Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Rezsiárak: Napelem telepítési bumm indult Magyarországon

Létrehozva:

|

Jelentősen nőtt a napelemek iránt a kereslet az elmúlt két három hétben – mondta a Magyar Napelem Napkollektor Szövetség elnöke az MTI-nek.

Kiss Ernő közölte, 2021-ben Magyarországon a tagvállalataik, illetve más vállalkozások együttesen 35 ezer háztartásba telepítettek napelemes rendszereket, illetve napelemes erőműveket. Idén viszont csak az elmúlt hetekben körülbelül 60 ezer megkeresés érkezett a szövetséghez. Ráadásul a vállalkozásoknak is több ezer napelemes rendszerre van igényük, hiszen már évek óta piaci áron kapják a villamos energiát. Mindez pedig nagy leterheltséget okoz, ezért a szövetség elnöke biztos abban, hogy a nemrégiben jelzett igények megvalósításának egy része átcsúszik jövőre. Ugyanakkor jelezte, a legnagyobb gátló tényező, hogy a napelemes rendszerek telepítésére vonatkozó, az energiaszolgáltatók által kiadott műszaki gazdasági tájékoztatóra a szolgáltatók leterheltsége miatt, a jogszabályban rögzített 30 nappal szemben, több hónapot, akár fél évet is kell várni.

Kiss Ernő elmondta, ha egy ügyfél megkeresi a szövetség tagjait, hogy szeretne napelemes rendszert telepíteni, akkor első lépésben a felkeresett kivitelezőnek az áramszolgáltatóhoz be kell jelenteni a napelemes rendszer telepítésére vonatkozó igényét. Erre azért van szükség, mert bár a napelemes rendszer nem engedélyköteles, de a telepítéséhez szolgáltatói hozzájárulás kell. Ez alapján lehet ugyanis megkezdeni a kivitelezést, ami egy átlagos méretű rendszernél mindössze egy napig tart. Rendkívüli problémának nevezte a szövetség elnöke, hogy az áramszolgáltatók a 2,5 kilowattnál nagyobb teljesítményű napelemes rendszer telepítésénél a korábbi gyakorlatot szigorították. Most már az esetek döntő többségében megkövetelik a felhasználótól, hogy alakítsa át ingatlanában a villamoscsatlakozásának helyét, mielőtt benyújtja a napelemes rendszerre az igényét. Ez korábban egyetlen lépésben meg lehetett tenni.

Advertisement

Az új szabályozás értelmében ez a beruházás, amely önmagában átlagosan 500 ezer forint, több hónapos csúszást eredményez a beruházás megvalósításában. Mindezt a szövetség elnöke értelmetlennek tartja, mert a beruházás után sok esetben elutasíthatják a napelemes rendszer telepítésére vonatkozó igénybejelentést. A másik nagy problémát a termékhiány jelenti. Az orosz-ukrán háború hatására ugyanis egész Európában óriási a kereslet a napelemek és az inverterek iránt. Globális szinten a napelemgyártás 85 százaléka Kínában található, majd Dél-Koreában és az Amerikai Egyesült Államokban. Magyarországon részegységeket gyártanak – jellemzően kínai alapanyagból – például Csornán és Kecskeméten. Ezért az ország importra szorul. Kiss Ernő elmondta, a szövetségnek több mint 300 tagvállalata van, amelyektől elvárják egyebek mellett, hogy képzett szakemberekkel rendelkezzenek és legyen több lezárt üzleti évük, azaz most induló cég nem lehet a szövetség tagja.

Advertisement

Zöld Energia

Évi 617 tonnával kevesebb károsanyag: napelemes fejlesztéssel zöldül az Alstom mátranováki gyára

Az Alstom egy 1,5 megawatt kapacitású napelemparkkal zöldíti mátranováki gyárának villamosenergia-felhasználását.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A gyár éves villamosenergia-igényének 23 százalékát zöldárammal kiváltó beruházás során 6600 négyzetméternyi napelemet telepítenek majd a szakemberek – írja az alternativenergia.hu. A tájékoztatás szerint a napelemek 1600-1700 megawattóra zöldáramot biztosítanak majd évente gyár számára, amivel a telephely 617 tonna károsanyagkibocsátástól kíméli meg a környezetet évente. A cég emlékeztet, hogy a mátranováki gyárban négy évtizede kezdték meg a forgóvázkeretek gyártását metró- és vasúti szerelvényekhez. A Mátranovákon előállított termékek számos szerelvénytípusban megtalálhatóak Európa-szerte: a hagyományos és a nagysebességű vonatokban, elővárosi vonatokban, mozdonyokban és emeletes vasúti kocsikban.

Az Alstom a magyar vasúti közlekedés meghatározó szereplője, több mint 20 éve van jelen Magyarországon. Az ország egyik legnagyobb metrószerelvény-beszállítója, amely a budapesti metrószerelvények 50 százalékát gyártotta a 2-es valamint a 4-es metróvonalra, és az utóbbin közlekednek az első vezető nélküli metrók Közép- és Kelet-Európában. Emellett a MÁV 25 darab Traxx mozdonyt üzemeltet saját állományában, illetve számos további bérelt Alstom villamosmozdony fut Magyarországon. A vállalat ezen túlmenően modernizálta a MÁV-Start 59 elektromos motorvonatát is a legmodernebb ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszerrel, amelynek köszönhetően ezek a szerelvények a korábbinál biztonságosabban és jóval hatékonyabban közlekedhetnek a magyar vasúti vonalakon – ismertette az Alstom.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák