Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Környezetbarát gyorsaság: Az F1 új fenntarthatósági kezdeményezései felkavarják a versenypályákat

2030-ra válhat karbonsemlegessé a Formula-1, ehhez fenntartható üzemanyagot is fejlesztenek.

Létrehozva:

|

Ahogy az élet számos területén, úgy a sportban is egyre fontosabbá válnak a fenntarthatósági szempontok. A törekvések az autósportokat is érintik, és a világ leghíresebb ilyen típusú versenysorozata, a Formula-1 sem jelent kivételt. Az F1 2019-ben mutatta be első zöld stratégiáját, ebben azt a célt tűzték ki, hogy 2030-ig elérjék a nettó zéró kibocsátást. Érdekesség, de az emisszió jelentős része nem magukhoz a versenyautókhoz, hanem az F1 logisztikájához köthető, ennek ellenére a kocsik esetében is van még lehetőség a fenntarthatóság fokozására.

A Formula-1 2030-as stratégiájának a fejlett fenntartható üzemanyag is a része. Hogy ez miként is működik, illetve mit is jelent, az kiderült az F1 hivatalos oldalán közzétett angol nyelvű videóból.

A Forma-1 következő forradalma egyértelműen a fenntarthatósághoz köthető, az F1 a legnagyobb üzemanyaggyártókkal együttműködve azon dolgozik, hogy 100 százalékban fenntartható, hibrid üzemanyagot fejlesszenek ki. Ezt 2026-ban vezetnék be, amikor a versenysorozat hibrid megközelítésének új korszaka kezdődik.

Advertisement

Az F1 jelenleg E10-es üzemanyagot használ, ami 10 százalékban megújuló etanolt tartalmaz, a motorsport azonban ennél jóval többre törekszik. A fenntartható üzemanyag nem növeli a légkörben lévő szén-dioxid összmennyiségét, ám biztosítja, hogy a meglévő belsőégésű motorral hajtott autók továbbra is használhatóak legyenek. Ez is része a Forma-1 2030-ig megvalósítandó szén-dioxid-mentes tervének, amely ambiciózus célt a gyártók, a csapatok, a hirdetők és a partnerek segítségével kívánják elérni.

A meglévő kezdeményezések közé tartoznak a versenypályák fenntarthatósági erőfeszítései, amelyek olyan területekre összpontosítanak, mint a műanyag és a hulladék, a jólét és a természet, valamint a szurkolói mobilitás fejlesztése. Az F1 irodái már 100 százalékban megújuló energiát használnak, a versenysorozat és számos csapat 3 csillagos FIA környezetvédelmi akkreditációt szerzett, miközben egyre több szurkoló használja a tömegközlekedést és a gyalogos megközelítést a versenyhelyszínek felkeresésekor.

Advertisement

Zöld Közlekedés

Duplázódott a Balatonra tartó bérlések száma, Ausztria az új sláger

A forgalmi adatok és az úticélok is a nyarat idézték a tavasz végi-nyár eleji hosszú hétvégéken a MOL Limo-nál.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A szolgáltató adataiból nemcsak az rajzolódott ki, hogy hova utaznak honfitársaink a leggyakrabban a nyári hónapokban, hanem az is, hogy mivel – írja az alternativenergia.hu. A hosszútávú belföldi bérlések legnépszerűbb célpontja a Balaton, a külföldi desztinációk közül Ausztria áll az élen az autók mezőnyében pedig rögtön a dobogó második helyén landolt az éppen egy éve a választékba került Toyota Corolla Cross. Az autómegosztók használóinak szokásai gyakran mutatnak a teljes autós közösségre nézve is jellemző mintázatokat – részben azért, mert sokan „második-harmadik autóként” veszik igénybe az autómegosztást, részben pedig azért, mert egyre többen vannak, akik a saját autó alternatívájaként tekintenek a szolgáltatásra. Az elmúlt hetekben három olyan hosszú hétvégére is sor került, amely sok szempontból már a nyarat vetítette előre a kedvező időjárás miatt, lehetővé téve, hogy a MOL Limo adatai a főszezonra nézve is releváns trendeket mutassanak. A forgalom megugrását – vagyis azt, hogy például pünkösdkor kétszer annyian limoztak 3 napos carsharing bérléssel, mint egy évvel ezelőtt, a három napra érvényes kedvezményes bérleti lehetőség is segítette. Beszédes adat, hogy a húsvéti, a május 1-jei és a pünkösdi hosszú hétvégén minden második limos kedvezménykuponnal foglalt 3 napos bérlést.

Az átlagos utazás hossza immár eléri a 300 kilométert a hosszabb távú bérléseknél; a vizsgált időszakban a leghosszabb út a három hétvége alatt egy Münchent érintő, 1740 kilométeres autózás volt. A külföldi célpontok közül Ausztria bizonyult a legnépszerűbbnek; Németország – Horvátországgal holtversenyben – csak a második az élmezőnyben. A belföldi desztinációk közül messze kiemelkedik a Balaton (Keszthely, Balatonalmádi, Siófok), illetve néhány vidéki nagyváros: Miskolc, Kazincbarcika, Szeged, Debrecen, Szekszárd, Szombathely. A vasi vármegyeszékhely feltűnése a listán újdonságnak számít a tavalyi évhez képest: 2024-ben még főleg a keleti országrész városai szerepeltek a listán. Változás az is, hogy idén nagyjából kétszer annyian választották célpontul a Balatont, mint tavaly. Az országhatárokon belüli utazások ugyanakkor továbbra is lényegesen gyakoribbak, mint a külföldi utak. Ehhez hozzájárul, hogy a limosok egyre több célpont és utazástípus esetében találják meg a megoldást a közösségi autózásban, akár a saját autó alternatívájaként is. De az is növeli a MOL Limo kedveltségét, hogy folyamatosan bővül a típus- és a szolgáltatásválaszték. Utóbbiban most a június elején indult MOL Limo Rent a Car az új elem, amely a hagyományos autókölcsönzés megoldásait kínálja sokkal egyszerűbben, kaució nélkül, külföldi utazásra is, akár 60 napos előfoglalási lehetőséggel a Limo alkalmazáson keresztül.

A típusok között a népszerűségi versenyt egyértelműen a hibridek dominálják, annak ellenére, hogy a sort a MOL Limo-flotta egyik legkisebb tagja, a főképp rövidebb utakra vitt benzines Kia Picanto vezeti. A második hely a választékba csak tavaly bekerült Toyota Corolla Cross Hybridé, mint ahogyan hibrid hajtású a harmadik helyezett Toyota Yaris, illetve a negyedik Yaris Cross Hybrid is. Hosszú hétvégi több napos bérlésre a flotta legnagyobb, szállítási, költöztetési feladatokra is alkalmas tagját, az Opel Movanot is bérelték az ügyfelek, itt 481 kilométer volt a leghosszabb út. A második hely (átlagosan 428 kilométerrel) szintén a Corolla Cross Hybridnek jutott.

Advertisement

„A kedvelt desztinációk átalakulása, a távolabbi célpontok megjelenése azt jelzi, hogy a MOL Limo, illetve az autómegosztás lehetősége képes átformálni az autóhasználati szokásokat és az autósok gondolkodását: immár akkor is megjelenik az opciók között a Limo, ha az ország legmesszebbi településeire vagy külföldre utaznak. Az elmúlt három hosszú hétvégén az volt a tapasztalatunk, hogy a kuponos promóció, a három napra bérlők számára biztosított kredit-jóváírás hatékony ösztönzőnek bizonyult ebben. Arra számítunk, hogy a most érzékelt tendenciák jellemzik majd a nyarat is: az átlagos utazások hosszának további emelkedésére, és a külföldi utak népszerűségének lassú, de egyértelmű növekedésére készülünk” – hangsúlyozta Vető Bálint, a MOL Limo ügyvezető igazgatója.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák