Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Svájc az Alpokban épít hatalmas naperőművet

A 2100 méteres tengerszint feletti magasságba tervezett napelempark 2026-ra készülhet el.

Létrehozva:

|

A svájci Axpo energetikai vállalat egy 10 megawattos naperőművet akar építeni a svájci Alpokban, 2100 méteres magasságban, egy 80 ezer négyzetméteres területen – számol be a PV Magazine. Az Ovra Solara Magriel projekt a helyi hegyi vasút és egy síterep áramellátását fogja biztosítani. Az energiaszolgáltató bejelentése alapján a földi fotovoltaikus erőművet a Grisons kantonban található Disentis síterepén hoznák létre.

A vállalat szerint az Ovra Solara Magriel projekt a Disentis síterephez vezető hegyi vasút éves villamosenergia-szükségletét teljes egészében helyi napenergiából fedezheti. „A meglévő infrastruktúra, például az elektromos hálózat kihasználása leegyszerűsíti a naperőmű építését” – áll az Axpo közleményében.

A létesítmény építésének kezdetét 2024 tavaszára tervezik, a befejezést pedig 2026 őszére. A cég szerint egy másik 10 megawattos földi erőművet 2025 őszétől alakítanak majd ki Tujetsch településen, a Nalps víztározó közelében, Graubünden kantonban. Az Axpo szeptemberben helyezte üzembe első alpesi fotovoltaikus létesítményét, egy 2,2 megawattos rendszert a Muttsee víztározó gátján, közel 2500 méteres tengerszint feletti magasságban. A svájci energetikai vállalat 2022 januárjában áramvásárlási szerződést kötött a Denner szupermarketlánccal a projektre. Az üzlet az első kétoldalú megállapodás egy nem támogatott napenergia-projektre Svájcban.

2022 szeptemberében az ország módosította energiatörvényét, ezzel összpontosítva a téli áramellátás biztosítását célzó sürgős intézkedésekre. Az új szövetségi jogszabály célja, hogy lehetővé tegye, illetve megkönnyítse a nagy méretű, földre telepített fotovoltaikus rendszerek kiépítését a svájci Alpokban, 1500 méterrel a tengerszint felett vagy annál magasabban.

A svájci kormány várhatóan a támogatható projektek telepítési költségeinek legfeljebb 60 százalékáig nyújt majd finanszírozási segítséget. A pénzre való jogosultsághoz a projekteknek legalább 500 kilowattóra per kilowatt téli hozamot kell felmutatniuk. A svájci kormány célja, hogy az ösztönző rendszerrel elérje a 2 terawattórás alpesi fotovoltaikus energiatermelést.

Advertisement

Zöld Energia

Mi kell a jó napelemes autókhoz?

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.

Létrehozva:

|

Szerző:

A Nemzetközi Energiaügynökség által 110 napelemes és autóipari szakértő körében végzett felméréssel olyan technológiákat és területeket azonosítottak, amelyek fontosak lehetnek a személygépkocsik esetében a járműbe integrált fotovoltaika (VIPV) bevezetésében – számol be a PV Magazine. A vizsgálat többek között arra is kitér, hogy a szakértők mit hajlandóak feladni a napelemes hozam tekintetében a jármű esztétikájának javítása érdekében.

A VIPV-k cellatechnológiájának megválasztásánál a kristályos szilícium (c-Si) dominált, és egyértelműen a látható fém nélküli, üveges és polimeres technológiát részesítik előnyben a résztvevők. A felmérés válaszadói azonban 2030-ra a tandem- és a vékonyréteg-technológia növekedését várják.

A napelemes autók már megtalálhatóak a kereskedelmi forgalomban, és prototípusokat is fejlesztenek, a tanulmányban ezeket vették alapul. Számos rendszerjellemzőt, köztük a színt, a töltési gyakoriságot és a költségeket rangsorolták, a legfontosabbak a hatékonyság, az évi többletkilométerek és a jármű hatótávolságának meghosszabbítása voltak.

A 3 négyzetméteres rendelkezésre álló területre vetített hatékonyságot vizsgálva a válaszadók egyetértettek abban, hogy a minimális energiaátalakítási hatékonyság legalább 20-22 százalék legyen 600 és 660 watt közötti teljesítmény mellett, míg egy nagy csoport, 29 százalék szerint meg kell haladni a 25 százalékot 750 wattos teljesítmény mellett. A megkérdezettek szerint a modulok élettartamának legalább 10-15 évnek kell lennie. A szakértők úgy vélik, hogy 2030-ra akár 60 százalékkal is csökkenhetnek a VIPV-rendszerek költségei, ami elősegítheti, hogy a napelemes autók a mainstreamet is elérjék.

Anna J. Carr, a munkacsoport társvezetője szerint a kutatás legmeglepőbb eredménye, hogy a résztvevők hajlandóak feláldozni a teljesítményt a kívánt színekért. „Azon válaszadók körében, akik szerint a fekete vagy sötétkék színnél nagyobb színválasztékra van szükség, átlagosan 24,2 százalékos teljesítményveszteséget jelöltek meg elfogadhatónak” – nyilatkozta.

Advertisement

A kutatók következő célja, hogy újabb felmérést végezzenek, ezúttal még több iparági szakértő bevonásával. Emellett a fókuszt is bővítenék, hogy bevonják a VIPV-s nehéz- és haszongépjárműveket is.

Tovább olvasom

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!