Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Energiatermelő járólapokkal oldanák meg a közvilágítást

Létrehozva:

|

Az angol cég által előállított járólapok minden egyes lépésből 7 Watt energiát nyernek, amelyet a beléjük épített akkumulátorokban tárolnak el.

Laurence Kemball-Cook az EON energiai vállalatnál töltött gyakorlati ideje alatt kapta a feladatot, hogy az utcai lámpák energiaszükségletére dolgozzon ki egy alternatív megoldást. Városi környezetben nem könnyű alkalmazni a nap – és szélenergiát a nem éppen ideális körülmények között – a házak nem csak árnyékolnak, de a szelet is jó eséllyel lefogják. A probléma később is foglalkoztatta, végül Laurence rájött, hogy a megoldás végig ott hevert a lába előtt, pontosabban alatta: olyan járólapot alkotott, amely a gyalogosok lépései által kifejtett energiát hasznosítja – írja a The Guardian.

2009-ben meg is alapította cégét, de hosszú évekbe telt a technológia kidolgozása és a befektetők megnyerése. Minden egyes lépés körülbelül 7 Watt teljesítményt ad le, amit a lapba épített akkumulátor tárol, hogy később utcai lámpák, vagy más eszközök energiaellátásához járuljon hozzá. A technológia iránti nagy érdeklődés nem maradt el, így Laurence cége már olyan nagyágyúk megrendeléseire is dolgozott már, mint a Siemens, a Coca-Cola vagy akár a londoni Heathrow repülőtér, de a tavalyi, brazíliai labdarúgó világbajnokság alatt, egy egész utcai focipályát ezekkel a járólapokkal fedtek le, amely elegendő áramot termelt, hogy a naplemente után is reflektorokkal világítsák meg a pályát.

Ráadásul nem csak az energia, de a lapokból kinyerhető adatok is hasznosak lehetnek, amelyek képet adhatnak az emberek mozgásáról, vagy akár a vásárlók nyomon követéséről. “Elképzelésünk szerint a Google egész utcákat fog beborítani a járólapjainkkal a jövőben, és a nyert adatokat a legkülönönözőbb módon tudják majd hasznosítani.” – nyilatkozta Laurence, aki Kína helyett a kelet-közép európai régióba helyezte a termelését. A cégnek 30 alkalmazottja van és a londoni központ mellett Los Angeles-ben is nyitottak egy irodát. Az egyetlen bökkenő, hogy jelenleg 1250 dollárba kerül lefedni egy négyzetmétert, azonban Laurence figyelmeztet, hogy a napenergia hasznosításához is 58 évre volt szükség. Tervei szerint 20 év múlva olyan mértékben csökkenteni tudják a technológia költségeit, hogy reményeik szerint a legtöbb nagyvárosban találkozhatunk majd a Pavegen Systems járólapjaival.

forrás: hvg.hu

Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Energia

Dolgozókat szállító elektromos autóbuszt állítanak tesztüzembe a Mátrai Erőmű térségében

Dolgozókat szállító elektromos autóbuszt állítanak tesztüzembe a Mátrai Erőmű térségében – jelentette be a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) energetikáért felelős államtitkára a Mátrai Erőmű előtt, a járművet bemutató szerdai sajtóeseményen.

Létrehozva:

|

Szerző:

Steiner Attila hangsúlyozta: Magyarország villamosenergia-ellátásának egyik alappillére az erőmű. A kormány ezért határozott úgy az energiaválságra reagálva, hogy az MVM-csoportot, ezen belül a visontai vállalatot is megnövelt, lignitalapú villamosenergia-termelésre hatalmazza fel. A döntés célja, hogy a helyben előállított villamosenergia minél inkább elérhető legyen Magyarországon – mondta. Ezzel párhuzamosan az erőmű modernizálásának tervéről sem tett le a kabinet: fontos energiaellátás-biztonsági szempont, hogy a létesítménynek legyen hosszútávú jövőképe – fogalmazott a politikus, hozzátéve: az ennek érdekében megkezdett munka “töretlenül halad előre”. Steiner Attila szerint ezt példázza a bemutatott új autóbusz is, hiszen a helyben megtermelt villamos energia felhasználási körét jelentősen bővítik a dolgozókat szállító járműpark korszerűsítésével.

Az elektromos hajtású közlekedési eszközök számának és részarányának növelése az energiaimport-kitettség csökkentésére törekvő magyar energiastratégiának is része – mondta. Emlékeztetett: a hazai szén-dioxid-kibocsátás 20 százaléka a közlekedési szektorból ered. A két éve indított Zöld Busz Program is a kibocsátás és az ország energiafüggőségének csökkentését szolgálja – mutatott rá. Az eddig kizárólag helyi, illetve elővárosi közlekedésben kipróbált elektromos buszokkal szemben a Mátrai Erőműnél szolgálatba álló jármű egy “úttörő kezdeményezés” része, hiszen a környék 13 településéről szállítja majd a vállalathoz az itt dolgozókat – tájékoztatott az államtitkár jelezve: az elektromos buszok előnye, hogy nem bocsátanak ki szennyező anyagot és üzemeltetésük körülbelül 60-70 forinttal olcsóbb kilométerenként a hagyományos meghajtású autóbuszokénál. Ezért a későbbiekben a Mátrai Erőműnél is az elektromos buszok számának bővítését tervezik – közölte Steiner Attila.

Weingartner Balázs József, a Hungarian Motorsport and Green Mobility Development Agency (HUMDA) elnök-vezérigazgatója az eseményen elmondta: BYD K7U típusú midi elektromos buszt a Mátrai Erőmű dolgozóinak szállítására használják az első körben szeptember 30-ig tartó, majd az év végéig még egy újabb egyhónapos tesztidőszakban. A 125 kilowattórás akkumulátorral szerelt, mintegy 100 millió forint értékű, 22 ülőhellyel és további 36 állóhellyel rendelkező jármű hatótávolsága 150-200 kilométer – tájékoztatott. Oravecz Zsolt, az MVM Mátra Energia Zrt. vezérigazgatója az eseményen arról beszélt: az elmúlt időszakban az erőmű járműparkját jelentős fejlesztették. Jelenleg 17 elektromos autót használnak és az ehhez szükséges töltőkapacitást is kiépítették. A következő lépés a 800-900, tömegközlekedést igénybe vevő dolgozó munkába járását segítő járművek korszerűsítése – jelentette ki. Ennek nyitánya az első elektromos midibusz tesztüzembe állítása, melynek üzemeltetési tapasztalatait elemezve céljuk hosszabb távon a dolgozókat szállító teljes buszflottát, azaz mintegy 30 járművet elektromos hajtásúra cserélni – tette hozzá. 

 

mti

Advertisement

 

Fotó: MTI/Komka Péter

Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák