Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Nemsokára valósággá válhatnak az akkumulátoros vonatok

Létrehozva:

|

Hamarosan gazdaságilag is megtérülő lehet az akkumulátoros elektromos vonatok széleskörű használata, hála a megújuló áram árcsökkenésének és az akkumulátortechnológia fejlődésének.

A Kaliforniai Egyetem kutatói az elektromos, akkumulátoros vonatok korszakát jósolják: számításaik szerint 2023-ra már gazdaságilag is megtérülő lehet ezek használata, ekkor fognak igazán elterjedni, mint környezetbarát utazási megoldások. A Nature Energy tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint a továbbfejlesztett akkumulátortechnológia és az olcsó, megújuló energia hamarosan lehetővé teheti, hogy az akkumulátorok teljesítménye versenyezzen a dízel üzemanyaggal a vonatmeghajtásban. Ugyanebben a folyóiratban Federico Zenith, a Norvég Tudományos Műszaki Egyetem kutatója is publikált egy anyagot arról, hogy miért lehet érdemes átállni ezekre a közlekedési megoldásokra. 

Zenith szerint az Egyesült Államokban vonatok végzik a helyközi áruszállítás körülbelül 40 százalékát, és az árukat vonattal szállítani egyértelműen olcsóbb, mint teherautókkal. Az USA-ban a tehervonatok többsége dízel üzemanyaggal működik, állítja, és ez az Egyesült Államok teljes szén-dioxid-kibocsátásának hozzávetőleg 0,6 százalékát bocsátja ki. A norvég és amerikai kutatók is amellett foglalnak állást, hogy az akkumulátoros vonatokkal ezen kibocsátások megelőzhetők.

Az Egyesült Államokban az elektromos vonatok a felsővezetékekből nyerik az áramot – ez a rendszer drága és egyáltalán nem hatékony. A csapat azt javasolja, hogy az akkumulátorok jobb megoldást jelenthetnek – pontosabban a kutatók azt állítják, hogy egyetlen 14 megawattos akkumulátorrendszerrel felszerelt mozdony elegendő lenne egy dízelmotorral hajtott vonat kiváltására. Azt is mondják továbbá, hogy egy ilyen mozdony egy töltéssel körülbelül 240 kilométert tud működni. Ez feleannyi energiát fogyasztana, mint egy dízelmotoros vonat. Ha pedig az akkumulátort megújuló forrásból töltik, az nullára csökkentené az elektromos vonat szénlábnyomát. A kutatók megjegyzik, hogy a legtöbb jelenlegi dízelmozdony valójában árammal működik – a dízelt a fedélzeti generátorok meghajtására használják. Így a legtöbb mozdonynál csak a generátorok cseréjére lenne szükség, és a mozdony mögé egy külön kocsit kellene beépíteni egy nagy akkumulátor szállítására.

Zöld Közlekedés

A Boysen 60 milliárdos beruházással fog elektromos autó alkatrészeket gyártani Nyíregyházán

A Boysen csoport 60 milliárd forintos beruházással 400 új munkahelyet hoz létre Nyíregyházán, ahol a cég elektromos autókhoz kapcsolódó alkatrészeket fog előállítani a BMW debreceni gyára számára – jelentette be hétfőn Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.

Létrehozva:

|

Szerző:

A Külgazdasági és Külügyminisztérium közleménye szerint a tárcavezető a zöldmezős beruházás budapesti bejelentésén arról számolt be, hogy a német vállalat akkumulátortartó-takaró lemezeket fog gyártani a BMW számára. Beszédében kiemelte, hogy ez lesz a cég első olyan üzeme, amelyben kizárólag elektromos autókhoz szükséges alkatrészeket fognak előállítani. Majd hozzátette, hogy a legmodernebb technológiára épülő gyárat megújuló energiára alapozzák. A nagyjából 60 milliárd forint értékű projektet az állam 5,6 milliárd forinttal támogatja, így segítve 400 új munkahely létrejöttét. Szijjártó Péter emlékeztetett, hogy az utóbbi években a világgazdaság kétszer is a feje tetejére állt, így minden bizonytalan, csak egyetlen folyamat zajlik rendíthetetlenül: az elektromos autók térnyerése. Leszögezte, hogy ez nem pusztán üzleti-gazdasági törvényszerűség, hanem politikai döntés eredménye is, amelynek meghozatalában az Európai Unió hatalmas szerepet játszott. Az EU az egyik élharcosa a 2050-es klímasemlegességi célok elérésének, az elektromos autóipari átállás “határozott EU-s politikai döntéssorozat eredménye”, ugyanis a közlekedés a környezetszennyezés egyik legfőbb forrása, átalakítása nélkül nem csökkenthető hosszú távon és nagy mértékben az ágazat károsanyag-kibocsátása – mutatott rá.

“Ezért is furcsa, amikor önmagukat zöldnek nevező politikusok az elektromos autóiparral szemben érvelnek, és azt próbálják meg felhasználni valamifajta zavarkeltésre és balhézásra” – vélekedett.
A miniszter fontosnak nevezte az elektromos autók gyártásához szükséges kapacitások létrehozását, s hangsúlyozta, hogy ezen beruházásokért “őrületes” európai verseny indult meg, különösképpen most, amikor az ukrajnai háború és az “elhibázott” szankciók nyomán a világgazdaság leszállóágban van.
“Tehát aki beruházásokat tud magához vonzani, annak lehet esélye arra, hogy elkerülje a recessziót és a tömeges munkanélküliséget” – fogalmazott.

Majd hozzátette, hogy hazánk is benevezett ebbe a versenybe, és e téren a világ legjobbjai között van. Erre példaként hozta fel, hogy mindhárom prémium német autógyár Magyarországra helyezte elektromobilitási stratégiája egy jelentős szeletét, és részben ennek köszönhetően számos beszállító is idetelepült keletről. Kiemelte, hogy Magyarország már ma is a világ harmadik legnagyobb elektromos akkumulátorgyártója. “Tehát ha valaki valamifajta titokzatos, új, veszélyes fogalomként kíván hivatkozni az elektromos akkumulátorgyártásra, annak a szíves figyelmét felhívom arra, hogy Magyarországon hatalmas elektromos akkumulátorgyárak működnek már most is, és a hatásuk közel sincs olyan, mint amit egyes, önmagukat fantasztikus szakértőknek minősítő, alapvetően ellenzéki politikusok próbálnak itt összehazudni” – közölte.

Szijjártó Péter kijelentette, hogy a nyugat-európai országok mindent megtesznek azért, hogy minél több náluk épüljön meg az elektromos autóiparhoz kapcsolódó gyárak közül, így Németországban is nemrég avatták fel a kínai CATL új üzemét. “Úgy látszik, hogy ami Németországban jó, azzal szemben Magyarországon egyeseknek kifogásuk van, csak nehogy kiderüljön, hogy az inspiráció is máshonnan érkezik” – mondta. Végül pedig arra is kitért, hogy az elmúlt nyolc évben összesen 183 nagy német beruházásról született döntés Magyarországon. Aláhúzta: ennek is köszönhető, hogy tavaly 13 százalékos növekedést követően ismét csúcsot döntött a kétoldalú kereskedelmi forgalom, volumene már október végére elérte az 56 milliárd eurót.

Tovább olvasom

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!