

Zöld Közlekedés
Több mint ezer buszt cserélnének elektromosra a közösségi közlekedésben
A kormány elkötelezett az elektromos autóbusz program mellett, a középtávú terv az, hogy több mint ezer autóbuszt lecseréljenek a helyi tömegközlekedésben, és helyettük elektromos buszokat állítsanak forgalomba – hangsúlyozta a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) energetikáért felelős államtitkára csütörtökön, Székesfehérváron.
Steiner Attila erről a Volánbusz Zrt. sajtónyilvános eseményén beszélt, ahol bemutatták mind a tizenkettő, a Zöld Busz Program támogatásával beszerzett Ikarus 120e típusú elektromos autóbuszt, amelyek már részt is vesznek Székesfehérvár közösségi közlekedésében. Az államtitkár rámutatott, hogy az elektromos buszok üzemeltetése jóval olcsóbb, mint a hagyományos, dízelüzemű buszoké, “körülbelül 60-70 forintos árelőnyt lehet realizálni az üzemeltetésen az eddigi tapasztalatok alapján”, ezért is szán a kormány a közösségi közlekedésben nagy szerepet az elektromos közlekedésnek. Ráadásul ellátásbiztonsági szempontból is jobbak, mivel helyben megtermelt villamosenergiával hajthatók és nem “messziről importált fosszilis üzemanyagokkal” – tette hozzá. Steiner Attila felhívta a figyelmet: az elektromos buszok használata sokat tud csökkenteni a helyi emisszión, ami kiemelt cél Magyarországon, hiszen a közlekedési szektor a teljes magyar károsanyag kibocsátás 20 százalékáért felel és 1997 óta nem csökkent, miközben ebben az időszakban az ország összkibocsátása 34 százalékkal mérséklődött. Cser-Palkovics András (Fidesz) polgármester arról beszélt, hogy a tizenkét elektromos Ikarus busz mintegy 1,8 milliárd forintba került, amelynek döntő részét kormánytámogatásból finanszírozták. Megemlítette, hogy készek ezen a területen a további együttműködésre, akár új autóbuszok beszerzésével, akár újabb és újabb technológiai újdonságok bevezetésével, mint a villamosenergia tárolása vagy a villamosáram napelemparkokban történő megtermelése.Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. elnök-vezérigazgatója felhívta a figyelmet, hogy 2050-re szeretné elérni az ország a nettó klímasemlegességet, amihez már most komoly erőfeszítéséket kell tenni. Úgy vélte, az út egyik fontos mérföldköve a székesfehérvári buszflotta zöldülése, amely példával szolgálhat minden helyi lakos számára és reményei szerint ez előbb-utóbb meglátszik majd a közlekedés más szegmenseiben is.
Kruchina Vince, a Volánbusz elnök-vezérigazgatója közölte, hogy a 12 Ikarus busz összesen 110 ezer kilométert tett meg a helyi közlekedésben és már most látszik, hogy az üzemeltetésük jóval olcsóbb, hiszen dízelüzemű buszokkal ez a táv 18 millió forintnyi üzemanyag felhasználást jelentene. Rámutatott, hogy az elektromos buszozás a környezetvédelemről is szól és a tucatnyi autóbusszal 140 ezer kilogramm szén-dioxid-kibocsátást spóroltak meg. Tankó Zoltán, az Ikarus Global Zrt. vezérigazgatója kiemelte, hogy buszaik a vártnál is kedvezőbb fogyasztást produkálnak városi forgalomban: a járművek 0,9 kilowattórát fogyasztanak kilométerenként, ami nemzetközi szinten is rendkívül alacsony érték. Az Ikarus 120e típusú, elektromos meghajtású, szóló kivitelű, alacsony padlós, kéttengelyes járművek 30 ülő és 55 álló utas egyidejű szállítására alkalmasak és egy feltöltéssel – az időjárási körülményektől, útviszonyoktól függően – akár 300 kilométert is képesek megtenni. A légkondicionált buszok elektronikus utastájékoztató rendszerrel, fedélzeti és vezetéssegítő kamerarendszerrel is rendelkeznek.
mti

Zöld Közlekedés
Hatalmas akkumulátorgyár létesítését tervezi a Porsche
A Porsche, a Volkswagen konszern sportkocsikat gyártó leányvállalata jelentősen növelné kapacitását az elektromos autókban használatos akkumulátorok gyártásában.

A Porsche évi 10-20 gigawattóra áramtároló kapacitással rendelkező akkumulátorcellák előállítására alkalmas üzemberuházást tervez a következő években – jelentette be Lutz Meschke, a Porsche pénzügyi igazgatója szerdán a stuttgarti vállalat féléves eredménybeszámolója alkalmából tartott telefonos konferenciabeszélgetésen. A Porsche befektetőket is toboroz beruházási terve megvalósításához. “Egy 20 gigawattórás akkumulátorcella-üzem 2-3 milliárd eurós beruházást igényel” – mondta Meschke, hozzátéve, hogy a cég számára ez túl nagy pénzügyi terhet jelentene, ezért külső befektetőket is be kíván vonni.
A Porsche májusban teljes egészében átvette a korábban a Customcells vállalattal üzemeltetett Cellforce akkumulátorcellás közös vállalatot. A közös vállalat eredetileg 100 megawattóra kapacitást tervezett létesíteni egy Reutlingen és Kirchentellinsfurt közös ipari területén fekvő üzemben. A Porsche a nagyteljesítményű cellákkal kapcsolatos terveit a Volkswagen konszern akkumulátoros leányvállalatával, a Powerco-val együttműködésben valósítaná meg. A Cellforce és a Powerco együttműködése szinergikus előnyöket kínál – mutatott rá Meschke. Egyrészt a Powerco úgynevezett “egységcellát” tervez a konszern tömegmárkái számára kialakítani, másrészt a Volkswagen konszernnek részesedése van a svéd Northvolt akkumulátorgyártó vállalatban is, amellyel együtt nagyteljesítményű cellákat akarnak gyártani Észak-Svédországban. A Porsche akkumulátorcellákat gyártó üzemének a helyszínéről még nem született döntés – mondta Meschke. Megfogalmazása szerint ehhez “szépségversenyt” rendeznek majd európai országok, valamint az Egyesült Államok és Kanada bevonásával.