Kapcsolatfelvétel

Öko Fashion

Itt a ”víztelen” farmernadrág

Létrehozva:

|

Átlagosan 42 liter víz felhasználása kell ahhoz, hogy egy farmernadrág elkészüljön. E vízmennyiség nagy részével a ”viseltes” állag létrehozása okolható, ugyanis rengeteg mosás kell ahhoz a ruhagyárban, hogy az a fajta rongyos külső létrejöjjön, ami manapság oly divatos.

Vajon mennyire tudják a vízigényes termékek gyártói csökkenteni a vízlábnyomukat? Nem egészen víztelen (waterless), hanem ”water less” (kevesebb vizet használó) portékák a Levi’s farmerei, írja a piacesprofit.hu. Erik Joule, a vállalat gyártásért és tervezésért felelős alelnöke fontosnak tartja, hogy a mai vállalatok egy nagy ciklus részeként lássák a gyártási folyamatot, amely a bioszférából táplálkozik, de terheli is az ökológiai rendszereket. A Levi’s gyártási szakemberei az embernagyságú kőmosó gépeket már nem vízzel működtetik, hanem száraz kövekkel mossák benne a farmereket. ”Kiderült, hogy az eredmény nagyon hasonló”, mondta Joule, aki szerint a farmerruhák ”szépsége”, hogy szabadon gyűrhetőek, nyúzhatóak (különösen manapság, a kifejezetten viseltesre dizájnolt farmerek korában) és nem kell állandóan kimosnunk, kivasalnunk őket.

A farmerek készítésének utolsó fázisát a az ”ózongépek” jelentik, melyek szintén csökkentik a korábbi vízhasználatot. A cég 96 %-kal kevesebb vizet fogyaszt új generációs termékeihez (a ”Waterless” kollekció egyes darabjainál ez arány kevesebb, 28 %), amivel összesen 172 millió liternyi víz felhasználásának vette elejét. A Levi’s 2011-ig 13 millió darab vízszegény farmerruhát gyártott le. ”És ez csak a kezdet”, hangsúlyozza Joule.

Mely márkák vezették be a víztudatos gyártást?

Gyapottermesztés: a ruhaipari termelés talán leginkább vízigényes fázisa. A Better Cotton nevezetű kezdeményezés keretében a ruhaipari márkák nemcsak vízfogyasztásukat csökkentik, hanem a festékanyagokat is, melyek évtizedeken át ipari szennyvízként ugyancsak a természetben kötöttek ki. Tagok: Nike, Marks & Spencer, Levi Strauss & Co., Tesco, Inditex, Sainsbury’s, Walmart, Tchibo, Tommy Hilfiger, Adidas, H&M, Ikea. Érdkes módon a luxusmárkák nem léptek be a koalícióba.

Szövés: az NRDC Responsible Sourcing (Felelős Beszerzés) nevű kezdeményezésében résztvevő márkák csak bizonyos textilgyárakkal dolgoztathatnak, melyekben a vegyi anyag- és az energia-fogyasztást is kordában tartják. A NDCR pereskedni is kész: 2012-ben bírósági úton támadta meg az amerikai Környezetvédelmi Ügynökség (EPA) döntését, miszerint bizonyos feltételekkel és regisztrációhoz kötve engedélyezett a ruhákban a nanotechnológiák használata.

Kelmegyártás: a Levi’s volt az első vállalat, mely arra kötelezte ellátási láncában a textilgyárakat, tegyenek lépéseket a környezetükben lévő (talaj)vízminőség javítására és kevesebb kemikáliát használjanak a gyártás során, ”vagyis a víz tisztábban hagyja el a gyárat, mint ahogy az oda bejött”.

Szállítás, forgalmazás: optimalizálják a szállítást, amivel csökkentik az üvegházgáz-kibocsátást, s gondosan kalkulálják az emissziót.

A fogyasztók mosógépei: egy farmernadrág vízlábnyomának nagy részét az otthoni mosás alkotja. Akár 50 %-kal is csökkenthetjük a vízhasználatot, ha hideg vízzel mossuk ki és felakasztva szárítjuk őket. Ha nem minden héten, hanem kéthetente mossuk ki a farmereket, az évente 500 liter víz megspórolásával egyenlő. Ha az összes vásárló, aki Levi’s ”water less” farmert vásárolt így tesz, 858 400 000 liternyi víz felhasználását spórolhatja meg.

A legdrágább kincsünket pazaroljuk

Egymilliárd ember nem jut tiszta ivóvízhez. Az értékes természeti erőforrást pazarlóan használják a fejlett országok, miközben egyes régiókban már a vízkészletekért folytatott fegyveres harc veszélye is fennáll.

forrás: piacesprofit.hu

Öko Fashion

A vízből kihalászott műanyagot használt fel az O’Neill legújabb kollekciójához

Létrehozva:

|

Szerző:

A népszerű szörf és ruházati márka olyan kollekciót készített, amely 86%-ban újrahasznosított műanyagokból gyártott darabokból áll.

Az O’Neill Blue elnevezésű óceánmentő misszió célja, hogy felhívja a figyelmet az óceán szennyezettségére. A márka Jack O’Neill szörfös nevéhez fűződik, aki 1996-ban álmodta meg a Tenger Odüsszeia edukációs misszióját, hogy felvilágosítsa a diákokat a tengerrel és a környezettel való szoros kapcsolat fenntartásának fontosságáról. A márka azóta is kiemelt figyelmet fordít a témára, most éppen ezzel a különleges kollekcióval. Az újrahasznosított ruhákat bionikus, azaz tengerparti műanyag hulladékból készült szállal varrják.

A márka újrahasznosított PET-palackokból készült úgynevezett REPREVE-et használ, amelyet megtisztítanak és fonalaikba szőnek. A fonalat ezt követően a U TRUST által tanúsított legjobb minőségű újrahasznosított rostforgácsok és pelyhek felhasználásával sodorják. A szintetikus szálak ezen formája kevesebb üvegházhatású gázra támaszkodik, és a folyamat során vizet és energiát takarít meg.

A 2022-es tavaszi/nyári kollekció 86%-a ezzel a technológiával készült. Céljuk, hogy 2025-re egy 100%-os O’Neill Blue termékcsaláddal álljanak elő. „Arra törekszünk, hogy teljes mértékben megfeleljünk magatartási kódexünknek, és felhívjuk az emberek figyelmét az óceán szennyezettségére. Az O’Neill Blue nem a szezonális trendekről szól, nem is egy kapszula kollekció, sokkal inkább a hosszú távú fenntarthatóságot és az óceánok egészségét helyezzük előtérbe” – tette hozzá Kun Álmos, az O’Neill márkamenedzsere. A program megálmodói azt remélik, hogy nem csak ennyivel járulhatnak hozzá az óceánok tisztaságához, hanem missziójuk inspirációként hat a vásárlók számára is egy környezettudatosabb életre és az óceánok tisztaságának megőrzésére.

Tovább olvasom

Öko Fashion

A ruhabérlés kevésbé zöld, mintha kidobnánk a fölösleges darabokat

Létrehozva:

|

Szerző:

A szállítás és a tisztítás miatt a divatos ruhák bérlése a legkevésbé környezetbarát lehetőség egy új tanulmány szerint, amelyről a The Guardian brit napilap online kiadása számolt be.

Sokáig úgy gondolták, hogy a ruhabérlés jó válasz lehet a divat fenntarthatósági válságára, de egy új tanulmány arra az eredményre jutott, hogy még annál is rosszabb, mintha egyszerűen kidobnánk a fölöslegessé vált ruhadarabokat. Az Environmental Research Letters finn tudományos folyóiratban publikált kutatás a ruhák birtoklásának és ártalmatlanításának öt különböző módját vizsgálta, beleértve a bérbeadást, a viszonteladást és az újrahasznosítást. Megállapításuk szerint mind közül a ruhabérlés a legrosszabb választás: annak van a legnagyobb hatása a klímára. Mint kiderült, a ruhabérlés esetében az ide-oda szállítás és a tisztíttatás is terheli a környezetet. Közben a zöldnek vélt ruhabérlés már egész külön ágazattá nőtte ki magát. Olyan hírességek, mint Gwyneth Paltrow vagy Ralph Lauren is beszálltak az üzletágba. A GlobalData becslése szerint 2029-re az ágazat értéke 2,3 milliárd font (975 milliárd forint) lehet. A Világgazdasági Fórum viszont idén arra figyelmeztetett, hogy az ágazat a globális károsanyag-kibocsátás 5 százalékáért felel. A ruhabérlés azonban esetenként mégis jó megoldás lehet. Egy a témával foglalkozó szakértő, Dana Thomas szerint például jelentős események vagy esküvők esetében hasznos megoldás a vásárlás helyett.

Az új tanulmány szerint ha a bérbeadó cégek úgy változtatnák meg a logisztikájukat, hogy az környezetbarátabbá váljon, a bérbeadás környezetvédelmi szempontból egy szintre kerülne a viszonteladással. A tanulmány azt is megállapította, hogy a divatfogyasztás legfenntarthatóbb módja az, ha kevesebb darabot vásárolunk, és azokat a lehető leghosszabb ideig hordjuk. “Fenntartható akarsz lenni? Vásárolj kevesebbet, vásárolj jobban” – ajánlotta Thomas, a gyorsan változó divattal és a ruhák jövőjével foglalkozó Fashionopolis: The Price of Fast Fashion and the Future of Clothes című könyv szerzője.

Tovább olvasom

Öko Fashion

Magyar dizájnerek, akik szemétből alkotnak egyedi, környezetbarát kreációkat

Létrehozva:

|

Szerző:

Akár a hulladékot gyűjtöd szelektíven, akár a ruháidat akarod újrahasznosítani vagy elajándékozni, máris tettél egy lépést a környezet érdekében. 

Az elmúlt években egyre több márka is rájött arra, hogy szemétből alkotni menő, így nemcsak fenntartható, hanem egyedi és sokszínű darabokkal örvendeztették meg a dizájner ruhák és kiegészítők kedvelőit – olvasható a Coloré női magazin összeállításában

A környezettudatosság számos márkának lett a küldetése, bizonyítva azt, hogy a divat világában is helye van fenntarthatóságnak. 

  • A Hikezone kávés zsákból gyárt mintás topánkákat, amelyek különleges kiegészítői lehetnek minden egyes szettünknek.
  • A Nana Bags a már nem használt farmerek és leselejtezett kárpitok anyagait felhasználva csinál táskákat.
  • RePityke mindenféle textíliát, kidobott ruhaanyagokat használ fel táskáihoz.
  • A Réthy Fashion Nemcsak a farmereket készíti használt anyagból, hanem a fiatalságot is neveli.
  • A Printa összes konyhai kiegészítője, táskája, tasakja, keféje természetes és komposztálható alapanyagokból készül.
  • A Delka bag a táskáik gyártása során keletkezett hulladékból gyártott újabb táskákat.
Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák