

Zöld Közlekedés
Korszakalkotó járművet mutattak be Dubajban
A MOME és a Neumann János Egyetem közös fejlesztésű járműve forradalmasíthatja a városi áruszállítást – Hidrogénnel és napenergiával működő járművet mutatott be a dubaji klímacsúcson a Moholy Nagy Művészeti Egyetem (MOME) és a Neumann János Egyetem.
A két egyetem kollaborációjában készült három kerekű, multifunkcionális szállító járművet december 1-én láthatta először a nagyközönség az ENSZ COP28 klímacsúcson. A prototípus egyenesen a fejlesztők keze alól, a műhelyből utazott Dubajba.
A teherszállító jármű a fenntarthatósági szempontokat figyelembe véve hidrogénnel és napenergiával működik, különlegessége, hogy saját mesterséges intelligenciával dolgozik, amely az útvonal forgalmi viszonyai alapján, maga tervezi meg a kétféle energiaforrás ideális arányú felhasználását. Igaz, a hatótávolsága egy feltöltéssel 250 kilométer, a járművet kifejezetten városi utakra, rövid távú használatra tervezték, futároknak, vagy árufeltöltésre, a szektor igényeire szabva: elöl egy kétszemélyes kabin, míg hátul egy kisebb raktér kapott helyett.
A projekt célja a fenntartható technológiákat felhasználó, előremutató jármű koncepciójának megalkotása volt, mely a zöld hajtáslánc mellett olyan innovatív részleteket tartalmaz, mint a programozható LED kommunikációs panel, vagy az AI-val vezérelt környezet figyelő kamera rendszer.
Az innovatív jármű műszaki fejlesztéséért a Neumann János Egyetem Járműtechnológiai Kutatócsoportja felelt, míg a formaterv és a user interface a MOME Mobility Design Lab szakembereinek keze alól került ki. A MOME részéről a projektet Ruppert Dániel oktatónk vezette, a fejlesztésben részt vett Húnfalvi András a MOME smart mobility specializációjának oktatója, valamint a Mobility Design Lab végzős tervező hallgatói: Kiss Botond Levente, Treffler Máté, és Elek Bálint is.
Az együttműködés keretében a MOME Mobility Lab feladata volt a jármű formatervezése, illetve a jármű vizuális identitásának megalkotása. A csapat célja volt, hogy az autó koncepcióban szereplő innovatív technikát különleges megjelenéssel ruházza fel, a jármű formai kialakításánál a célszerűséget és a modern megjelenést tartották szem előtt, egy olyan formavilágot hoztak létre, amely a jövőbemutató technológiákat emberközeli módon integrálja.
A magyarországi egyetemek közül kizárólag a MOME és a Neumann János Egyetem képviselte országunkat az ENSZ Dubajban rendezett klímacsúcsán. A COP28 klímacsúcson, a Neumann János Egyetem standjánál, a jármű bemutatásán részt vett Novák Katalin köztársasági elnök, Böszörményi-Nagy Gergely, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemért Alapítvány kuratóriumi elnöke, valamint Csizmadia Norbert, a Neumann János Egyetemért Alapítvány kuratóriumi elnöke, Szemerey Szabolcs a Neumann János Egyetemért Alapítvány stratégiai igazgatója és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemért alapítvány kurátora és Kun Krisztián, NJE Járműtechnológiai Kutatócsoport vezető.
A MOME és a Neumann János Egyetem korábban már dolgozott közös projekten: a SUPERMOTO motorkerékpár Abu Dhabiban mutatkozott be nagy sikerrel.
Forrás: MOME

Zöld Közlekedés
Zöld rendszámok lendületben: minden hónap új csúcsot hozott
Az elmúlt hónapban 2929 klímabarát jármű kapott zöld rendszámot, ez minden idők legjobb havi adata.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Az alternativenergia.hu szerint az eddigi csúcstartó, 2025 márciusa 2926 egységgel szorult a második helyre. Pedig csak a személyautókat vizsgálva a tavaszi hónap erősebben teljesített. Ebben az összevetésben 2712 darabbal a márciusé maradt az örökrekord, június 2707 egységgel ezüstérmes. 2025 első felében 14 581 közúti gépkocsi állt munkába világoszöld hatósági jelzéssel, a zömük személyautó, összesen 13722 darab. Az időarányos előrehaladás alapján 2025-ben jó eséllyel megdőlnek a tavalyi éves csúcsok is. A nyár elején töretlen lendülettel folytatódott tehát a tavaszi trend: márciustól júniusig minden hónapban bármelyik korábbi havi adatnál több zöldautóval gyarapodott belföldi állomány.
Hozzátették, hogy az élénk keresletet a kormány támogatási programja hajtja: a vállalatok összesen akár 64 millió forint állami hozzájárulással zöldíthetik flottájukat. Mostanáig több mint 6 ezer cégnek ítéltek oda összesen közel 27 milliárd forint támogatást. Mintegy 3900 pályázónak ki is fizettek kis híján 17 milliárd forintot. A tiszta és csendes járművek üzemeltetése, karbantartása olcsóbb, mint a hagyományos hajtásúaké. A legnagyobb szennyezők közé tartozó közúti közlekedés károsanyag-kibocsátása a korábbi évek folyamatos növekedése után tavalyelőtt csökkenőbe fordult Magyarországon – közölte az energiaügyi tárca.
-
Zöldinfó7 nap telt el a létrehozás óta
Mit kell tennie, ha van otthon napeleme? Új kötelezettséget vezetnek be!
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Miért tiltják Magyarországon, ami egész Európában hódít? – Erkélynapelem-botrány
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás óta
Csendesebb ünnep várható: elmarad az augusztus 20-ai tűzijáték Cegléden
-
Zöldinfó4 nap telt el a létrehozás óta
A hazai kutatók is figyelmeztetnek a talaj vészes állapotára
-
Zöldinfó4 nap telt el a létrehozás óta
Elárasztás mentheti meg a jövő erdőit – a Beregben már működik