Zöld Közlekedés
Sci-fibe illő járművet mutatott be a Hyundai
A Hyundai automatizált, zöld hidrogénnel hajtott járművei nem csupán a szállításban jelenthetnek segítséget.
Szeptember elején, a Hyundai hidrogén tematikájú fórumán mutatták be az ambiciózus Trailer Drone koncepciót, amely egy üzemanyagcellás járművön, az e-Bogie-n alapul – írja a CNET. A megoldás lényege a zöld közlekedés mellett az automatizáltság, a technológia célja pedig az, hogy alapjaiban változtassa meg azt, amit a teherszállításról és a logisztikáról gondolunk. Az e-Bogie a forgóvázra (angolul: boogie) épül, a megoldás leginkább a vasúti kerekek miatt lehet ismerős – a forgóváz lényegében a vasúti járművek futó- és hordművének egyik típusa. A Hyundai ötlete nem is annyira teherautó, inkább egy szállításra tervezett robot, amely hidrogénes üzemanyagcellával működik. A négy kerék külön mozog, a rendszer ily módon ügyes manővereket tud elvégezni.
A technológia különösen érdekessé válik, ha több járművet kapcsolnak össze. Ha például két robotot egy utánfutó egység két végére helyeznek, létrejön a Hyundai által Trailer Drone-nak nevezett formáció. A két, függetlenül működő jármű együtt egy olyan szállítót alkot, amely nemcsak a rakodó udvarokon, hanem akár a városi központokban és az autópályán is könnyedén mozoghat. Mindegy, hogy a két e-Bogie közül melyik található elöl, a rendszerhez viszont speciális utánfutó egységre van szükség, amelyben szenzorok helyezkednek el. A cég becslése alapján a járművek egyetlen töltéssel mintegy ezer kilométert tehetnek meg.
Az érkezést követően a lekapcsolás is automatikusan történik, az utánfutó megemeli magát, míg a robotok kigurulnak alóla. Sőt, az egység további három részre is szétválhat, melyeket aztán az e-Bogie-k külön-külön szállíthatnak tovább. A Hyundai egy olyan koncepciót is bemutatott, amelyben a járművet vészhelyzeti, például katasztrófakezelő vagy tűzoltó eszközként lehet használni. A robot tetején ilyenkor egy drón is landolhat, ráadásul a további felszereléseknek, illetve az esetleges sérült személynek is kialakíthatnak helyet. Azt egyelőre nem tudni, hogy mennyire jár a vállalat a megvalósítástól. A koncepció mindenesetre újabb eszköz lehet arra, hogy a Hyundai népszerűsítse a zöld hidrogén jövőjével kapcsolatos elképzeléseit. A cég vonatkozó törekvéseit az anyaországa, Dél-Korea is nagyban támogatja.
Zöld Közlekedés
Repülőrajtot vett a tavalyi piacvezető Toyota 2024 első két hónapjában hazánkban
A tavaly globálisan és Magyarországon is minden idők legsikeresebb évét záró Toyotánál 2024-ben is kitart a lendület: a környezettudatos japán autómárka február végéig 3.198 új autót értékesített hazánkban, így 14,3%-is piaci részesedéssel őrzi első helyét a magyarországi új személyautó és kishaszongépjármű piacon.
A világelső autógyártó prémium márkája, a Lexus pedig valósággal szárnyal: a február végéig Magyarországon gazdára találó 274 új modell 67%-os bővülést jelent az előző év azonos időszakához képest, így a teljes piacon a márka történelmi, 1,5%-os piaci részesedést szerzett (ami egyben ugyancsak rekordszintű, 7,4%-is prémium piaci részesedést jelent).
A tavaly rekordértékesítéssel második egymást követő évben hazánk legkedveltebb autómárkájának bizonyuló Toyota az idei év első két hónapjában legközelebbi versenytársához képest tekintélyes, közel 500 darabos előnnyel, 3.198 új autó értékesítésével őrizte meg első helyét a magyarországi személyautó és kishaszongépjármű piacon. A Toyota a személyautó piacot külön-külön vizsgálva az előbbin 2410 új autó értékesítésével, 12,8%-os részesedéssel, utóbbin pedig 788 új autó értékesítésével, 21,8%-os részesedéssel áll a második helyen. Még látványosabb a Lexus menetelése: a közel 100%-ban elektrifikált autókat értékesítő japán luxusautómárka magyarországi történetében először ért el 7% fölötti (egészen pontosan 7,4%-os) prémium piaci részesedést, miután a tavaly év azonos időszakához képest mintegy 67%-al növelte értékesítéseit. Ezzel totál darabszámban a Lexus számos ismert hagyományos középkategóriás tömegmárka eladásait is túlszárnyalta.
Az év hátralévő részében sosem látott modellinvázió támogatja a két márka további piaci előretörését
A Toyota és a Lexus 2024-ben elképesztő modellinvázióval igyekszik még tovább erősíteni piaci pozícióját és megőrizni szerepét a magyarok kedvenceként: a Toyota 15, a Lexus pedig 5, a két márka tehát összesen 20 vadonatúj vagy frissített modellt mutat be az idei évben Magyarországon.
2024-ben bemutatkozó vadonatúj Toyota modellek:
- C-HR
- Camry
- Land Cruiser
- Proace MAX (áruszállító és személyszállító kivitelben)
- új, akkumulátoros elektromos B-SUV (az Urban Crossover Concept sorozatgyártott változata)
2024-ben megújuló Toyota modellek:
- Yaris
- GR Yaris
- Yaris Cross
- Yaris Van
- Proace City
- Proace City Verso
- Proace
- Proace Verso
- Hilux
2024-ben bemutatkozó vadonatúj Lexus modellek:
- LBX
- LM
2024-ben megújuló Lexus modellek:
- UX
- NX
- LC
A páratlan modelloffenzíva értékesítési volumen fronton is meghatározó vadonatúj modelljei a Toyota esetében a C-HR és a Camry, valamint a Proace MAX, amely a kishaszongépjármű piac egy olyan meghatározó, a haszongépjármű eladások 33%-át kitevő szegmensbe érkezik, ahol a Toyota eddig nem volt jelen. Izgalmas vadonatúj modell lesz emellett a Yaris Cross méretosztályában érkező vadonatúj akkumulátoros elektromos kompakt crossover, amelynek előfutára a tavaly decemberben leleplezett Urban Crossover Concept.
A Lexus esetében a két legfontosabb újdonságot az LBX és az LM jelenti, előbbivel a környezettudatos japán luxusautómárka belép a prémium kompakt crossover szegmensbe, míg utóbbival gyakorlatilag új kategóriát teremt, léteznek ugyanis a prémium márkák kínálatában több személy szállítására alkalmas buszok, ám az LM-hez fogható, a repülők első osztályát idéző luxus személyszállító nincs a piacon.
Tarolhat az elektromos autó programban a Toyota bZ4X
A vadonatúj modellek mellett kiemelt szerepet kap majd a piaci hódításban a Toyota bZ4X, a márka első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, amely idéntől rendkívül jó rendelkezésre állással, akár készletről elérhető lesz. A modell februártól a vállalatok számára meghirdetett elektromos autó program egyik favoritja lehet a támogatás levonása utáni 12.999.999 Ft-os indulóárral. A programban egyébiránt a Toyota jeleneg 5 (bZ4X, Proace Electric, Proace Verso Electric, Proace City Electric, Proace City Verso Electric, a Lexus pedig 2 (UX 300e és RZ) modellel vesz részt.
Forrás: Toyota Central Europe – Hungary Kft.