Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Némák és gyorsak, íme a Formula E

Létrehozva:

|

Forma-1-szerű autók elektromotorral, mi az? Forma-E! Szépek, csendesek, zöldek, és nem bírnak ki egy versenytávot sem, ezért pilótánként és versenyenként kettő kell belőlük. A volt F1-klasszisok már próbálgatják a hang nélküli autóversenyzést. De mi értelme van ennek?

Május közepén célegyenesbe fordultak az elektromos autóverseny-sorozat előkészületei, miután megkapta az első szállítmány Spark-Renault SRT 01E autókat a Forma-E 2014-15-ös szezonjában induló tíz csapat.

Lehet-e ez a jövő Forma-1-ének kezdete?

2012 augusztus végén Michael Schumacher és Jenson Button hangosan nevetett fel, amikor a Belga GP sajtótájékoztatóján feltették nekik a kérdést, mit szólnak hozzá, hogy pár év múlva indul egy autóverseny, amin hangtalan együlésesek fognak körözni. „Nem lesz hangjuk? Azt meg hogy gondolják?” – kérdeztek vissza mindketten.

Két évvel később az előkészületeket, a kocsikat és a pilótákat látva azonban már biztosan komolyabban vennék a kérdést. Az egész verseny ugyanis rém praktikus és pontosan napjaink társadalmi viszonyaira találták ki. Teljesíti mindazt, amit az autóipar akar: csendes, környezetbarát, olcsó, és találkozik azzal, amit az emberek is keresnek: közel van, könnyen elérhető, szemre is vonzó, szórakoztató, és már most ismert nevek vannak benne, akikre felfigyelnek az F1-drukkerek is.

A Dallara és a Spark összesen 42 autó legyártását vállalta még 2012 novemberében, a prototípus tesztjei már 2013 szeptemberében elkezdődtek, és a versenysorozat főnöke, Alejandro Agag szerint 3000 km fölött járnak a fejlesztőpilótáik, így nyugodt szívvel adták át a kocsikat a csapatoknak. Ilyen sok autóra egyébként azért van szükség, mert a 10 csapat két-két pilótája fejenként két kocsit használ egy futamon, így összesen 40 autó kell egy versenyre.

A doningtoni központban május 15-én átadott 10 autó viszont már nem a Renault ezüstös festését kapta, hanem a szénszálas kasztni natúr, fekete színében érkezett, hogy a csapatok nekiállhassanak a saját mintájukra fényezni őket, illetve hogy az utolsó alkatrészig tökéletesen megismerkedjenek a gépekkel, hogy aztán július 3-4-én megkezdődjön az első hivatalos Forma-E teszt Doningtonban.

Az istállók közül egyelőre csak négy nevezte meg pilótáit (Andrettiék csak egyet): Az Audi Sport ABT Lucas di Grassival és Daniel Abttal indul, a Mahindra Racing Karun Chandokkal és Bruno Sennával, míg a Virgin Ricing Sam Birddel és Jaime Alguersuarival képzeli el az első idényt. Az Andretti Autosport május 29-én jelentette be Franck Montagy szerződtetését, második pilótájuk még nincs. Közülük di Grassi, Chandhok, Senna, Alguersuari és Montagny is szerepelt a Forma-1-ben, vagyis pilóták több mint fele.

A többi 14 helyet egy 34 fős csoportból töltik majd ki, az FIA ugyanis negyven pilótát hívott meg a Forma-E Vezetői Klubjába. Közöttük rutinos, volt F1-pilóták is vannak szép számmal, mint például Jarno Trulli (256 F1-futam), Nick Heidfeld (185), Szato Takuma (92), Vitantonio Liuzzi (81), Sébastien Buemi (55), Christian Klien (51), Narain Karthikeyan (48), Christijan Albers (46), Sebastian Bourdais (27), Jérome d’Ambrosio (20), Robert Doornbos (11), de szerződésre pályázik a 138 IndyCar-futamot maga mögött tudó Marco Andretti, a hölgyek képviseletében pedig Katherine Legge. Bruno Senna (46), Jaime Alguersuari (46), Lucas di Grassi (19), Karun Chandhok (11) és Franck Montagny (7) is közülük került ki.

A Formula E negyvenfős pilótalistája
Daniel Abt (német), Christijan Albers (holland), Jaime Alguersuari (spanyol), Marco Andretti (amerikai), Nathaneal Berthon (francia), Sam Bird (brit), Marco Bonanomi (olasz), Sébastien Bourdais (francia), Alex Brundle (brit), Sébastien Buemi (svájci), Adam Carroll (brit), Karun Chandhok (indiai), Dani Clos (spanyol), Ben Collins (brit), Conor Daly (amerikai), Jérome d’Ambrosio (belga), Lucas di Grassi (brazil), Roberto Doornbos (holland), Kuba Geirmaziak (lengyel), Nick Heidfeld (német), JR Hildebrand (amerikai), Hirakava Rio (japán), Narain Karthikeyan (indiai), Christian Klein (osztrák), Jon Lancester (brit), Katherine Legge (brit), Vitantonio Liuzzi (olasz), Ma Csing Hua (kínai), Nicolas Minassian (francia), Franck Montagny (francia), Giorgio Pantano (olasz), Agustin Paya (spanyol), Adrian Quaife-Hobbs (brit), Stéphane Sarrazin (francia), Bruno Senna (brazil), Oriol Serviá (spanyol), Andy Soucek (spanyol), Szato Takuma (japán), Adrien Tambay (francia), Jarno Trulli (olasz).

Bár Ma Csing Hua egyedüli kínai a jelöltek között, alighanem biztos a helye a kínai China Racingnél, az amerikai csapatoknál pedig vélhetően az indycarosok pályáznak majd nagyobb eséllyel, mint például Hildebrand vagy Servia. A versenyzők mindegyikének legalább B-osztályos nemzetközi licenc, illetve egy, az FIA által külön kiadott FIA E licenc kell a részvételhez.

A június 4-i teszten egyébként a hét, már bejelentett pilóta mellett olyanok is segítettek a csapatoknak, akiknek még nincs szerződésük. Így az e.dams autóját az egyik alapító, Alain Prost fia, Nico vezette, a Super Aguri garázsában Kevin Korjus és Antonio Felix da Costa is feltűnt, a Draysonba Jean-Karl Vernay, a China Racing kocsijába Antonio García ült be, a Venturi pedig a rutinos F1-es Nick Heidfeldre bízta az autót. A gyári tesztgépet Juan Manuel Lopez vezethette.

Az első körök után az Andretti volt a leggyorsabb, mögöttük Venturi, Virgin, e.dams, Drayson, Abt, Mahindra, China, a gyári modell, majd Super Aguri volt a sorrend – a Dragon nem futott. A legjobb és a leglassabb köridő között 8 másodperc volt a különbség. De mindez még nagyon korai, mint az év első tesztnapja a Forma-1-ben, sőt.

A teljes cikk itt olvasható.
http://sportgeza.hu/forma1/2014/06/09/formula-e/

Zöld Közlekedés

Az elvadult disznók okozta éves szén-dioxid-kibocsátás 1,1 millió autóéval is felérhet

Létrehozva:

|

Szerző:

A világszerte élő elvadult házi sertések számlájára évente annyi szén-dioxid kibocsátása írható, amennyi 1,1 millió autó emissziójával érhet fel – állapította meg egy nemzetközi szakemberekből álló kutatócsoport.

A Global Change Biology című folyóiratban publikált becslések szerint az elvadult disznók évente 4,9 millió tonna szén-dioxidot szabadítanak fel azzal, hogy feltúrják a talajt – olvasható a The Guardian című brit napilap online kiadásában. Az ausztráliai Queenslandi Egyetem kutatója, Christopher O’Bryan szerint az elvadult sertések a bolygó legelterjedtebb gerinces betolakodó fajai közé tartoznak. “A disznók Európában és Ázsia egyes részein őshonosak, ám ma már az Antarktisz kivételével az összes kontinensen jelen vannak” – mondta a szakember. O’Bryan szerint az elvadult disznók feltúrják a talajt, amikor élelem után kutatnak, mintha “kicsi traktorok dolgoznának a földeken”. A talajban lévő mikrobák ilyenkor oxigénhez jutnak. A mikroorganizmusok “gyors ütemben szaporodnak, ami szén-dioxid-termelést eredményezhet”. A szakemberek modelleken alapuló becslései szerint az állatok évente 36 ezer négyzetkilométernyi földterületet túrnak fel azokban a régiókban, ahol nem őshonosak.

Óceániában forgatják fel a legnagyobb területet – nagyjából 22 ezer négyzetkilométert -, majd Észak-Amerika következik a sorban. Óceánia elvadult disznói a felelősek az állatok éves becsült szén-dioxid-termelésének több mint 60 százalékáért (3 millió tonna), ami nagyjából 643 ezer autó kibocsátásával egyenlő. A kutatók szerint az elvadult disznók okozta problémáért végső soron az ember a felelős, aki elterjesztette őket, tehát újabb ember okozta klímakárosító tényezőről van szó.

Tovább olvasom

Zöld Közlekedés

Zöld rendszámot kapnak az elektromos motorok is

Létrehozva:

|

Szerző:

A kapcsolódó jogszabály hatályba lépésével már világoszöld alapszínű rendszámot használhatnak a tisztán elektromos meghajtású motorkerékpárok is. A környezetkímélő járművek üzemeltetői többféle adó- és illeték megfizetése alól mentesülnek – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) az MTI-vel.

A közlemény szerint a magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás ötödéért a közlekedési szektor, ezen belül 98 százalékban a közúti közlekedés felel. E környezetterhelés csökkentése nagyban elősegíthető a járműállomány korszerűsítésével, fiatalításával – tették hozzá, azzal együtt, hogy a tiszta járművek térnyerése az anyagi ösztönzők mellett szabályozási és szemléletformálási eszközökkel is támogatandó. Emlékeztettek, hogy idén tavasszal született döntés arról, hogy a kizárólag elektromos meghajtású motorkerékpárok is zöld rendszámmal szerelhetők fel. A járművek környezetkímélővé besorolását műszaki vizsga vagy hatósági szemle alkalmával kérhetik az üzemben tartók. Az új előírások augusztus 11-én lépnek hatályba. A környezetkímélőként bejegyzett motorkerékpárok első forgalomba helyezésük során világoszöld alapszínű hatósági jelzést kapnak – jelezték. Mint írták, a járműkategóriába a többi között a quadokat és a mopedautókat is beleértve három-négyszáz elektromos motorkerékpár közlekedik Magyarországon. A hétköznapi értelemben vett kétkerekű motorokból mintegy 150 elektromos hajtású lehet forgalomban idehaza.

A már használatban lévő járművek üzemben tartói is időszakos vizsgálaton vagy szemlén kérhetik a környezetkímélő besorolást – hívták fel a figyelmet.A tárca szerint a környezetkímélő motorkerékpárok után nem kell regisztrációs adót és visszterhes vagyonátruházási illetéket fizetni. Az év elejétől e tiszta járművek mentesülnek a gépjárműadó alól is. Az elektromos motorosoknak tehát nem kell megfizetniük a motorkerékpárok korától és műszaki jellemzőitől függő adóterheket, ezzel összesen több tízezer forintot takaríthatnak meg – olvasható az ITM közleményében.

 

 

Kép: elektrobiker.hu

Tovább olvasom

Zöld Közlekedés

Mobil hidrogén-töltőállomását adtak át Magyarországon

Létrehozva:

|

Szerző:

Átadták Magyarország első mobil hidrogén-töltőállomását  Budapesten, a Linde Gáz Magyarország Zrt. telephelyén.

Palkovics László, innovációs és technológiai miniszter az ünnepélyes átadáson kiemelte: a magyar hidrogénstratégiai jövőkép megvalósításában fontos állomást jelent az első töltőállomás átadása és tesztüzeme. “Ma egy lépéssel közelebb került az ország ahhoz a célkitűzéshez, hogy 2050-ig klímasemlegessé váljon” – húzta alá. A miniszter köszönetet mondott a Linde vezetésének azért, hogy az elmúlt egy évben biztosították az oxigént a magyar egészségügyi rendszer számára a koronavírusos betegek ellátásához. Lepsényi István, a Nemzeti Hidrogéntechnológiai Platform elnöke megkerülhetetlennek nevezte a hidrogéntechnológiát. A hidrogén a karbonsemlegesség egyik alapvető eleme, és az európai közérdekeket képviselő projektekben kiemelkedő szerepet fog játszani – hangsúlyozta.

Palkovics László kitért arra, hogy a hidrogén használata egybevág a kormány politikájával, miszerint a magyar jövő nemzeti, high-tech és zöld. A hidrogén jelentősége egy sor területen kiemelt, ipari hajtó-tüzelőanyagként vagy a közlekedésben, a mobilitásban betöltött szerepe miatt. Emissziómentesre módosították a másfél évvel ezelőtti buszstratégia azon megfogalmazását is, miszerint 2022-től a 25 ezernél több lakosú városokban csak elektromos buszokat lehet alkalmazni. Kitért arra: idén év végétől magyar gyártású hidrogén üzemanyagcellás autóbusz fog készülni. A tárcavezető szerint a kormány a Linde csoportban partnert lát, a cég több évtizedes hazai múlttal rendelkezik, “a magyar kormány és a Linde technológiai együttműködése sikerre van ítélve” – fogalmazott. Közlése szerint a hidrogénstratégiát a kormány jövő héten tárgyalja és várhatóan elfogadja. A stratégia egyik eleme a hidrogén töltőhálózat kiépítése, amely szavai szerint megkezdődik.

Lepsényi István szerint Magyarországnak elemi érdeke, hogy a meglévő kutatási kapacitásaira, a meglévő innovációs bázisra támaszkodva aktívan vegyen részt a hidrogén-technológia fejlesztésében, alkalmazásában. A platform – közlése szerint – több mint hetven taggal dolgozik azon, hogy a hidrogénben érdekelt cégek, kutatóintézetek kerekasztal körül megosszák az elképzeléseiket, feladataikat, elvárásaikat. Öt munkacsoportot hoztak létre, és megalkották az úgynevezett Fehér könyvet, amely a hazai hidrogén és hidrogéntechnológiai szektor stratégiai megalapozó tanulmánya, szakpolitikai elképzelések mellett vállalati stratégiákat dolgoz fel. Ezt az elnök átadta a miniszternek, azzal, hogy a kézikönyv tudásanyag a jogi és technológiai háttér megismertetéséhez, és iránymutatás a későbbi jogszabályalkotás számára.

Tankolás Magyarország első mobil hidrogén-töltőállomásán a Linde Gáz Magyarország Zrt. budapesti telephelyén az avatás napján.

Hegedüs Ákos a Linde Gáz Magyarország Zrt. vezérigazgatója kiemelte: a vállalatcsoport az egyik legnagyobb tapasztalattal rendelkezik a hidrogéngyártásban, felhasználásban, és tárolásban. Közös célnak nevezte a szén-dioxid-semleges zöld megoldások elindítását, támogatását. Az idén Európa egyik legnagyobb, 100 megawatt teljesítményű elektrolízis technológiával megvalósuló zöld hidrogén gyártóegységének telepítését és üzemeltetését jelentették be Németországban. Magyarországon 1992-óta vannak jelen, az elmúlt 25 évben közel 300 millió euró értékben hajtottak végre fejlesztéseket Vas, Tolna, és Borsod-Abaúj-Zemplén megyékben, jelenleg közel 50 millió forint értékben építenek új levegőszétválasztó üzemet Kazincbarcikán. Dunaújvárosban pedig az ország egyik legnagyobb és legmodernebb ipari gázpalackozóját építik. 2020-tól már Magyarországon is forgalmaznak úgynevezett zöld oxigént és zöld nitrogént, amelyek előállításához megújuló energiaforrásokat használnak, a megújuló erőforrásokra egyre nagyobb az igény – mondta.

 

 

Képek: MTI/Mohai Balázs

Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák