Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Íme, a hazai fejlesztésű szünetmentes napelemes tápegység

Létrehozva:

|

Előfordul olyan eset, amikor új infrastruktúra fejlesztésénél vagy meglévő bővítésénél olyan helyekre is kell telepíteni elektronikus eszközöket, ahol nincs a tápláláshoz elektromos hálózat, és azt túl bonyolult, illetve költséges lenne odavezetni.

Ezt a problémát manapság szerencsére könnyen át lehet hidalni: segítségül kell hívni a napot, mint olcsó, bárhol elérhető energiaforrást. Ehhez nincs másra szükség, mint egy jól méretezett napelemre, egy akkumulátorra, és egy töltésvezérlőre. Utóbbi két egység segít megoldani az „éjszaka nem süt a nap” problémát, így a tápellátás folyamatos lehet. A mostanában kapható eszközökből viszont egyrészt drágán, másrészt túl nagy méretben/súlyban állítható csak össze egy ilyen konfiguráció. Ráadásul az így épített rendszereknél számolni kell az alacsony akkumulátor élettartammal, és a viszonylag szűk működési hőmérséklet tartománnyal.

Ezeket a problémákat küszöböli ki egy új kompakt szolár tápegység, ami egy komplett hibrid konfigurációban nyújtja a folyamatos tápellátást kis fogyasztású elektronikus berendezések számára. A Solar UPS néven futó innovatív eszköz kis mérete, és kétféle kialakítása miatt szinte bárhol elhelyezhető: V1 változata (110x95x28mm) add-on panelként a táplálandó berendezés panelján, vagy egy IP67 védettségű 122x120mm-es Fibox Euronord házban, akár szendvics szerkezetben is a táplált panellal. V2 változata (110x75x45mm) pedig elektromos szerelődobozba, illetve falra szerelt DIN sínre is helyezhető. A készülékek súlya mindössze 300 gramm körüli. A kültéri alkalmazása a széles működési környezeti hőmérséklet tartománya miatt is lehetséges: míg a töltési ciklus -10…+60 fok között működik megfelelően, a kisütés és a tárolás akár már -40 foktól lehetséges.

A szolár bemenete 10W-os napelemekhez optimalizált, az innen nyert energiát egy beépített 8800mAh kapacitású Li-ion akkumulátor pakkban tárolja. Az akkumulátorok akár 2000 teljes töltési ciklust is bírnak nagyobb kapacitásvesztés nélkül, és a hőmérsékletfüggésük csekély. A töltő áramkör MPPT (Maximum Power Point Tracking) funkciója maximális hatékonysággal végzi az akkumulátorok töltését, így akár kevés beeső fény esetén is működik a töltés. A stabilizált buck-boost rendszerű tápegysége választhatóan 3,3V-os, vagy 5V-os kimenő feszültséget szolgáltat.

Mindezt legalább 500mA-es terhelhetőséggel, de az akkumulátor töltöttségi szintjétől függően ez akár 900mA is lehet. Az akkumulátor pakkról van egy direkt kicsatlakozás is, ami alkalmas például GSM modemek közvetlen táplálására, maximum 2A-es terhelhetőséggel.

Advertisement

A készülék rendelkezik többféle védelemmel: az akkumulátor pakk mélykisülése ellen, a töltési környezeti hőmérséklet ellenőrzésére, a napelem polaritására, illetve a tápegység kimenet rövidzár ellen is. A táp kimeneteken kívül szolgáltat még logikai szintű státusz kimeneteket (töltés, hiba állapot), töltési tiltás bemenetet, valamint a töltési áram monitor lineáris feszültség kimenetét is. A töltési állapotokat egy kétszínű LED is jelzi az eszközön. A töltés annyira hatékony, hogy a teljesen lemerült 8800mAh akkumulátor pakkot a 10W-os napelem kevesebb, mint 5,5 óra alatt tölti teljes töltöttségi állapotra, zavartalan napsütés esetén. A tápegység hatékonysága sem sokkal marad el ettől, az akkumulátor kapacitását szinte teljesen ki lehet használni a kisütésnél.

Mindez ráadásul nagyon kis beruházási költséggel jár: a Solar UPS modul akciós bevezető ára mindkét változatnál 15.900 Ft + áfa. A szükséges 10W-os napelem 5.400 Ft + áfa áron beszerezhető hozzá. A készülék magyar fejlesztésű, a Futó Kft. forgalmazásában kerül piacra. Már előrendelhető, 2017. február elejétől indul a kiszállítása.

A készülék megtalálható és rendelhető a Facebook-on és az Indiegogo-n is.

Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Energia

Mi kell a jó napelemes autókhoz?

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.

Létrehozva:

|

Szerző:

A Nemzetközi Energiaügynökség által 110 napelemes és autóipari szakértő körében végzett felméréssel olyan technológiákat és területeket azonosítottak, amelyek fontosak lehetnek a személygépkocsik esetében a járműbe integrált fotovoltaika (VIPV) bevezetésében – számol be a PV Magazine. A vizsgálat többek között arra is kitér, hogy a szakértők mit hajlandóak feladni a napelemes hozam tekintetében a jármű esztétikájának javítása érdekében.

A VIPV-k cellatechnológiájának megválasztásánál a kristályos szilícium (c-Si) dominált, és egyértelműen a látható fém nélküli, üveges és polimeres technológiát részesítik előnyben a résztvevők. A felmérés válaszadói azonban 2030-ra a tandem- és a vékonyréteg-technológia növekedését várják.

A napelemes autók már megtalálhatóak a kereskedelmi forgalomban, és prototípusokat is fejlesztenek, a tanulmányban ezeket vették alapul. Számos rendszerjellemzőt, köztük a színt, a töltési gyakoriságot és a költségeket rangsorolták, a legfontosabbak a hatékonyság, az évi többletkilométerek és a jármű hatótávolságának meghosszabbítása voltak.

A 3 négyzetméteres rendelkezésre álló területre vetített hatékonyságot vizsgálva a válaszadók egyetértettek abban, hogy a minimális energiaátalakítási hatékonyság legalább 20-22 százalék legyen 600 és 660 watt közötti teljesítmény mellett, míg egy nagy csoport, 29 százalék szerint meg kell haladni a 25 százalékot 750 wattos teljesítmény mellett. A megkérdezettek szerint a modulok élettartamának legalább 10-15 évnek kell lennie. A szakértők úgy vélik, hogy 2030-ra akár 60 százalékkal is csökkenhetnek a VIPV-rendszerek költségei, ami elősegítheti, hogy a napelemes autók a mainstreamet is elérjék.

Anna J. Carr, a munkacsoport társvezetője szerint a kutatás legmeglepőbb eredménye, hogy a résztvevők hajlandóak feláldozni a teljesítményt a kívánt színekért. „Azon válaszadók körében, akik szerint a fekete vagy sötétkék színnél nagyobb színválasztékra van szükség, átlagosan 24,2 százalékos teljesítményveszteséget jelöltek meg elfogadhatónak” – nyilatkozta.

Advertisement

A kutatók következő célja, hogy újabb felmérést végezzenek, ezúttal még több iparági szakértő bevonásával. Emellett a fókuszt is bővítenék, hogy bevonják a VIPV-s nehéz- és haszongépjárműveket is.

Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!