Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Pécsi kutató forradalmasíthatja a szélenergia hasznosítását

Létrehozva:

|

Immár három éve folynak a kutatások a Pécsi Tudományegyetemen (PTE) az úgynevezett X turbinával kapcsolatban. A találmány a mostani erőműveknél hatékonyabban használja fel a szelet, és jóval kisebb helyen fér el. Kérdéses, mi lesz a találmány sorsa.

2013-ban kezdte el a közös kutatást a PTE Pollack Mihály Műszaki és Informatikai Karának oktatója, Elmer György, illetve az intézmény villamosmérnök hallgatója, Fröhlich Balázs. Az lebegett a szemük előtt, hogy a maiaknál hatékonyabban működő szélerőművet hozzanak létre. A munka eredményeként született meg az X turbina.

– A szerkezet fontos erénye, hogy képes felismerni az éppen aktuális szélerősséget, a működés pedig ehhez igazodik. Különböző elektronikai berendezések segítségével már viszonylag kisebb levegőmozgás esetén is forog, de viharban sem okoz gondot az áramtermelés – magyarázta Fröhlich Balázs.

Az ifjú kutató szerint az is fontos, hogy az X turbina könnyen és gyorsan javítható egy esetleges meghibásodás után. A pécsi találmány már ránézésre is különbözik a Nyugat-Európában elterjedt, de már Magyarországon is megtalálható, úgynevezett horizontális szélerőművektől. Az egyedi kialakítás miatt a szerkezetet lényegében mindegy, hogy melyik irányból éri a szél. Ezzel szemben a hagyományos társait minden esetben a megfelelő pozícióba kell állítani, ez pedig sok energiát igényel.

A pécsi találmány sajnos egyelőre csak a tervezőasztalon létezik. A prototípus elkészítésére még várni kell, ahhoz ugyanis komoly pénzmennyiség szükséges – a befektetők azonban egyelőre nem ostromolják a kutatócsapatot. Hogy pontosan mekkora összegre van szükség, nem tudhattuk meg, ám annyi bizonyos, hogy súlyos milliókról van szó.

pecsiujsag.hu

Advertisement
Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Energia

Dolgozókat szállító elektromos autóbuszt állítanak tesztüzembe a Mátrai Erőmű térségében

Dolgozókat szállító elektromos autóbuszt állítanak tesztüzembe a Mátrai Erőmű térségében – jelentette be a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) energetikáért felelős államtitkára a Mátrai Erőmű előtt, a járművet bemutató szerdai sajtóeseményen.

Létrehozva:

|

Szerző:

Steiner Attila hangsúlyozta: Magyarország villamosenergia-ellátásának egyik alappillére az erőmű. A kormány ezért határozott úgy az energiaválságra reagálva, hogy az MVM-csoportot, ezen belül a visontai vállalatot is megnövelt, lignitalapú villamosenergia-termelésre hatalmazza fel. A döntés célja, hogy a helyben előállított villamosenergia minél inkább elérhető legyen Magyarországon – mondta. Ezzel párhuzamosan az erőmű modernizálásának tervéről sem tett le a kabinet: fontos energiaellátás-biztonsági szempont, hogy a létesítménynek legyen hosszútávú jövőképe – fogalmazott a politikus, hozzátéve: az ennek érdekében megkezdett munka “töretlenül halad előre”. Steiner Attila szerint ezt példázza a bemutatott új autóbusz is, hiszen a helyben megtermelt villamos energia felhasználási körét jelentősen bővítik a dolgozókat szállító járműpark korszerűsítésével.

Az elektromos hajtású közlekedési eszközök számának és részarányának növelése az energiaimport-kitettség csökkentésére törekvő magyar energiastratégiának is része – mondta. Emlékeztetett: a hazai szén-dioxid-kibocsátás 20 százaléka a közlekedési szektorból ered. A két éve indított Zöld Busz Program is a kibocsátás és az ország energiafüggőségének csökkentését szolgálja – mutatott rá. Az eddig kizárólag helyi, illetve elővárosi közlekedésben kipróbált elektromos buszokkal szemben a Mátrai Erőműnél szolgálatba álló jármű egy “úttörő kezdeményezés” része, hiszen a környék 13 településéről szállítja majd a vállalathoz az itt dolgozókat – tájékoztatott az államtitkár jelezve: az elektromos buszok előnye, hogy nem bocsátanak ki szennyező anyagot és üzemeltetésük körülbelül 60-70 forinttal olcsóbb kilométerenként a hagyományos meghajtású autóbuszokénál. Ezért a későbbiekben a Mátrai Erőműnél is az elektromos buszok számának bővítését tervezik – közölte Steiner Attila.

Weingartner Balázs József, a Hungarian Motorsport and Green Mobility Development Agency (HUMDA) elnök-vezérigazgatója az eseményen elmondta: BYD K7U típusú midi elektromos buszt a Mátrai Erőmű dolgozóinak szállítására használják az első körben szeptember 30-ig tartó, majd az év végéig még egy újabb egyhónapos tesztidőszakban. A 125 kilowattórás akkumulátorral szerelt, mintegy 100 millió forint értékű, 22 ülőhellyel és további 36 állóhellyel rendelkező jármű hatótávolsága 150-200 kilométer – tájékoztatott. Oravecz Zsolt, az MVM Mátra Energia Zrt. vezérigazgatója az eseményen arról beszélt: az elmúlt időszakban az erőmű járműparkját jelentős fejlesztették. Jelenleg 17 elektromos autót használnak és az ehhez szükséges töltőkapacitást is kiépítették. A következő lépés a 800-900, tömegközlekedést igénybe vevő dolgozó munkába járását segítő járművek korszerűsítése – jelentette ki. Ennek nyitánya az első elektromos midibusz tesztüzembe állítása, melynek üzemeltetési tapasztalatait elemezve céljuk hosszabb távon a dolgozókat szállító teljes buszflottát, azaz mintegy 30 járművet elektromos hajtásúra cserélni – tette hozzá. 

 

mti

Advertisement

 

Fotó: MTI/Komka Péter

Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák