Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

1 milliárd dollárért építtet naperőműveket Törökország

Létrehozva:

|

A török energiaügyi minisztérium két pályázatot írt ki fotovoltaikus létesítmények kiépítésére.

A pályázatok keretében kereken egymilliárd dollárért több naperőművet akarnak felépíteni, amelyek teljesítménye összesen 1 gigawatt lesz. A befektetők 2019 elejéig jelentkezhetnek a pályázatokra. A létesítményeket három régióban hozzák létre az ország déli és délkeleti részén: Sanliurfa-Viransehirben egy 500 megawattos, Hatay-Erzinben egy 200, míg Nigde-Borban egy 300 megawattos naperőművet építenek. Az építkezést az engedélyek megadásától számított két éven belül előkészítik, öt évre rá pedig már üzemelniük kell a létesítményeknek. A nyertes befektetők ingyen kapnak olyan földterületeket a török államtól, amelyek különösen alkalmasak naperőművek létrehozására, míg később garanciákat kapnak arra, hogy a megtermelt árammennyiséget egy szerződésben rögzített áron megvásárolják tőlük. Emellett a befektetők profitálhatnak az adó- és más kedvezményekből, amelyeket az általános állami befektetésösztönző rendszer biztosít majd a számukra. Fontos kitétel, hogy a külföldi jelentkezőknek nem kell feltétlenül helyi partnercégekkel összefogniuk. A nyertesek 15 éves időtartamra kapják meg a működtetési jogot.

Az első nagy törökországi naperőmű-parkot Konya tartományban, Karapinarban hozzák létre és 1,2 gigawattos lesz. A létesítmény 2019-től fog üzemelni. A török energiapolitika egyik legfontosabb célja, hogy támogassa a megújuló energia termelését. 2023-ig legalább 30 százalékra növelnék az áramtermelésen belül a megújuló energia arányát. Jelenleg az ország nagy mértékben az importtól függ, a belföldi barnaszén-készletek, megújuló energiaforrások, fa- és biomassza-alapú erőművek csak az elsődleges energiafelhasználási igények körülbelül 25 százalékát fedezik. 2023-ra 14 gigawattra, míg 2030-ig 38 gigawattra növelnék a napenergiából származó áramtermelést.

forrás: alternativenergia.hu

Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Energia

Dolgozókat szállító elektromos autóbuszt állítanak tesztüzembe a Mátrai Erőmű térségében

Dolgozókat szállító elektromos autóbuszt állítanak tesztüzembe a Mátrai Erőmű térségében – jelentette be a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) energetikáért felelős államtitkára a Mátrai Erőmű előtt, a járművet bemutató szerdai sajtóeseményen.

Létrehozva:

|

Szerző:

Steiner Attila hangsúlyozta: Magyarország villamosenergia-ellátásának egyik alappillére az erőmű. A kormány ezért határozott úgy az energiaválságra reagálva, hogy az MVM-csoportot, ezen belül a visontai vállalatot is megnövelt, lignitalapú villamosenergia-termelésre hatalmazza fel. A döntés célja, hogy a helyben előállított villamosenergia minél inkább elérhető legyen Magyarországon – mondta. Ezzel párhuzamosan az erőmű modernizálásának tervéről sem tett le a kabinet: fontos energiaellátás-biztonsági szempont, hogy a létesítménynek legyen hosszútávú jövőképe – fogalmazott a politikus, hozzátéve: az ennek érdekében megkezdett munka “töretlenül halad előre”. Steiner Attila szerint ezt példázza a bemutatott új autóbusz is, hiszen a helyben megtermelt villamos energia felhasználási körét jelentősen bővítik a dolgozókat szállító járműpark korszerűsítésével.

Az elektromos hajtású közlekedési eszközök számának és részarányának növelése az energiaimport-kitettség csökkentésére törekvő magyar energiastratégiának is része – mondta. Emlékeztetett: a hazai szén-dioxid-kibocsátás 20 százaléka a közlekedési szektorból ered. A két éve indított Zöld Busz Program is a kibocsátás és az ország energiafüggőségének csökkentését szolgálja – mutatott rá. Az eddig kizárólag helyi, illetve elővárosi közlekedésben kipróbált elektromos buszokkal szemben a Mátrai Erőműnél szolgálatba álló jármű egy “úttörő kezdeményezés” része, hiszen a környék 13 településéről szállítja majd a vállalathoz az itt dolgozókat – tájékoztatott az államtitkár jelezve: az elektromos buszok előnye, hogy nem bocsátanak ki szennyező anyagot és üzemeltetésük körülbelül 60-70 forinttal olcsóbb kilométerenként a hagyományos meghajtású autóbuszokénál. Ezért a későbbiekben a Mátrai Erőműnél is az elektromos buszok számának bővítését tervezik – közölte Steiner Attila.

Weingartner Balázs József, a Hungarian Motorsport and Green Mobility Development Agency (HUMDA) elnök-vezérigazgatója az eseményen elmondta: BYD K7U típusú midi elektromos buszt a Mátrai Erőmű dolgozóinak szállítására használják az első körben szeptember 30-ig tartó, majd az év végéig még egy újabb egyhónapos tesztidőszakban. A 125 kilowattórás akkumulátorral szerelt, mintegy 100 millió forint értékű, 22 ülőhellyel és további 36 állóhellyel rendelkező jármű hatótávolsága 150-200 kilométer – tájékoztatott. Oravecz Zsolt, az MVM Mátra Energia Zrt. vezérigazgatója az eseményen arról beszélt: az elmúlt időszakban az erőmű járműparkját jelentős fejlesztették. Jelenleg 17 elektromos autót használnak és az ehhez szükséges töltőkapacitást is kiépítették. A következő lépés a 800-900, tömegközlekedést igénybe vevő dolgozó munkába járását segítő járművek korszerűsítése – jelentette ki. Ennek nyitánya az első elektromos midibusz tesztüzembe állítása, melynek üzemeltetési tapasztalatait elemezve céljuk hosszabb távon a dolgozókat szállító teljes buszflottát, azaz mintegy 30 járművet elektromos hajtásúra cserélni – tette hozzá. 

 

mti

Advertisement

 

Fotó: MTI/Komka Péter

Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák