Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Magyar innovációval készült el Európa új napelemes sétánya, ami áramot is termel

2023. március 24-én a hollandiai Groningenben átadták az Európai Unió új napelemes sétányát, melynek különlegessége, hogy nemcsak energiát termel, de műanyag újrahasznosításával készül.

Létrehozva:

|

A 400 m2 hosszú napelemes sétálóutat egy magyar innovatív termékkel, a PLATIO napelemes térkővel építette meg a terméket gyártó cég, a PLATIO Solar és a holland kivitelező partner Bengsolar. A sétány évente körülbelül 53 000 kWh villamos energiát állít elő. A PLATIO által termelt zöld energia a groningeni városházát látja el energiával, amit az épület és az elektromos autók töltésére használnak fel. Az energiatermelő sétány ötlete az Unió legnagyobb karbonsemlegességi projekt, a Making City EU kezdeményezés része, amelynek célja a pozitív energiájú városrészek (PED) fejlesztése, bemutatva az innovatív megoldásokban rejlő lehetőségeket a karbonsemlegességi célok elérésében. A sétány átváltozása a klímaváltozásra hívja fel a figyelmet: a korábban szénszállításra használt útszakasz ma energiatermelő sétáló útként funkcionál.

Duplán fenntartható és kettős felhasználás

“Ez az innovatív napelemes sétány hozzájárul a város azon törekvéséhez, hogy 2035-re karbonsemlegessé váljon. A PLATIO napelemes térkövek duplán fenntarthatóak, mivel nemcsak zöld energiát biztosítanak, hanem újrahasznosított műanyagból is készülnek. Valamint kétszeresen hasznosítja a helyet: a napelemes gyalogút áramot termel, miközben az emberek biztonságosan sétálnak rajta. Ez egy pozitív példa arra hogyan lehet a városi teret okosan és fenntartható módon használni” – magyarázta Philip Broeksma, a groningeni önkormányzat energiaügyi tanácsosa.

Sebők András, a PLATIO Solar ügyvezető igazgatója segített jobban megérteni a PLATIO napelemes sétány jelentőségét: “Napelemes térburkolatunk a hagyományos burkolatok környezetbarát alternatívája, mivel megújuló energiaforrást biztosítanak, és nem bocsát ki üvegházhatású gázokat. Ez a 400 m2-es napelemes sétány várható éves termelési volumene 53 000 kWh, és körülbelül 18 tonna CO2-t egyenlít ki. Theo Hoek (Bengsolar) a PLATIO hollandiai viszonteladója, aki a sétányt telepítette, többet elárult a teljesítményről: “Ez az energiatermelés 18 átlagos holland háztartás éves energiaszükségletének felel meg. A rendszert és annak teljesítményét egy alkalmazáson keresztül monitorozzuk. Nézzük meg, hogyan teljesített ma a PLATIO- mutatja az alkalmazást a telefonján – a mai termelés 47 ház 1 napra elegendő energiáját tudja biztosítani.

Sebők András beszédjében kitért arra is miként illeszkedik a vállalat napelemes térköve ebbe a projektbe: “A PLATIO térköve egy szén-dioxid-semleges jövő alapköve lehet, mint olyan zöld építőanyag, amely hozzájárul az épületek szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséhez. Maga a termék egy nettó nulla építőanyag. Vagyis ez a napelemes sétány egy középületet lát el energiával, de a közösségek más célokra is felhasználhatják ezt a technológiát, mivel épületeket és bármilyen kültéri eszközöket is képes ellátni energiával. Nagyra értékeljük a lehetőséget, hogy részt vehettünk a Making City projektbe, reméljük, hogy ez a létesítmény teljesíti és kezeli Groningen klímasemleges céljait.”

Advertisement

Az EU MAKING CITY projektről

Az Európai Bizottság “Making City” programjának célja annak bemutatása, hogy a városok hogyan alakíthatják át energiarendszereiket, hogy intelligensebbé és fenntarthatóbbá váljanak, és az “alacsony szén-dioxid-kibocsátású” városok a PED-ekkel több energiát termeljenek, mint amennyit fogyasztanak. A programban két zászlóshajónak számító város teszteli és validálja a PED-koncepciót: Groningen (Hollandia) és Oulu (Finnország). A sikeres, bevált projekteket más európai városokban is alkalmazzák majd. Groningen úttörő szerepet játszik az olyan új innovációkban, mint ez a napelemes sétány, ami nemcsak a közösség számára hasznos, de példaként szolgálnak Európa többi részének is.

Zöld Energia

Mi kell a jó napelemes autókhoz?

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.

Létrehozva:

|

Szerző:

A Nemzetközi Energiaügynökség által 110 napelemes és autóipari szakértő körében végzett felméréssel olyan technológiákat és területeket azonosítottak, amelyek fontosak lehetnek a személygépkocsik esetében a járműbe integrált fotovoltaika (VIPV) bevezetésében – számol be a PV Magazine. A vizsgálat többek között arra is kitér, hogy a szakértők mit hajlandóak feladni a napelemes hozam tekintetében a jármű esztétikájának javítása érdekében.

A VIPV-k cellatechnológiájának megválasztásánál a kristályos szilícium (c-Si) dominált, és egyértelműen a látható fém nélküli, üveges és polimeres technológiát részesítik előnyben a résztvevők. A felmérés válaszadói azonban 2030-ra a tandem- és a vékonyréteg-technológia növekedését várják.

A napelemes autók már megtalálhatóak a kereskedelmi forgalomban, és prototípusokat is fejlesztenek, a tanulmányban ezeket vették alapul. Számos rendszerjellemzőt, köztük a színt, a töltési gyakoriságot és a költségeket rangsorolták, a legfontosabbak a hatékonyság, az évi többletkilométerek és a jármű hatótávolságának meghosszabbítása voltak.

A 3 négyzetméteres rendelkezésre álló területre vetített hatékonyságot vizsgálva a válaszadók egyetértettek abban, hogy a minimális energiaátalakítási hatékonyság legalább 20-22 százalék legyen 600 és 660 watt közötti teljesítmény mellett, míg egy nagy csoport, 29 százalék szerint meg kell haladni a 25 százalékot 750 wattos teljesítmény mellett. A megkérdezettek szerint a modulok élettartamának legalább 10-15 évnek kell lennie. A szakértők úgy vélik, hogy 2030-ra akár 60 százalékkal is csökkenhetnek a VIPV-rendszerek költségei, ami elősegítheti, hogy a napelemes autók a mainstreamet is elérjék.

Anna J. Carr, a munkacsoport társvezetője szerint a kutatás legmeglepőbb eredménye, hogy a résztvevők hajlandóak feláldozni a teljesítményt a kívánt színekért. „Azon válaszadók körében, akik szerint a fekete vagy sötétkék színnél nagyobb színválasztékra van szükség, átlagosan 24,2 százalékos teljesítményveszteséget jelöltek meg elfogadhatónak” – nyilatkozta.

Advertisement

A kutatók következő célja, hogy újabb felmérést végezzenek, ezúttal még több iparági szakértő bevonásával. Emellett a fókuszt is bővítenék, hogy bevonják a VIPV-s nehéz- és haszongépjárműveket is.

Tovább olvasom

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!