Zöldinfó
Természetes úton hűtik magukat a koalák

Kutatók szerint forró időszakban a koalák a fák leghűvösebb részét ölelve igyekeznek magukat lehűteni. A Királyi Társaság Biology Letters folyóiratában megjelent tanulmányban a kutatók hőkamerákat alkalmaztak, és felfedték, hogy a melegebb időszakokban az állatok a fák alacsonyabban fekvő, hűvösebb részére költöznek, és testüket még szorosabban a fatörzsnek préselik.
A Melbourne-i Egyetem kutatói vezette csapat azt tanulmányozza, a koalák hogyan szabályozzák testhőmérsékletüket. A kutatás egy szélesebb projekt részét képezi, amelynek célja a klíma szárazföldi állatokra gyakorolt hatásának vizsgálata Ausztráliában, ahol az év első felében szélsőséges hőhullámot tapasztaltak meg.
A koalák fán élő állatok, melyek napjuk 18-20 óráját alvással töltik. Forró időben elnyúlnak bizonyos fák ágain és törzsén, hasukat nekinyomva. A kutatók szerint ezzel a testhelyzettel minimalizálják a vízveszteséget, ugyanis testük nagy részét vaskos bunda fedi, amely nemcsak melegen tartja őket, hanem meggátolja a hővesztést is. Emiatt arra számítottak, hogy a hűtéshez hasukat teszik szabaddá, amelyen vékonyabb, fehér bunda van, és elősegíti a hővesztést. A vizsgálat azonban mást mutatott.
Natalie Briscoe, a kutatás egyik szakembere a koalák magatartásának tanulmányozása során észlelte, hogy télen az állatok magasabban maradnak a fákon, a lombozat közelében, és ott táplálkoznak. A forróbb nyári időszakban viszont leköltöznek.
Michael Kearney, a kutatás vezetője szerint a medvék végtagjaikat szétvetve ölelik a fát, ami kényelmetlen pozíciónak tűnt elsőre, ugyanakkor a fatörzsek hőmérsékletének vizsgálata feltárta, hogy a 39 fokos napokon hét fokkal hűvösebbek, mint a levegő.
Hozzátette, eme felfedezés után gondolkodtak el azon, hogy a koalák talán hőelnyelőként használják a fatörzseket. Az ellenőrzéshez hőkamerát használtak, és egy különösen forró napon nyomon követték az állatokat. „A képek vizsgálatakor egyértelművé vált, mit csinálnak a koalák. A fatörzs leghűvösebb részén ülnek, hátsó fertályukat a leghűvösebb ponthoz nyomva”– magyarázza.
Kearney szerint a nagy fák saját védelmező „mikroklímával” rendelkeznek, amely valószínűleg egyre fontosabbá válik a fákon élő állatoknak, ha a globális hőmérsékletek az előrejelzések szerint tovább kúsznak felfelé.
Egy másik, szintén hőkamerákkal dolgozó kutató – Justin Welbergen a James Cook Egyetemről – úgy véli, a hőképek pontosan megmutatják, az állatok hogyan aknázzák ki eme hűvösebb mikroklímákat a fákon. Szerinte segít nekik maximalizálni túlélési esélyeiket a szélsőséges hőhullámok alatt.
Az év első felében publikált tanulmánya felfedte a szélsőséges hőmérsékletek állatokra gyakorolt hatását. 45 ezer 500 repülőkutya pusztult el egyetlen túl forró napon Queensland délkeleti részén. A hőképek alapján megállapították, a repülőkutyák szárnyukra nyálat kenve próbálták felvenni a harcot a szélsőséges hőséggel.
Kearney szerint a fák ölelésével a koalák elkerülik a hasonló vízvesztést, és testhőjük egy részét a fának adják, így nem kell lihegniük. A hőhullámok halálosak lehetnek a koaláknak, ha túl sok vizet veszítenek. Egyetlen vízforrásuk általában az elfogyasztott levelekben van, ám a levelek mérgezőek is lehetnek, ha túl sokat fogyasztanak belőlük.

Zöldinfó
Nem fogod elhinni, milyen felszereltségű kukásautók járnak már a Tisza-tónál
10 új kukásautó állt szolgálatba Tiszafüreden és térségében.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A MOHU Mol Hulladékgazdálkodási Zrt. átfogó fejlesztési programot indított a hazai hulladékszállítás modernizálására, a következő években mintegy ezer új hulladékszállító járművel bővíti flottáját, az idén több mint száz jármű kerül a regionális szolgáltatókhoz, ennek részeként Tiszafüred és térségének 10 új kukásautót adtak át, amelyeket hétfőn mutattak be – közölte az alternativenergia.hu. A közleményben hangsúlyozták, a MOHU Zrt. országos járműparkjának bővítése, korszerűsítése jelentős lépés egy tisztább, fenntarthatóbb jövő felé. A tiszafüredi térség hulladékkezelését végző NHSZ Tisza Nonprofit Kft. flottájában a közelmúltban tíz darab új, Mercedes gyártmányú kukásautó állt szolgálatba. Az új kukásautók mind EURO 6E környezetvédelmi besorolású, csökkentett károsanyag-kibocsátású Mercedes modellek, a járművek holttérfigyelővel, kamerarendszerrel, biztonsági lassítóval vannak felszerelve, a dolgozók munkáját klimatizált, tágas és kényelmes utastérrel támogatják – ismertették a közleményben.
Belkó Roland, az NHSZ Tisza Kft. ügyvezetője a közleményben kiemelte, átlagosan 20 éves járműállományt válthattak le most, a modern járművek pedig nemcsak biztonságosabbak, de üzemeltetésük gazdaságosabb és hatékonyabb. Runtág Tivadar, a MOHU Zrt. operatív igazgatója a közleményben hangsúlyozta, a vállalat országos szinten folytatja a flotta megújítását, a tiszafüredi, egymilliárd forintot is meghaladó fejlesztés ennek a programnak a része. A hulladékgazdálkodás megújításának egyik kulcsa a fiatal, korszerű géppark, amely elengedhetetlen a hatékonyság és a fenntarthatóság szempontjából – fűzte hozzá az operatív igazgató. Ujvári Imre, Tiszafüred polgármestere a közleményben rámutatott arra, hogy a Tisza-tó fővárosaként városuk elkötelezett a fenntarthatóság és a környezetvédelem mellett. Ezért különösen fontos számukra, hogy a MOHU Zrt. és az NHSZ Tisza Zrt. együttműködésével most új kukásautók állhattak szolgálatba a térségben.
-
Otthon5 nap telt el a létrehozás óta
Épületeink energiahasználata a technológiai szemléletváltáson múlik
-
Zöldinfó3 nap telt el a létrehozás óta
Nem fogod elhinni, milyen felszereltségű kukásautók járnak már a Tisza-tónál
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás óta
400 km/órás álomvasút és zöld technológia: így formálja át a jövőt az orosz vasútfejlesztés
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Elektromos járművek és szigorú szabályok: így lett Hollandia uniós zöldpélda
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Erdőtüzek után: Spanyolország hadat üzen a klímavészhelyzetnek
A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés