Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Földgázzal hajtott teherautók állnak forgalomba Budapesten

Létrehozva:

|

A Fővárosi Önkormányzat uniós támogatással 2013. március végén kezdte meg Budapest teljes területén a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtési rendszer bevezetését.

Az FKF Zrt. havonta tízezernél több gyűjtőpontot telepít és jelenleg további 130 ezer pont létrehozása van hátra. A téli időjárás okozta esetleges kiszállítási nehézségeket is figyelembe véve a vállalat tudja tartani az eredeti ütemtervet, ennek eredményeképpen 2014 végére a főváros teljes területén hozzáférhető lesz a szelektív hulladékgyűjtési szolgáltatás. „A házhoz menő szelektív hulladékgyűjtési rendszer egy alapvetően környezetvédelmi célokat szolgáló beruházás, melynek megvalósítása során minden elemében igyekeztünk figyelembe venni a környezetvédelmi szempontokat, így történt ez a szükséges járműbeszerzések esetében is” – emelte ki Dr. György István városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes.

Környezetbarát járművek

A házhoz menő szelektív hulladékgyűjtési rendszer bevezetésével együtt az FKF Zrt. három darab új, sűrített földgázzal (CNG) hajtott, hulladékgyűjtő edényeket szállító járművet helyez forgalomba. A zárt ponyvás, emelő hátfalas IVECO Eurocargo MLC 110 EL20 típusú járművek a jelenleg érvényben lévő legszigorúbb, Euro 5-ös és EEV környezetvédelmi normáknak megfelelő motorokkal érkeznek Budapestre. A hathengeres, folyadékhűtéses földgázüzemű erőforrások 200 lóerős (147 kW) teljesítmény leadására képesek, zajkibocsátásuk pedig 5 decibellel alacsonyabb a hagyományos üzemű változatokhoz képest, ami lényegesen kisebb zajterhelést jelent. A CNG hajtású járművek károsanyag-kibocsátása sokkal alacsonyabb a hagyományos üzemű teherautókénál, ennek köszönhetően hozzájárulnak Budapest légszennyezésének csökkentéséhez. A sűrített földgázzal hajtott járművek további előnye a dízel járművekkel szemben az alacsony üzemeltetési költség.

A többség szelektíven gyűjt

Fontos hangsúlyozni, hogy a szelektív hulladékgyűjtés az alap közszolgáltatás részévé vált, ezért mindenkire
A környezettudatos és környezetbarát szemléletnek köszönhetően azokban a kerületekben ahol már házhoz szállították az új kukákat, átlagosan tíz fővárosi lakosból hét-nyolc már szelektíven gyűjti a hulladékot. A fejlesztésnek köszönhetően a papír, valamint a műanyag és a fém hulladékot gyűjtheti szelektíven a lakosság, ehhez valamennyi családi ház, illetve társasház 2 darab gyűjtőedényt kap. A környezettudatos és környezetbarát szemléletnek köszönhetően azokban a kerületekben ahol már házhoz mentek az új kukák, a lakosok mintegy 70-80 százaléka gyűjti rendszeresen szelektíven a hulladékot. A gyűjtőszigetek áthelyezése, illetve helyszíneik felülvizsgálata is folyamatosan zajlik a programmal párhuzamosan. Ezek fenntartása rendkívül költséges, és sok a lakossági és önkormányzati panasz a szigetek helytelen használata miatt.

Naprakész információk az interneten

Az edények terítésével kapcsolatban kerületre és utcára lebontva lehet tájékozódni az FKF Zrt. honlapján, így a lakosság számára napra pontosan ellenőrizhető a szelektív kukák érkezése. Az interneten ugyanakkor a hulladékgyűjtő edények ürítésének ideje is ellenőrizhető.

Az üveggyűjtő szigetek kialakításával kapcsolatban az FKF Zrt. jelenleg is egyeztetéseket folytat. A szelektív hulladékgyűjtési rendszer bevezetésével kapcsolatban alapvető elvárás, hogy az üvegek gyűjtését szolgáló konténerek változatlan számban álljanak a lakosság rendelkezésére. Az FKF Zrt. törekszik arra, hogy honlapján a jövőben a szigetek helyszíneit is elérhetővé tegye. A Fővárosi Önkormányzat uniós támogatással kezdte meg Budapest teljes területén a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtési rendszer bevezetését 2013. március végén. Az edények kiszállításáról a www.fkf.hu házhoz menő szelektív gyűjtés aloldalán lehet részletesebben tájékozódni.

Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Közlekedés

Már minden huszadik eladott autó elektromos vagy tölthető hibrid Magyarországon

Létrehozva:

|

Szerző:

Az újautó-értékesítésben jelentősen nő az elektromos autók aránya: 2021 szeptemberében európai szinten már az eladott járművek 23 százaléka volt tisztán elektromos vagy hibrid, ami duplája az egy évvel korábbinak.

Magyarországon ez az arány 5 százalék, ami magasabb, mint a környező kelet-közép-európai országokban – közölte az E.ON Hungária csoport az MTI-vel. Már 19 ezer teljesen elektromos és 20 ezer tölthető hibrid, azaz összesen 39 ezer zöld rendszámos autót helyeztek üzembe Magyarországon, tíz éven belül pedig akár meg is tízszereződhet a számuk. A teljesen elektromos autók száma csak októberben mintegy 6 százalékkal nőtt a pályázati lehetőségeknek köszönhetően. A magyarországi töltőhálózaton vételezett áram mennyiségét nézve a nyilvános töltésekkel 42 millió kilométert tettek meg az e-autósok 2020-ban, ezzel 5100 tonna szén-dioxid-kibocsátástól kímélték meg a környezetet. Az elektromos meghajtású autók dinamikus növekedését a töltőhálózati infrastruktúra további fejlesztésével lehet kiszolgálni. Jelenleg Európában negyedmillió hagyományos és 38 ezer gyorstöltő található, de ahhoz, hogy a technológia minél könnyebben elérhető legyen minden környezettudatos autós számára, nélkülözhetetlen az otthoni, munkahelyi töltőpontok kiépítése. A világpiacon mindeközben fordult a trend: a tavalyi volt az első olyan év, amikor több új elektromos és hibrid autót helyeztek üzembe Európában (1,4 millió), mint Kínában (1,2 millió).

Felidézik: az elektromos autózás már a mindennapjaink része, és folyamatosan egyre nagyobb teret nyer, míg a nehézgépjárművek esetében a hidrogén technológia elterjedésére számítanak a jövőben. Az elektromos autózáshoz egyre fejlettebb infrastruktúra társul: míg 6 éve egy-egy országon belüli utazásnál 4-5 alkalommal kellett megállni útközben tölteni, addig manapság egyetlen töltéssel kivitelezhető ugyanaz az utazás, és ez a rendszer folyamatosan fejlődik.

Tovább olvasom

Zöld Közlekedés

Az elvadult disznók okozta éves szén-dioxid-kibocsátás 1,1 millió autóéval is felérhet

Létrehozva:

|

Szerző:

A világszerte élő elvadult házi sertések számlájára évente annyi szén-dioxid kibocsátása írható, amennyi 1,1 millió autó emissziójával érhet fel – állapította meg egy nemzetközi szakemberekből álló kutatócsoport.

A Global Change Biology című folyóiratban publikált becslések szerint az elvadult disznók évente 4,9 millió tonna szén-dioxidot szabadítanak fel azzal, hogy feltúrják a talajt – olvasható a The Guardian című brit napilap online kiadásában. Az ausztráliai Queenslandi Egyetem kutatója, Christopher O’Bryan szerint az elvadult sertések a bolygó legelterjedtebb gerinces betolakodó fajai közé tartoznak. “A disznók Európában és Ázsia egyes részein őshonosak, ám ma már az Antarktisz kivételével az összes kontinensen jelen vannak” – mondta a szakember. O’Bryan szerint az elvadult disznók feltúrják a talajt, amikor élelem után kutatnak, mintha “kicsi traktorok dolgoznának a földeken”. A talajban lévő mikrobák ilyenkor oxigénhez jutnak. A mikroorganizmusok “gyors ütemben szaporodnak, ami szén-dioxid-termelést eredményezhet”. A szakemberek modelleken alapuló becslései szerint az állatok évente 36 ezer négyzetkilométernyi földterületet túrnak fel azokban a régiókban, ahol nem őshonosak.

Óceániában forgatják fel a legnagyobb területet – nagyjából 22 ezer négyzetkilométert -, majd Észak-Amerika következik a sorban. Óceánia elvadult disznói a felelősek az állatok éves becsült szén-dioxid-termelésének több mint 60 százalékáért (3 millió tonna), ami nagyjából 643 ezer autó kibocsátásával egyenlő. A kutatók szerint az elvadult disznók okozta problémáért végső soron az ember a felelős, aki elterjesztette őket, tehát újabb ember okozta klímakárosító tényezőről van szó.

Tovább olvasom

Zöld Közlekedés

Zöld rendszámot kapnak az elektromos motorok is

Létrehozva:

|

Szerző:

A kapcsolódó jogszabály hatályba lépésével már világoszöld alapszínű rendszámot használhatnak a tisztán elektromos meghajtású motorkerékpárok is. A környezetkímélő járművek üzemeltetői többféle adó- és illeték megfizetése alól mentesülnek – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) az MTI-vel.

A közlemény szerint a magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás ötödéért a közlekedési szektor, ezen belül 98 százalékban a közúti közlekedés felel. E környezetterhelés csökkentése nagyban elősegíthető a járműállomány korszerűsítésével, fiatalításával – tették hozzá, azzal együtt, hogy a tiszta járművek térnyerése az anyagi ösztönzők mellett szabályozási és szemléletformálási eszközökkel is támogatandó. Emlékeztettek, hogy idén tavasszal született döntés arról, hogy a kizárólag elektromos meghajtású motorkerékpárok is zöld rendszámmal szerelhetők fel. A járművek környezetkímélővé besorolását műszaki vizsga vagy hatósági szemle alkalmával kérhetik az üzemben tartók. Az új előírások augusztus 11-én lépnek hatályba. A környezetkímélőként bejegyzett motorkerékpárok első forgalomba helyezésük során világoszöld alapszínű hatósági jelzést kapnak – jelezték. Mint írták, a járműkategóriába a többi között a quadokat és a mopedautókat is beleértve három-négyszáz elektromos motorkerékpár közlekedik Magyarországon. A hétköznapi értelemben vett kétkerekű motorokból mintegy 150 elektromos hajtású lehet forgalomban idehaza.

A már használatban lévő járművek üzemben tartói is időszakos vizsgálaton vagy szemlén kérhetik a környezetkímélő besorolást – hívták fel a figyelmet.A tárca szerint a környezetkímélő motorkerékpárok után nem kell regisztrációs adót és visszterhes vagyonátruházási illetéket fizetni. Az év elejétől e tiszta járművek mentesülnek a gépjárműadó alól is. Az elektromos motorosoknak tehát nem kell megfizetniük a motorkerékpárok korától és műszaki jellemzőitől függő adóterheket, ezzel összesen több tízezer forintot takaríthatnak meg – olvasható az ITM közleményében.

 

 

Kép: elektrobiker.hu

Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák