Zöld Közlekedés
A legmenőbb jármű, amivel munkába járhat

Utál reggelente a buszon tülekedni, de izzadni sem akar a biciklin ülve? Az Urban Glider nevű, egykerekű minirobogóval bárhova kényelmesen eljuthat. A hamarosan debütáló járműről az Inhabitat blog számolt be.
33 kilométer egyetlen töltéssel
Az elektromos hajtású kompakt jármű használata igényel némi gyakorlást, mivel nincsenek rajta pedálok, a gyorsulást és lassítást az utas azzal tudja szabályozni, hogy előre vagy hátra dől. Mivel az Urban Glidernek csak egyetlen, 40 centiméteres átlójú kereke van, kormányozni sem a szokványos módon lehet, hanem a megfelelő irányba dőlve. Az egyensúlyozást egyébként a robogóba épített stabilizációs rendszer is segíti az egykerekű biciklire hasonló, de villanymotorral hajtott járművön.
A járműben lévő 1500 wattos motor végsebessége közel 21 kilométer/óra, egy feltöltéssel pedig közel 34 kilométeres távot tud megtenni, ami nagyjából ötórányi használatnak felel meg. Tömege mindössze tíz kilogramm, így nem jár túl nagy erőfeszítéssel az sem, ha mondjuk fel kell vinni a lépcsőn (a tetején van egy fogója is), tárolni pedig akár egy íróasztal alatt is lehet.
Letérhet az aszfaltról
Fejlesztői terepen is alaposan meghajtják a Glidert:az általuk készített videón egy erdőben még ugratnak is vele, és a gördeszkatrükkökhöz hasonló mutatványokat adnak elő vele. Bár az Urban Glider gyártásához szükséges tőkét a fejlesztők a Kickstarter közösségi finanszírozó portálon akarták összegyűjteni, ott néhány hete felfüggesztették a projektjüket – a fórumbejegyzések szerint szabadalmakkal kapcsolatos vitás kérdések miatt. Ettől függetlenül az Urban Glider honlapján továbbra is előrendelhető a készülék nettó ezer dolláros áron, New Yorkban való átvétel esetén. A Glider végleges bolti ára nettó 1200 dollár, vagyis 294 ezer forint lesz, ennyibe kerül most a nemzetközi házhoz szállítással együtt is a jármű.
forrás: origo.hu

Zöld Közlekedés
Befejeződött a tesztüzem – jól vizsgázott a forgalomban az új magyar elektromos midibusz
Öt héten és 5800 kilométeren át szállította az utasokat Baján a legújabb magyar elektromos midibusz.

Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)
Ez volt az első alkalom, hogy menetrendszerinti járatként közlekedett az új e-busz, a város minden pontján találkozhattak vele az utasok. A GANZ-SOR voltaképpen hazai terepen volt, hiszen a bajai GTKB Kft.-nél magyar mérnökök, régi Ganz-osok fejlesztették ki a jármű szívét, az elektromos hajtást, valamint a szoftverfejlesztési feladatokat is ők látták el. Jól vizsgázott az új hazai elektromos midibusz. A magyar-cseh együttműködésben megvalósult GANZ-SOR EBN8 az eredetileg tervezett három hét helyett öt héten keresztül rótta Baja útjait. A tesztüzem alatt a jármű 5800 kilométert tett meg, nagyjából 8000 utast szállított menetrend szerint. Baján a tömegközlekedés ingyenes, így az utasoknak nem kell jegyet váltaniuk a járatokra. A midibuszt minden járaton és útvonalon kipróbálhatták a közlekedők és az üzemeltető sokrétű tapasztalatokat gyűjthetett.
Ez volt a busz első éles bevetése, valódi személyforgalomban, valódi üzemeltetővel és utasokkal. A midibuszt kipróbálhattuk fagyban, esőben és enyhe tavaszi időben, szűk utcákon és főutakon, erős forgalmú és csendesebb napokon is, vagyis változatos körülmények között zajlott a tesztüzem. Sok információt és hasznos tapasztalatot gyűjtöttünk. A tesztidőszak összességében rendben zajlott le, a busz minden nap dolgozott, nem volt olyan esemény, hogy ki kellett volna állnia a forgalomból – mondta Pencz Rudolf, a járművet gyártó GTKB Kft. ügyvezetője.
A tervezők kiemelt figyelmet fordítottak a hazai fejlesztésű akkumulátor tesztelésére, amely beváltotta a hozzáfűzött reményeket. A hatótáv is szépen visszaigazolta az előzetes várakozásokat, a legszigorúbb fagyban is. A busz töltése a gyártó telephelyén, saját fejlesztésű, CCS2 szabvány szerinti töltőberendezésével történt. Az üzemeltető a tesztidőszak végén jegyzőkönyvben összegezte tapasztalatait, amelyben az objektív tapasztalatok mellett az autóbuszvezetők szubjektív értékeléseit is bemutatták. Különösen pozitívan emelték ki a busz motorerejét, dinamikáját, stabilitását, fordulékonyságát, fényszórói fényerejét. A buszvezetők egyébként kifejezetten kedvelték az új járművet, melyet „Picur”-nak neveztek el. Emellett az utazóközönségtől is csupa pozitív visszajelzés érkezett a járműről.
A tapasztalatok birtokában kisebb finomhangolásokat végzünk a szoftverbeállításokon, majd jöhet a következő etap: a jármű állandó forgalomba állítása és a sorozatgyártás elindítása – tette hozzá az ügyvezető.
A nyolc méter hosszú, 16 ülőhellyel rendelkező, alacsonypadlós elektromos midibuszt 2024 nyarán mutatta be a GTKB (Ganz Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft.), amikor az megkapta a típusengedélyt. A prototípus jármű forgalombahelyezése októberben történt meg. A GTKB Kft. végezte az elektromos hajtás kifejlesztését, míg a cseh SOR a kocsiszekrényt alkotta meg. A 120 kW teljesítményű aszinkron vontatómotort NMC típusú, 200 kWh-s akkumulátor hajtja, amely plug-in technológiával és pantográfos oszloptöltőről (OppCharge) egyaránt tölthető. A busz egyetlen feltöltéssel mintegy 270 kilométer megtételére képes.
-
Zöldinfó4 nap telt el a létrehozás óta
Döntést hozott az Alkotmánybíróság a napelemes szaldósok ügyében!
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás óta
Inkább a szomszéd, mint a napsütés számít, amikor napelemet telepítünk a tetőnkre
-
Zöldinfó1 nap telt el a létrehozás óta
Kitiltják az ultrafeldolgozott élelmiszereket és energiaitalokat az iskolákból
-
Zöldinfó6 nap telt el a létrehozás óta
Szaharai porvihar hazánk felett – kutatók a jelenségről és a terjedő álhírekről
-
Zöldinfó4 nap telt el a létrehozás óta
A kozmetikumok vezetik a veszélyes, nem élelmiszeripari termékek listáját
A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés