Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Sok pénzt hozhat, ha napelem van a háztetőn

Létrehozva:

|

A jegybanki kamatnál jóval magasabb, mintegy 6-7 százalékos hozamot lehet elérni, ha napenergiába fektet valaki. Ma Magyarországon 10 ezer alatti a családi házakra telepített napelemek száma, de a következő években jelentős növekedést várható.

Az éves fogyasztás határozza meg azt, hogy milyen rendszert telepíthet valaki, vagy milyet érdemes telepítenie – mondta az InfoRádiónak Papp András, az Elmű EnHome üzletágának vezetője. Hozzátette: Magyarországon az a törvényi szabályozás, hogy mindenki, aki ilyen rendszert telepít, az éves szinten elszámolhatja a termelést és a fogyasztást.

Az átlagos magyar háztartásnak 3 kilowattos rendszert célszerű telepítenie. Ez most a piacon másfél millió forint körül van – mondta.

Papp András közlése szerint aki ilyen rendszert telepít, az ahogy eddig, továbbra is kapja az áramot a helyi szolgáltatótól.

“Én mint napelem tulajdonos, a házamat akkumulátorként, tárolóként használom. Tehát amikor többet termelek, mint amennyit el tudok otthon fogyasztani, ezt betáplálom a hálózatba. Amikor pedig kevesebbet, akkor a hálózatról vételezek. Ezt éves szinten tudjuk elszámolni az áramszolgáltatóval” – fogalmazott.

Arról is beszélt, hogy az elszámolás ára az a piaci ár, amennyiért a villamos energiát megvesszük. “Amennyiben többet termelnénk, akkor nagyjából 22 forintért tudjuk ezt a termelt áramot az áramszolgáltatónak értékesíteni”.

Advertisement

A beruházás megtérülése mindig érdekes kérdés, hiszen ki tudja, hogy 20 év múlva mekkora lesz a villamosenergia ára Magyarországon – mondta az Elmű EnHome üzletág vezetője. Tájékoztatása szerint az európai trendek most azt mutatják, hogy a következő 4-5 évben nem fog változni az ár. Amennyiben az infláció is a jelenlegi szinten marad, akkor a jegybanki hozamnál sokkal jobb, nagyjából 6-7 százalékos hozamot is el lehet érni.

Papp András elmondta, ma Magyarországon éves szinten 3-4 ezer napelemet telepítenek a lakosok. Azok az igazi felhasználók, akik új ingatlanba beruháznak, vagy korszerűsítenek. Így maguk megtermelhetik nagyrészt azt az áramot, amit fel fognak használni.

Arra a kérdésre, hogy van-e erre pályázati forrás, azt mondta: arra számít, hogy a következő 2-3 évben napelemre nem lesz, inkább fűtés-korszerűsítésre, nyílászáró cserére van lehetőség, egyébként most is fut két ilyen pályázat 1 milliárdos kerettel.

A szakember közlése szerint nagyjából 10-20 megawatt telepített napelemes erőmű van már Magyarországon, a magyar rendszer határa olyan 300 és 500 megawatt körül van. Ha ezt az átlag 3 kilowattal elosztjuk, akkor egy nagyon komoly mennyiség jön össze. Nagyjából 100-200 ezer lehet azon háztartásoknak a száma, amelyek hosszú távon ilyenben tudnak gondolkodni – fogalmazott Papp András.

forrás: inforadio.hu

Advertisement
Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Energia

Mi kell a jó napelemes autókhoz?

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.

Létrehozva:

|

Szerző:

A Nemzetközi Energiaügynökség által 110 napelemes és autóipari szakértő körében végzett felméréssel olyan technológiákat és területeket azonosítottak, amelyek fontosak lehetnek a személygépkocsik esetében a járműbe integrált fotovoltaika (VIPV) bevezetésében – számol be a PV Magazine. A vizsgálat többek között arra is kitér, hogy a szakértők mit hajlandóak feladni a napelemes hozam tekintetében a jármű esztétikájának javítása érdekében.

A VIPV-k cellatechnológiájának megválasztásánál a kristályos szilícium (c-Si) dominált, és egyértelműen a látható fém nélküli, üveges és polimeres technológiát részesítik előnyben a résztvevők. A felmérés válaszadói azonban 2030-ra a tandem- és a vékonyréteg-technológia növekedését várják.

A napelemes autók már megtalálhatóak a kereskedelmi forgalomban, és prototípusokat is fejlesztenek, a tanulmányban ezeket vették alapul. Számos rendszerjellemzőt, köztük a színt, a töltési gyakoriságot és a költségeket rangsorolták, a legfontosabbak a hatékonyság, az évi többletkilométerek és a jármű hatótávolságának meghosszabbítása voltak.

A 3 négyzetméteres rendelkezésre álló területre vetített hatékonyságot vizsgálva a válaszadók egyetértettek abban, hogy a minimális energiaátalakítási hatékonyság legalább 20-22 százalék legyen 600 és 660 watt közötti teljesítmény mellett, míg egy nagy csoport, 29 százalék szerint meg kell haladni a 25 százalékot 750 wattos teljesítmény mellett. A megkérdezettek szerint a modulok élettartamának legalább 10-15 évnek kell lennie. A szakértők úgy vélik, hogy 2030-ra akár 60 százalékkal is csökkenhetnek a VIPV-rendszerek költségei, ami elősegítheti, hogy a napelemes autók a mainstreamet is elérjék.

Anna J. Carr, a munkacsoport társvezetője szerint a kutatás legmeglepőbb eredménye, hogy a résztvevők hajlandóak feláldozni a teljesítményt a kívánt színekért. „Azon válaszadók körében, akik szerint a fekete vagy sötétkék színnél nagyobb színválasztékra van szükség, átlagosan 24,2 százalékos teljesítményveszteséget jelöltek meg elfogadhatónak” – nyilatkozta.

Advertisement

A kutatók következő célja, hogy újabb felmérést végezzenek, ezúttal még több iparági szakértő bevonásával. Emellett a fókuszt is bővítenék, hogy bevonják a VIPV-s nehéz- és haszongépjárműveket is.

Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!