Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Napelemes tetőcserép: Magyar ember feltalálta, a Tesla legyártotta?

Létrehozva:

|

2012 január elsején írtunk először a “magyar találmányról” a napelemes tetőcserépről.

A hír még aznap vezető anyag lett és tízekrek olvasták, hogy hamarosan indul a hazai napelemes tetőcserép gyártása.

“Heteken belül elindul a gyártása annak a napelemes tetőcserépnek, amelyet forradalmi újításként emlegetnek világszerte. Tóth Miklós találmányát itthon és külföldön is siker övezi. A Géniusz Európa nagydíjjal jutalmazott termék szabadalmát és a gyártási technológiát a feltaláló 180 országban védette le. Az energiatermelésre szolgáló cserép hazai forgalmazása után Ausztráliában és az Egyesült Államokban is gyártják majd a terméket, amely a feltaláló szerint öt éven belül piacvezetővé válik az építőiparban. A találmány bármely tetőcseréprendszerhez alkalmazható, és a meglévő tetőt sem kell átépíteni.”

2012 -Napokkal később interjút kértünk a feltalálótól, hogy meséljen a napelemes tetőcserép találmányáról.

“A mi termékünk részben újrahasznosított, részben új gyártású alapanyagokból készülnek, a gyártáskor részben alternatív energiát használunk, napelemes tetőcserepet és szélgenerátort. Minimálisra, közel nullára csökkentjük a keletkező hulladékot, melléktermék nem képződik, a gyártáshoz szükséges hő- és elektromos energiát a lehető legnagyobb mennyiségben saját magunknak állítjuk elő. A termékünk napsütés mentes időszakban is termel elektromos energiát, kevesebbet, mint teljes napfényben, de még így is képes feltölteni az akkumulátorokat, mellyel 12 órán keresztül tudunk elektromos energiát leadni. Ez arra az esetre vonatkozik, ha sziget üzemű rendszerről beszélünk. Sziget üzemű megoldás esetén lehetőség van vagy külső szolár akkuk, vagy opcióként a napelemes tetőcserépben integrált rendelhető típusokat is fogunk forgalmazni. 2012 Április-május hónapban kerülhet forgalomba. “

2014 júniusáig kellett várni a következő hírre a napelemes cserépről, amelyet ismét egy interjú formájában kaptunk a feltalálótól.

Advertisement

 index

A TMT Napelemes Tetőcserép fejlesztése, már két éve elkészült, amelynek eredményeképpen az alaptípuson kívül további típus változatok készültek. A típus változatok több színben, és számos felszereltséggel készülnek majd, egyedi igények figyelembe vételével. A sorozatgyártás a nyár folyamán megkezdődik, és a termékeket megrendelés alapján fogjuk gyártani, a beérkezések sorrendjében. Jelenleg a régi honlapunk nem elérhető, mert új, más domain néven teljesen új honlapot készítünk, amely sokoldalúbb kialakítású, teljesen új tartalommal és több nyelven lesz elérhető. Lesz majd webshop is és virtuális bemutató terem, ahol minden egyes terméket 3D-ben térben forgatva meg lehet majd tekinteni – mondja Tóth Miklós. A gyártás itthon fog történni, de jelenleg is tárgyalásban vagyunk Európai és tengeren túli gyártóbázis beindításáról is, még ebben az évben. A TMT Napelemes Tetőcserép gyártása a fő feladatunk és a leendő vásárlóknak a szerződésben álló kivitelező cégeink építhetik be a termékeket. Több éves finanszírozói tárgyalás sorozaton vagyok túl és azt kell mondjam, hogy itthon a korábbi Magyar tárgyaló partnerek, cégek akik magukat befektetőknek tartották, csak hitegettek, pénzük, tőkéjük nem volt. Sok szélhámos céggel, magánszeméllyel folytattam tárgyalásokat, de minden esetben kiderült, hogy saját tőke nélkül szerettek volna részt venni a projektben. Aki ma Magyarországon azt mondja magáról, hogy befektető az hazudik. A hazai üzleti élet nem érett ma még egy korrekt meglévő tőkével rendelkező befektetési konstrukció lebonyolítására, ezért a finanszírozói tőke bevonása külföldről fog megtörténni.

2016 október – Tesla saját napelemes tetőcserepet mutat be

Eközben a Tesla, pontosabban a Solar City boszorkánykonyhájában megalkották a saját napelemes tetőcserepüket és a “magyar találmány” egy szempillantás alatt a feledés homályába merült.  Elon Musk bemutatta a Tesla Solar Roof prototípusát 2016. októberében. Négy stílusban készültek el, amelyek úgy néztek ki, mint a szokványos cserepek, de lényegében miniatürizált hagyományos napelemek voltak, örök garanciával.

2016 november: Lopták a napelemes tetőcserép ötletét?

A San José-ban működő SunPower Corp. szeptemberben azzal vádolta meg peres úton Musk vállalatát, a SolarCity-t, hogy tőlük lopta a cserép dizájnját. A SunPower olyan titkosított, “bizalmas” terveket is bemutatott, melyeket megosztott egy céggel, melyet később a SolarCity vásárolt fel. A Huffington Post állítása szerint egy testvérpár már 9 éve csinálja azt, amit Musk most forradalmi újításként mutatott be a sajtónak. A Luma Resources nevű startup cég Detroitban működik és már két nagyvállalatot is leelőzött a napenergia-termelő zsindelycserép piacra dobásában. A cég lassan egy évtizede abból él, hogy ilyen elemeket rak fel tetőkre és cége “sok elismerést szerzett ezzel”, mondta a vállalat alapítója, Robert Allen a Huffington Postnak. Még Obama elnök is megemlítette az Allen fivéreket 2011-es State of the Union beszédében.

Advertisement

2017 május: Megérkeztek a riválisok

A Forward Labs tervezése tökéletesen illeszkedik a hagyományos tetőhöz. Mivel a Forward Labs költséghatékonyabb anyagokat használ, a költségek átlagosan 33% -kal alacsonyabbak, mint a Tesla napelemes rendszere. A telepítés néhány nap alatt elvégezhető. A rendszert passzív módon hűtik a panelek alatt levő nyílásokon keresztül, és ha egy panel elromlana, akkor ki lehet pattantani és egy újat tenni a helyére. A Forward Labs napeleme várhatóan a következő évben érkezik.

2017 szeptember: Magyar napelemes tetőcserép 2.0

Szolárcserép fejlesztésébe kezdett a Terrán Tetőcserép Gyártó Kft., a tetőcserép felületébe integrált napelemek kifejlesztésében együttműködnek a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel (BME), az új cserép jövőre kerülhet kereskedelmi forgalomba.

2019 március – Idén forgalomba kerül magyar napelemes tetőcserép

Advertisement

Az új terméket a Terrán Generont először az áprilisi Construma építőipari kiállításon mutatják be, ezt követően pedig már forgalomba is kerül. A vállalat ügyvezető igazgatója elmondta, egy normál családi ház tetőfelülete 200-250 négyzetméter, ahhoz, hogy a család teljes villamos energia igényét fedezni tudják, a Terrán Generon szolárcseréppel a tetőfelület 15-20 százalékát, 20-40 négyzetmétert kell lefedni. “A magánszemélyek által 2018-ban megvalósított, tetőre épített napelemes rendszerek átlagos mérete megközelítőleg 6 kWp volt. Egy ekkora teljesítményű Terrán Generon napelemes rendszer ára teljes körű szolár kivitelezéssel, inverterrel és szolgáltatói ügyintézéssel kb. 3,9 millió forint (3,1 Mft + ÁFA). Az átlagos háztartás energiaigényének előállításához ennél 40-50 %-kal kisebb teljesítményű rendszer is elegendő lehet” – olvasható a Terran weboldalán.

 

2019 október – A Tesla újragondolja a napelemes tetőcserepét

A Tesla azt hirdette, hogy a Solar Roof napelemes tetőcserép költsége 40%-kal lesz alacsonyabb a korábbi változatokhoz képest. Elon Musk megközelítése a napelemes tetőcserépnél a végletekig ragaszkodik a költségek visszaszorításához, ahogy ez már kitűnt a Tesla napelemes tetőcserepeinek online értékesítésre történő áttérése idején is. Musk egyik legerősebb, a napelemes tetőcserép mellett szóló érve, hogy olcsóbb lesz, mint az új tető és az új napelem panelek összege, ez az, amivel Musk a háztulajdonosok legtöbbjénél érvelt. Azonban elkerülhetetlenül feltételezésekre alapozunk, és a Tesla új napelemes tetőcserepekből álló tetőjét a napelemmel ellátott „prémium tetővel” hasonlítják össze.

Advertisement
Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Energia

Mi kell a jó napelemes autókhoz?

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.

Létrehozva:

|

Szerző:

A Nemzetközi Energiaügynökség által 110 napelemes és autóipari szakértő körében végzett felméréssel olyan technológiákat és területeket azonosítottak, amelyek fontosak lehetnek a személygépkocsik esetében a járműbe integrált fotovoltaika (VIPV) bevezetésében – számol be a PV Magazine. A vizsgálat többek között arra is kitér, hogy a szakértők mit hajlandóak feladni a napelemes hozam tekintetében a jármű esztétikájának javítása érdekében.

A VIPV-k cellatechnológiájának megválasztásánál a kristályos szilícium (c-Si) dominált, és egyértelműen a látható fém nélküli, üveges és polimeres technológiát részesítik előnyben a résztvevők. A felmérés válaszadói azonban 2030-ra a tandem- és a vékonyréteg-technológia növekedését várják.

A napelemes autók már megtalálhatóak a kereskedelmi forgalomban, és prototípusokat is fejlesztenek, a tanulmányban ezeket vették alapul. Számos rendszerjellemzőt, köztük a színt, a töltési gyakoriságot és a költségeket rangsorolták, a legfontosabbak a hatékonyság, az évi többletkilométerek és a jármű hatótávolságának meghosszabbítása voltak.

A 3 négyzetméteres rendelkezésre álló területre vetített hatékonyságot vizsgálva a válaszadók egyetértettek abban, hogy a minimális energiaátalakítási hatékonyság legalább 20-22 százalék legyen 600 és 660 watt közötti teljesítmény mellett, míg egy nagy csoport, 29 százalék szerint meg kell haladni a 25 százalékot 750 wattos teljesítmény mellett. A megkérdezettek szerint a modulok élettartamának legalább 10-15 évnek kell lennie. A szakértők úgy vélik, hogy 2030-ra akár 60 százalékkal is csökkenhetnek a VIPV-rendszerek költségei, ami elősegítheti, hogy a napelemes autók a mainstreamet is elérjék.

Anna J. Carr, a munkacsoport társvezetője szerint a kutatás legmeglepőbb eredménye, hogy a résztvevők hajlandóak feláldozni a teljesítményt a kívánt színekért. „Azon válaszadók körében, akik szerint a fekete vagy sötétkék színnél nagyobb színválasztékra van szükség, átlagosan 24,2 százalékos teljesítményveszteséget jelöltek meg elfogadhatónak” – nyilatkozta.

Advertisement

A kutatók következő célja, hogy újabb felmérést végezzenek, ezúttal még több iparági szakértő bevonásával. Emellett a fókuszt is bővítenék, hogy bevonják a VIPV-s nehéz- és haszongépjárműveket is.

Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!