Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Napelemet az érintőképernyő mögé!

Létrehozva:

|

Lassan már Magyarországon is mindenki okostelefont vesz, és a tabletek is egyre inkább nyugdíjba küldik a hagyományos számítógépek nagy részét.

A viszonylag nagy fogyasztású, akkumulátoros eszközök energiaellátása azonban még meglehetősen ósdi módon történik. Erre talált egy nem is olyan kis kaput Sunpartner Group. A mobileszközök képernyője ma már egyre nagyobb méretű, nem ritkán szinte az egész előlapot kitölti. Praktikus ötlet egy vékony, fotovoltaikus napelemet helyezni az egyébként részben fényáteresztő LCD, vagy OLED, vagy más rendszerű kijelző mögé, írja az energiaolda.hu. A Wysips Crystal ® nevű technológia éppen ezt az ötletet hasznosítja. A 0,5 mm, vagy annál is vékonyabb réteg akár 5,8 mW előállítására is képes négyzetcentiméterenként, de ezt a gyártó szeretné 2014-re második generációs fotovoltaikus anyagok és szerves polimerek bevonásával megduplázni.

A töltéshez egyaránt felhasználható nap- és mesterséges fény is. A technológia nem befolyásolja a láthatóságot, vagy a használhatóságot. A gyártó szerint a jövőben az olyan, kisebb energiafogyasztású eszközöket, mint pl. az e-könyvek soha többé nem kell majd hálózatról töltenünk. Nagyobb fogyasztású készülékek esetében az üzemidő meghosszabbítására, vagy egy segélykéréshez szükséges energia begyűjtésére lehet hasznos. Mivel a várakozások szerint a globális villamosenergia-felhasználás 10%-át a mobileszközök fogják adni, óriási jelentősége lehet a megújuló energiák bevonásának a környezetre nézve. A Sunpartner nem csak a hordozható eszközökre gondol. A Wysips Cameleon ® eljárással akár 2m2 felületű kijelzőket is áramtermelésre bírhatunk.

forrás: energiaoldal.hu

Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Energia

Mi kell a jó napelemes autókhoz?

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.

Létrehozva:

|

Szerző:

A Nemzetközi Energiaügynökség által 110 napelemes és autóipari szakértő körében végzett felméréssel olyan technológiákat és területeket azonosítottak, amelyek fontosak lehetnek a személygépkocsik esetében a járműbe integrált fotovoltaika (VIPV) bevezetésében – számol be a PV Magazine. A vizsgálat többek között arra is kitér, hogy a szakértők mit hajlandóak feladni a napelemes hozam tekintetében a jármű esztétikájának javítása érdekében.

A VIPV-k cellatechnológiájának megválasztásánál a kristályos szilícium (c-Si) dominált, és egyértelműen a látható fém nélküli, üveges és polimeres technológiát részesítik előnyben a résztvevők. A felmérés válaszadói azonban 2030-ra a tandem- és a vékonyréteg-technológia növekedését várják.

A napelemes autók már megtalálhatóak a kereskedelmi forgalomban, és prototípusokat is fejlesztenek, a tanulmányban ezeket vették alapul. Számos rendszerjellemzőt, köztük a színt, a töltési gyakoriságot és a költségeket rangsorolták, a legfontosabbak a hatékonyság, az évi többletkilométerek és a jármű hatótávolságának meghosszabbítása voltak.

A 3 négyzetméteres rendelkezésre álló területre vetített hatékonyságot vizsgálva a válaszadók egyetértettek abban, hogy a minimális energiaátalakítási hatékonyság legalább 20-22 százalék legyen 600 és 660 watt közötti teljesítmény mellett, míg egy nagy csoport, 29 százalék szerint meg kell haladni a 25 százalékot 750 wattos teljesítmény mellett. A megkérdezettek szerint a modulok élettartamának legalább 10-15 évnek kell lennie. A szakértők úgy vélik, hogy 2030-ra akár 60 százalékkal is csökkenhetnek a VIPV-rendszerek költségei, ami elősegítheti, hogy a napelemes autók a mainstreamet is elérjék.

Anna J. Carr, a munkacsoport társvezetője szerint a kutatás legmeglepőbb eredménye, hogy a résztvevők hajlandóak feláldozni a teljesítményt a kívánt színekért. „Azon válaszadók körében, akik szerint a fekete vagy sötétkék színnél nagyobb színválasztékra van szükség, átlagosan 24,2 százalékos teljesítményveszteséget jelöltek meg elfogadhatónak” – nyilatkozta.

Advertisement

A kutatók következő célja, hogy újabb felmérést végezzenek, ezúttal még több iparági szakértő bevonásával. Emellett a fókuszt is bővítenék, hogy bevonják a VIPV-s nehéz- és haszongépjárműveket is.

Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!