Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Bringásoké lesz a város?

Létrehozva:

|

A városi közlekedésben egyre inkább visszaszorul az autózás, jóllehet ennek infrastrukturális háttere kapott elsődleges támogatottságot sok-sok évtizede.

Mind többen választják azonban a kerékpárt közlekedési eszközként, és ez a tendencia elkerülhetetlenné teszi a városi közlekedés megújítását. A kerékpárosok igényéhez alkalmazkodniuk kell a városoknak, érdemben tenniük kell a bringásokért. Természetesen, ahogyan az autósok számára megteremtették a megfelelő “mozgásteret”, immáron a nyeregbe szállók számára kell biztonságos, jól használható útvonalakat tervezni és kiépíteni.

Az alternatív közlekedés térnyerése világjelenség és ebben a megújulásban elsősorban a kerékpárosok járnak az élen. Ők képviselik az úgymond zöldebb, egészségesebb közlekedési kultúrát. Ezt figyelembe véve sorra hozzák meg döntéseiket a városvezetők, adnak megbízásokat a közlekedéstervező mérnököknek az új igények kiszolgálására, a biztonságos és barátságos útvonalak megtervezésére. Amerikában, ahol az autózást szinte tömegközlekedésként tartották számon, ennek rendelték alá az útvonalak kiépítését, mára a kerékpárosok számának megnövekedésével nagyon sok államban új irányt vett a városi közlekedés kialakítása. A pennsylvaniai Pittsburghban és a Dél-Karolina-i Charlestonban is úgy döntöttek előnyt élveznek a jövőben a kerékpárosok. Számottevően csökkent ugyanis ezekben a városokban az autósforgalom, miközben látványosan megszaporodtak az utakon a biciklisek. Ezúttal az erős infrastruktúra értük készül el. Szemet gyönyörködtető bringás utakat terveznek, a biztonságos tekerés támogatását fényvisszaverő oszlopok és LED közvilágítás szolgálja.

 

Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Közlekedés

Befejeződött a tesztüzem – jól vizsgázott a forgalomban az új magyar elektromos midibusz

Öt héten és 5800 kilométeren át szállította az utasokat Baján a legújabb magyar elektromos midibusz.

Létrehozva:

|

Szerző:

Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)

Ez volt az első alkalom, hogy menetrendszerinti járatként közlekedett az új e-busz, a város minden pontján találkozhattak vele az utasok. A GANZ-SOR voltaképpen hazai terepen volt, hiszen a bajai GTKB Kft.-nél magyar mérnökök, régi Ganz-osok fejlesztették ki a jármű szívét, az elektromos hajtást, valamint a szoftverfejlesztési feladatokat is ők látták el. Jól vizsgázott az új hazai elektromos midibusz. A magyar-cseh együttműködésben megvalósult GANZ-SOR EBN8 az eredetileg tervezett három hét helyett öt héten keresztül rótta Baja útjait. A tesztüzem alatt a jármű 5800 kilométert tett meg, nagyjából 8000 utast szállított menetrend szerint. Baján a tömegközlekedés ingyenes, így az utasoknak nem kell jegyet váltaniuk a járatokra. A midibuszt minden járaton és útvonalon kipróbálhatták a közlekedők és az üzemeltető sokrétű tapasztalatokat gyűjthetett.

Ez volt a busz első éles bevetése, valódi személyforgalomban, valódi üzemeltetővel és utasokkal. A midibuszt kipróbálhattuk fagyban, esőben és enyhe tavaszi időben, szűk utcákon és főutakon, erős forgalmú és csendesebb napokon is, vagyis változatos körülmények között zajlott a tesztüzem. Sok információt és hasznos tapasztalatot gyűjtöttünk. A tesztidőszak összességében rendben zajlott le, a busz minden nap dolgozott, nem volt olyan esemény, hogy ki kellett volna állnia a forgalomból – mondta Pencz Rudolf, a járművet gyártó GTKB Kft. ügyvezetője.

A tervezők kiemelt figyelmet fordítottak a hazai fejlesztésű akkumulátor tesztelésére, amely beváltotta a hozzáfűzött reményeket. A hatótáv is szépen visszaigazolta az előzetes várakozásokat, a legszigorúbb fagyban is. A busz töltése a gyártó telephelyén, saját fejlesztésű, CCS2 szabvány szerinti töltőberendezésével történt. Az üzemeltető a tesztidőszak végén jegyzőkönyvben összegezte tapasztalatait, amelyben az objektív tapasztalatok mellett az autóbuszvezetők szubjektív értékeléseit is bemutatták. Különösen pozitívan emelték ki a busz motorerejét, dinamikáját, stabilitását, fordulékonyságát, fényszórói fényerejét. A buszvezetők egyébként kifejezetten kedvelték az új járművet, melyet „Picur”-nak neveztek el. Emellett az utazóközönségtől is csupa pozitív visszajelzés érkezett a járműről.

A tapasztalatok birtokában kisebb finomhangolásokat végzünk a szoftverbeállításokon, majd jöhet a következő etap: a jármű állandó forgalomba állítása és a sorozatgyártás elindítása – tette hozzá az ügyvezető.

A nyolc méter hosszú, 16 ülőhellyel rendelkező, alacsonypadlós elektromos midibuszt 2024 nyarán mutatta be a GTKB (Ganz Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft.), amikor az megkapta a típusengedélyt. A prototípus jármű forgalombahelyezése októberben történt meg. A GTKB Kft. végezte az elektromos hajtás kifejlesztését, míg a cseh SOR a kocsiszekrényt alkotta meg. A 120 kW teljesítményű aszinkron vontatómotort NMC típusú, 200 kWh-s akkumulátor hajtja, amely plug-in technológiával és pantográfos oszloptöltőről (OppCharge) egyaránt tölthető. A busz egyetlen feltöltéssel mintegy 270 kilométer megtételére képes.

Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák