a feltaláló. Philippe Frete a propellert egy tartályban rejtette el, hogy ne jelenthessen veszélyt az arra úszkálók számára. A motor három akkumulátorral működik, a sebesség pedig elérheti akár az 51 km/órát is. A vízi jármű teste olyan anyagokból készült, amelyet a repülőgéptervezők használnak: könnyű, de erős, írja az euronews.com.

Az első prototípust 2011-ben alkották meg. Számos teszt és néhány módosítás után elkészült a végleges változat. Az alapár körülbelül hétezer euró, de a karbonszálas változatért húszezer eurót is elkérnek. A világ másik felén, a Queenslandi Műszaki Egyetem kutatói megalkottak egy olyan intelligens traktort, amely úgy közlekedik a szántóföldön, hogy egyáltalán nem tesz kárt a vetésben.

– Az egyre nagyobb és nehezebb monstrumok helyett kicsi, könnyű, együttműködő, intelligens robotokat szeretnénk létrehozni, amelyek nem igényelnek távirányítást – magyarázta az egyetem munkatársa, David Ball.

Advertisement

A jármű kamerák és GPS segítségével kerüli ki az akadályokat. A fejlesztők szerint 10 ilyen kis traktor hatalmas földterületet képes megművelni. A farmerek akár a nap 24 órájában dolgoztathatják a gépeket. Azt mondják, az Agbot megfizethető alternatívát nyújt a zajos, üzemanyagfaló hagyományos traktorokkal szemben.

– A robotok igazi haszna az, hogy segítségükkel megváltoztathatjuk a növénytermesztés eddigi módszereit. Növelhetjük a hozamot, gazdaságosabban tudunk trágyázni, és csökkenthetjük a mezőgazdaság káros környezeti hatásait – mondta Andrew Bate termelő.

Advertisement

A hagyományos vegyszeres gyomirtó gépek például nem tudnak a földekre menni közvetlen eső után, amikor még kicsi a gaz. Ezek a könnyű szerkezetek azonban nem akadnak el a felázott talajon, és időben, kevesebb vegyszer használatával oldják meg a feladatot. A robotot most tesztelik, de a kutatók reményei szerint a következő évtizedben már ilyen gépek dolgoznak majd egész Ausztráliában.

 

Advertisement


Advertisement
Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöldinfó

Tavaszra indulhat a sorozatgyártás a CATL debreceni akkumulátorgyárában

A jövő év március-áprilisában kezdik a sorozatgyártást a CATL debreceni akkumulátorgyárában.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

Jövőre, az engedélyektől függően várhatóan márciusban vagy áprilisban megkezdődik a sorozatgyártás a CATL debreceni akkumulátorgyárában – közölte a cég európai működésért felelős ügyvezető igazgatója Debrecenben. Matt Shen azt mondta, 2024-től elindult a modul összeszerelés Debrecenben, eddig már harmincezer elektromos autót ellátó modult gyártottak a helyi üzemükben. Célegyenesbe jutott a cellagyártás: folyamatosan zajlik a gyártósorok beszerelése, hogy mielőbb elkezdhessék a sorozatgyártást. Ennek érdekében a jelenlegi ezer fős dolgozói létszámot a jövő év első negyedében ezerötszázra növelik – írja az alternativenergia.hu. Matt Shen kitért arra is, hogy Európában egyre népszerűbbé válnak az elektromos autók: a kontinensen értékesített járművek 26 százaléka elektromos, ez az arány 29 százalék lehet az év végére. A 15 éve alapított kínai CATL globális piacvezetővé vált, kétszáz autógyártó van a partnereik között, a piaci részesedésük 37,9 százalék – ecsetelte.

Hozzátette: elkészült az európai piacra tervezett akkumulátoruk, amellyel egy töltéssel több mint 750 kilométert tehetnek meg az autók, és extrém hidegben is rövid a töltési idejük. Európában Németországban már működik a gyáruk, hamarosan indul a debreceni sorozatagyártás, és “fejlesztés alatt van” a harmadik gyáregységük Spanyolországban. Szilágyi Balázs közügyekért felelős vezető a sajtótájékoztatón jelezte: az idén harmadik változatban nyújtották be a debreceni gyár környezetvédelmi engedélyét. Ebben a korábbihoz képest 43 százalékkal csökkentették a kibocsátott anyagok teljes mennyiségét, harmadával csökkentették az ivóvízfelhasználás mennyiségét a gyártáshoz, és ugyancsak harmadával csökkentették a gyártás fajlagos energiaigényét – sorolta.

A szürkevíz felhasználásról elmondta: a tavasz folyamán készül el a telepük vezetékes csatlakozása a helyi vízművel. Addig felszíni vizet – a Tisza vizét, illetve esővizet – használnak, utána pedig a felszíni víz és a tisztított szennyvíz meghatározott arányú keverékét, a szürkevizet használják a gyártáshoz. Kérdésre válaszolva kiért a veszélyesnek tekintett N-metil-pirrolidon (NMP) mesterséges szerves vegyületre, amit oldószerként használnak az akkumulátorgyártásban. Azt mondta, az NMP határértékét jelentősen csökkentették, köbméterenként egy milligrammra. Kitta Alexandra toborzási vezető jelezte: folyamatosan toborozzák az új munkaerőt, a jelenleg foglalkozatott ezer fő kétharmada helyi munkavállaló, egyharmada külföldi. Az a céljuk, hogy minél több helyi munkaerőt alkalmazzanak, a dolgozók 80 százaléka fizikai, 20 százaléka szellemi dolgozó – tette hozzá megjegyezve, hogy stratégiai együttműködési megállapodásuk van a Debreceni Szakképzési Centrummal és a Debreceni Egyetemmel, de kiveszik a részüket a város kulturális életéből is.

Advertisement
Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák