Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Napelemet az érintőképernyő mögé!

Létrehozva:

|

Lassan már Magyarországon is mindenki okostelefont vesz, és a tabletek is egyre inkább nyugdíjba küldik a hagyományos számítógépek nagy részét.

A viszonylag nagy fogyasztású, akkumulátoros eszközök energiaellátása azonban még meglehetősen ósdi módon történik. Erre talált egy nem is olyan kis kaput Sunpartner Group. A mobileszközök képernyője ma már egyre nagyobb méretű, nem ritkán szinte az egész előlapot kitölti. Praktikus ötlet egy vékony, fotovoltaikus napelemet helyezni az egyébként részben fényáteresztő LCD, vagy OLED, vagy más rendszerű kijelző mögé, írja az energiaolda.hu. A Wysips Crystal ® nevű technológia éppen ezt az ötletet hasznosítja. A 0,5 mm, vagy annál is vékonyabb réteg akár 5,8 mW előállítására is képes négyzetcentiméterenként, de ezt a gyártó szeretné 2014-re második generációs fotovoltaikus anyagok és szerves polimerek bevonásával megduplázni.

A töltéshez egyaránt felhasználható nap- és mesterséges fény is. A technológia nem befolyásolja a láthatóságot, vagy a használhatóságot. A gyártó szerint a jövőben az olyan, kisebb energiafogyasztású eszközöket, mint pl. az e-könyvek soha többé nem kell majd hálózatról töltenünk. Nagyobb fogyasztású készülékek esetében az üzemidő meghosszabbítására, vagy egy segélykéréshez szükséges energia begyűjtésére lehet hasznos. Mivel a várakozások szerint a globális villamosenergia-felhasználás 10%-át a mobileszközök fogják adni, óriási jelentősége lehet a megújuló energiák bevonásának a környezetre nézve. A Sunpartner nem csak a hordozható eszközökre gondol. A Wysips Cameleon ® eljárással akár 2m2 felületű kijelzőket is áramtermelésre bírhatunk.

forrás: energiaoldal.hu

Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Energia

Dolgozókat szállító elektromos autóbuszt állítanak tesztüzembe a Mátrai Erőmű térségében

Dolgozókat szállító elektromos autóbuszt állítanak tesztüzembe a Mátrai Erőmű térségében – jelentette be a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) energetikáért felelős államtitkára a Mátrai Erőmű előtt, a járművet bemutató szerdai sajtóeseményen.

Létrehozva:

|

Szerző:

Steiner Attila hangsúlyozta: Magyarország villamosenergia-ellátásának egyik alappillére az erőmű. A kormány ezért határozott úgy az energiaválságra reagálva, hogy az MVM-csoportot, ezen belül a visontai vállalatot is megnövelt, lignitalapú villamosenergia-termelésre hatalmazza fel. A döntés célja, hogy a helyben előállított villamosenergia minél inkább elérhető legyen Magyarországon – mondta. Ezzel párhuzamosan az erőmű modernizálásának tervéről sem tett le a kabinet: fontos energiaellátás-biztonsági szempont, hogy a létesítménynek legyen hosszútávú jövőképe – fogalmazott a politikus, hozzátéve: az ennek érdekében megkezdett munka “töretlenül halad előre”. Steiner Attila szerint ezt példázza a bemutatott új autóbusz is, hiszen a helyben megtermelt villamos energia felhasználási körét jelentősen bővítik a dolgozókat szállító járműpark korszerűsítésével.

Az elektromos hajtású közlekedési eszközök számának és részarányának növelése az energiaimport-kitettség csökkentésére törekvő magyar energiastratégiának is része – mondta. Emlékeztetett: a hazai szén-dioxid-kibocsátás 20 százaléka a közlekedési szektorból ered. A két éve indított Zöld Busz Program is a kibocsátás és az ország energiafüggőségének csökkentését szolgálja – mutatott rá. Az eddig kizárólag helyi, illetve elővárosi közlekedésben kipróbált elektromos buszokkal szemben a Mátrai Erőműnél szolgálatba álló jármű egy “úttörő kezdeményezés” része, hiszen a környék 13 településéről szállítja majd a vállalathoz az itt dolgozókat – tájékoztatott az államtitkár jelezve: az elektromos buszok előnye, hogy nem bocsátanak ki szennyező anyagot és üzemeltetésük körülbelül 60-70 forinttal olcsóbb kilométerenként a hagyományos meghajtású autóbuszokénál. Ezért a későbbiekben a Mátrai Erőműnél is az elektromos buszok számának bővítését tervezik – közölte Steiner Attila.

Weingartner Balázs József, a Hungarian Motorsport and Green Mobility Development Agency (HUMDA) elnök-vezérigazgatója az eseményen elmondta: BYD K7U típusú midi elektromos buszt a Mátrai Erőmű dolgozóinak szállítására használják az első körben szeptember 30-ig tartó, majd az év végéig még egy újabb egyhónapos tesztidőszakban. A 125 kilowattórás akkumulátorral szerelt, mintegy 100 millió forint értékű, 22 ülőhellyel és további 36 állóhellyel rendelkező jármű hatótávolsága 150-200 kilométer – tájékoztatott. Oravecz Zsolt, az MVM Mátra Energia Zrt. vezérigazgatója az eseményen arról beszélt: az elmúlt időszakban az erőmű járműparkját jelentős fejlesztették. Jelenleg 17 elektromos autót használnak és az ehhez szükséges töltőkapacitást is kiépítették. A következő lépés a 800-900, tömegközlekedést igénybe vevő dolgozó munkába járását segítő járművek korszerűsítése – jelentette ki. Ennek nyitánya az első elektromos midibusz tesztüzembe állítása, melynek üzemeltetési tapasztalatait elemezve céljuk hosszabb távon a dolgozókat szállító teljes buszflottát, azaz mintegy 30 járművet elektromos hajtásúra cserélni – tette hozzá. 

 

mti

Advertisement

 

Fotó: MTI/Komka Péter

Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák