Kapcsolatfelvétel

Zöldinfó

Kutya és ember kapcsolata

Létrehozva:

|

Úgy tartja a mondás, hogy a kutya az ember legjobb barátja. Az is általánosan elfogadott tény, hogy a kutyák és a farkasok rokonok. De azt talán kevesen tudják, hogy a kutyák nem a farkasokból fejlődtek ki, hanem a két fajnak közös őse volt.

Ez az ősi egyed mára már kihalt, de ez a kapocs a szóban forgó vadállatok és háziállatok között. Csupán tucatnyi kutyafajról mondható el, hogy több ezer éves múltra vezethető vissza a megjelenésük. A ma regisztrált kutyafajták közül körülbelül 400-500 van, ezek viszonylag gyorsan, 100-150 év alatt fejlődtek ki az úgynevezett alapfajokból. A kutyák háziasítása 10 000 – 100 000 évvel ezelőtt kezdődhetett, és ez az elválás elsősorban viselkedésbeli volt. Az OzoneNetwork csütörtöki Egyenlítő című műsorának vendége Kubinyi Enikő etológus arról mesél, hogy az ipari forradalom előtt a kutyákat azért tartották, mert funkciójuk volt. A jóléttel viszont megjelent a kedvtelési kutyatartás. A műsor másik vendége Pongrácz Péter etológus szerint a kutyatartás szomorú eredménye a kutyakiállításra való tenyésztés. A szervezett kutyatenyésztés talán legrégebbi formája, melyben kizárólag a küllemi jegyek a meghatározók, a tenyésztés során is csak erre fókuszálnak, és nem veszik figyelembe az ebek egészségét.

Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöldinfó

Kerékpárutak épülnek a magyar-román határ mentén Bihar megyében

Csaknem kétszáz kilométernyi kerékpárút épül a magyar-román határ romániai oldalán, Bihar megyében a folyók töltésein, összekapcsolva a határ két oldalán lévő településeket – mondta el az MTI-nek Pásztor Sándor.

Létrehozva:

|

Szerző:

A Bihar megyei Körösök Vízügyi Igazgatóság vezetője közölte: a határmenti megyében az Ér, a Berettyó, a Sebes-Körös és a Fekete-Körös töltésén épülnek kerékpárutak az országos helyreállítási program (PNRR) keretében. Ezek a folyók természetes folyását követik, így nem a meglévő határátkelőknél szelik át a magyar-román határt. De azt remélik, a jövőben határátlépésre is lehet használni őket, a program megvalósítási határideje ugyanis 2026. Pásztor Sándor abban bízik, addig Románia schengeni csatlakozása is megtörténik. Mint részletezte, a Bukarestben szerdán aláírt finanszírozási szerződés szerint az Ér töltésén épülő kerékpárút a romániai Biharfélegyháza és a magyarországi Pocsaj közelében éri el a határt. Utóbbi településre lehet eljutni a Berettyó töltésén épülő kerékpárúton is, mely a romániai Margittával kapcsolja össze a magyarországi nagyközséget.

A tervek szerint a Sebes-Körös töltésén haladva Nagyváradról Biharkeresztesre, míg a Fekete-Körös mentén Nagyszalontáról Sarkadra és Gyulára lehet eltekerni, de a hajdúváros és a bihari megyeszékhely, Nagyvárad között is lesz kerékpárút. Pásztor Sándor elmondta: magyar oldalon nagyrészt kiépültek a kerékpárutak, de az érintett vízügyi hatóságokat is értesítette a romániai tervekről. Hozzátette, a romániai hatóságok egyéves előkészítő munkán vannak túl, mely során telekkönyvezték a töltéseket. A kerékpárutak tervezése jövő héten kezdődik, év végén pedig a kivitelezésre is kiírnák a versenytárgyalást. A Bihar megyében épülő kerékpárutak csak kis szakaszát képezik a PNRR keretében megépülő romániai biciklihálózatnak, melyről szerdán írt alá finanszírozási szerződést Cseke Attila fejlesztési és Tánczos Barna környezetvédelmi miniszter.

Az RMDSZ MTI-nek küldött közleménye szerint ezek öt erdélyi megyében 426 kilométernyi kerékpárút megépítésére vonatkoznak. Bihar megyében 180, Arad megyében 29, Hargita megyében 45, Maros megyében 34, Szatmár megyében 4, Temes megyében 108 kilométernyi bicikliút létesül. A folyók töltésein megvalósuló beruházások turisztikai és árvízvédelmi szempontból is fontosak.

Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!