

Zöld Energia
Nap-és szélenergiával függetelenedik Bécs az orosz földgáztól
Az elkövetkező öt évben egymilliárd eurót fektet be különböző projektekbe Bécs energiaszolgáltatója, a Wien Energie, hogy függetlenné válhasson a földgáztól. Földhőben, hőszivattyúkban, nap- és szélenergiában látják a jövőt.
„Csak befektetésekkel juthatunk ki a válságból. Az elkövetkező években teljesen átalakítjuk Bécs energiaellátását: minden egyes euró, amit felhasználunk hosszú távon függetlenséget, klímavédelmet és árstabilitást hoz a bécsieknek” – mondta Michael Strebl, a Wien Energie ügyvezető tanácsának elnöke annak kapcsán, hogy Ausztria legnagyobb energiaszolgáltatója 2027-ig összesen 1, 29 milliárd eurót fektet be, hogy fokozatosan függetlenné válhasson a fosszilis energiahordozóktól. Ebből 625 millió eurót hőtermeléssel kapcsolatos projektekbe, 334 millió eurót a megújuló áramtermelés további kiépítésére, 90 millió eurót a környezetbarát hűtésre, 160 millió eurót digitalizációra, e-mobilitásra és telekommunikációra, valamint 90 millió eurót az ellátás biztonságának további fejlesztésére fordítanak. A Wien Energie a napenergia hasznosítása terén látja a legnagyobb fejlődési potenciált. Jelenleg négyszáz projektet vizsgálnak, amelyek összteljesítménye 600 megawatt. Ezek között egyaránt találhatók tetőre telepített napelem-rendszerek és 10 megawattos projektek a város vonzáskörzetében. A cél mindenesetre az, hogy 2022 során a telepített napelemek terén átlépjék a 100 megawattos álomhatárt.
A Wien Energie jelenleg 320 naperőművet és napelem-rendszert üzemeltet Bécsben és környékén, amelyek összteljesítménye 85 megawatt. A cég 2021-ben 150 százalékkal növelte a napenergia segítségével előállított áram mennyiségét. A távhőnek szintén kulcsszerepet szánnak a város dekarbonizációjában: 2040-re Bécs hőigényének 56 százalékát távhő segítségével szeretnék fedezni. Természetesen a hőtermelés terén is az alternatív megoldásokban – a földhő és a környezeti hő felhasználásában – látják a jövőt. 2021-ben az előállított távhő 23,6 százaléka már megújuló forrásból származott és tizenötezer lakást valamint százhúsz vállalati ügyfelet kötöttek rá a távhőhálózatra. Ezen a területen is a lokális, kisebb városrészek hőellátását biztosító megoldások kidolgozására koncentrálnak.

Kép: Wien Energie / Johannes Zinner
A Wien Energie egyébként is nagy hangsúlyt fektet a kutatásra és a zöld megoldásokra, amelyek középpontjában jelenleg a hidrogén áll. 2022-ben kezdik meg az első elektrolízis üzem építését és átalakítják a donaustadti erőmű egyik gázturbináját is, hogy kísérleti jelleggel zöldhidrogént keverhessenek a gázhoz. De kutatják a zöld gázok és a hulladékból keletkező anyagok lehetséges hasznosítását is, illetve a különböző tárolási technológiákat.

Zöld Energia
Évi 617 tonnával kevesebb károsanyag: napelemes fejlesztéssel zöldül az Alstom mátranováki gyára
Az Alstom egy 1,5 megawatt kapacitású napelemparkkal zöldíti mátranováki gyárának villamosenergia-felhasználását.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A gyár éves villamosenergia-igényének 23 százalékát zöldárammal kiváltó beruházás során 6600 négyzetméternyi napelemet telepítenek majd a szakemberek – írja az alternativenergia.hu. A tájékoztatás szerint a napelemek 1600-1700 megawattóra zöldáramot biztosítanak majd évente gyár számára, amivel a telephely 617 tonna károsanyagkibocsátástól kíméli meg a környezetet évente. A cég emlékeztet, hogy a mátranováki gyárban négy évtizede kezdték meg a forgóvázkeretek gyártását metró- és vasúti szerelvényekhez. A Mátranovákon előállított termékek számos szerelvénytípusban megtalálhatóak Európa-szerte: a hagyományos és a nagysebességű vonatokban, elővárosi vonatokban, mozdonyokban és emeletes vasúti kocsikban.
Az Alstom a magyar vasúti közlekedés meghatározó szereplője, több mint 20 éve van jelen Magyarországon. Az ország egyik legnagyobb metrószerelvény-beszállítója, amely a budapesti metrószerelvények 50 százalékát gyártotta a 2-es valamint a 4-es metróvonalra, és az utóbbin közlekednek az első vezető nélküli metrók Közép- és Kelet-Európában. Emellett a MÁV 25 darab Traxx mozdonyt üzemeltet saját állományában, illetve számos további bérelt Alstom villamosmozdony fut Magyarországon. A vállalat ezen túlmenően modernizálta a MÁV-Start 59 elektromos motorvonatát is a legmodernebb ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszerrel, amelynek köszönhetően ezek a szerelvények a korábbinál biztonságosabban és jóval hatékonyabban közlekedhetnek a magyar vasúti vonalakon – ismertette az Alstom.
-
Zöld Energia6 nap telt el a létrehozás óta
Minden lakóházat érint az EU napelem szabályozása
-
Zöld Energia5 nap telt el a létrehozás óta
Megérkezett a hiányzó láncszem a fenntartható napelemes értékláncban
-
Otthon5 nap telt el a létrehozás óta
A könnyűszerkezetesek gyorsaságával épült a betontechnológiás mintaház
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Veszélyben a parajdi sóbánya és a helyiek megélhetése
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
A Balaton már nem ugyanaz a tó – melegszik, algásodik, és szúrós hínárok lepik el