Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

„Nem a nyavalyás hozamon gondolkodom”

Létrehozva:

|

Az Apple azt tervezi, hogy hamarosan teljes energiaszükségletét megújuló energiákból elégíti ki. Ez azonban nem tetszik egyes részvényeseknek. Az udvariasságáról híres vezérigazgató, Tim Cook jól lehurrogta őket.

Tim Cook, az Apple vezére az USA déli államaiból származik, és ritkán jön ki a sodrából. Nemrég azonban a részvényesek éves közgyűlésén elvesztette a türelmét. A The Mac Observer újságírója szemtanúja volt az esetnek. Egy konzervatív, nyíltan politikai tanácsadó szervezet, a National Center for Public Policy Research (NCPPR), melynek nyíltan vallott célja a “vállalkozásokat a best practice-tól elterelő balos érdekcsoportok” leleplezése, olyan javaslatot nyújtott be, mely arra kötelezné az Apple-t, hozza nyilvánosságra fenntarthatósági programja költségvonzatait. Vagyis mennyibe kerül az Apple-nek zöldnek lennie.

Amikor a szokásos módon a kérdések feltételére került a sor a közgyűlésen, az NCPPR képviselője azt kérdezte, vajon azért akar az Apple átállni a fosszilis energiahordozókról a megújulókra, mert a kormány támogatja ezeket az energiafajtákat? A második kérdés pedig kérés volt: csakis olyan intézkedéseket vezessen be a vezérigazgató, amik növelik a nyereséget.

Cook láthatóan dühbe gurult, és csak a második kérdésre reagált. Kategorikusan elutasította az NCPPR filozófiáját, és hangsúlyozta, hogy az Apple számos olyan dolgot végez, ami „helyénvaló”, s a hozam (return on investment, ROI) nem a legelső szempont ezen intézkedéseknél. „Amikor igyekszem a termékeinket a vakok számára is kezelhetővé tenni, nem a nyavalyás hozamon gondolkodom” – mondta ingerülten Cook, aki felgyorsult tempóban válaszot, éles ellentétben korábbi nyugodt beszédmódjával. Hozzátette, a környezetkímélő megoldásokat vagy a munkahelyi biztonsági előírásokat éppilyen tényezőknek tartja, melyekben példamutatónak kell lennie az Apple-nek.

A nyavalyás az egyetlen profán szó, amit Cook valaha használt nyilvánosan. „Ha azt akarja, hogy csakis a hozamot figyelembe véve cselekedjek, akkor célszerűbb eladnia a részvényeit.”

Az NCPPR javaslatát leszavazták a közgyűlésen. „Az Apple megnevezetlen összeget pocsékol el a részvényesek pénzéből a klímaváltozás elleni harcra. A kérdés csak az: mennyit?”– szólt az NCPPR közleménye a rendezvény után.

Advertisement

forrás: piacesprofit.hu

Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Energia

Mi kell a jó napelemes autókhoz?

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.

Létrehozva:

|

Szerző:

A Nemzetközi Energiaügynökség által 110 napelemes és autóipari szakértő körében végzett felméréssel olyan technológiákat és területeket azonosítottak, amelyek fontosak lehetnek a személygépkocsik esetében a járműbe integrált fotovoltaika (VIPV) bevezetésében – számol be a PV Magazine. A vizsgálat többek között arra is kitér, hogy a szakértők mit hajlandóak feladni a napelemes hozam tekintetében a jármű esztétikájának javítása érdekében.

A VIPV-k cellatechnológiájának megválasztásánál a kristályos szilícium (c-Si) dominált, és egyértelműen a látható fém nélküli, üveges és polimeres technológiát részesítik előnyben a résztvevők. A felmérés válaszadói azonban 2030-ra a tandem- és a vékonyréteg-technológia növekedését várják.

A napelemes autók már megtalálhatóak a kereskedelmi forgalomban, és prototípusokat is fejlesztenek, a tanulmányban ezeket vették alapul. Számos rendszerjellemzőt, köztük a színt, a töltési gyakoriságot és a költségeket rangsorolták, a legfontosabbak a hatékonyság, az évi többletkilométerek és a jármű hatótávolságának meghosszabbítása voltak.

A 3 négyzetméteres rendelkezésre álló területre vetített hatékonyságot vizsgálva a válaszadók egyetértettek abban, hogy a minimális energiaátalakítási hatékonyság legalább 20-22 százalék legyen 600 és 660 watt közötti teljesítmény mellett, míg egy nagy csoport, 29 százalék szerint meg kell haladni a 25 százalékot 750 wattos teljesítmény mellett. A megkérdezettek szerint a modulok élettartamának legalább 10-15 évnek kell lennie. A szakértők úgy vélik, hogy 2030-ra akár 60 százalékkal is csökkenhetnek a VIPV-rendszerek költségei, ami elősegítheti, hogy a napelemes autók a mainstreamet is elérjék.

Anna J. Carr, a munkacsoport társvezetője szerint a kutatás legmeglepőbb eredménye, hogy a résztvevők hajlandóak feláldozni a teljesítményt a kívánt színekért. „Azon válaszadók körében, akik szerint a fekete vagy sötétkék színnél nagyobb színválasztékra van szükség, átlagosan 24,2 százalékos teljesítményveszteséget jelöltek meg elfogadhatónak” – nyilatkozta.

Advertisement

A kutatók következő célja, hogy újabb felmérést végezzenek, ezúttal még több iparági szakértő bevonásával. Emellett a fókuszt is bővítenék, hogy bevonják a VIPV-s nehéz- és haszongépjárműveket is.

Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!