Zöld Közlekedés
Csak nálunk van carsharing a régióban

Egyelőre csak Budapesten működik carsharingrendszer a kelet-közép-európai országok közül, de Magyarországtól keletre sem biztató a helyzet – derül ki Magyarország piacvezető carsharing-szolgáltatója, az Avalon CarSharing régiós körképéből. A visegrádi négyek közül Lengyelországban várhatóan jövőre jelenik meg az első közösségi autós rendszer, a környező országok közül pedig jelenleg csak Bécsben állnak rendelkezésre közösségi autók.
A közép-európai régió országai közül Magyarország élen jár a közösségi közlekedési szolgáltatásokban: 2014-ben már Budapesten is működik a közösségi kerékpárrendszer csakúgy, mint Varsóban, Prágában, Pozsonyban, illetve Bukarestben. Ezenkívül a telekocsirendszerek is megtelepedtek a régió összes országában, azonban az alternatív taxiszolgáltatást (hivatalosan közösségi utazásmegosztó) nyújtó cégek között már eltérések mutatkoznak. A több európai országban is a taxicégek által kifogásolt egyik globális szolgáltató Bukarestben és Pozsonyban nincs jelen. A régióban csak Csehországban, Lengyelországban és Magyarországon nyitottak irodát. A cég szolgáltatásait ugyanakkor Franciaországban 2015. január 1-jétől betiltják.
Azonban egy területen különleges helyzetben vannak a magyarok: sem Prágában, sem Pozsonyban, sem pedig Varsóban nincs még működő közösségi autózási rendszer, de Bukarestben és Belgrádban is hiába keressük őket. Ezzel szemben Budapesten már 2013-ban megnyíltak az első közösségiautó-átadó állomások a közeljövőben, elsősorban a nagyobb vidéki városok vasútállomásának közelében is továbbiak nyílhatnak.
Rákaptunk
„A carsharing jelenléte egy adott város közlekedési kultúrájáról és az ott lakók hozzáállásáról is sokat elárul, hiszen egy innovatív, környezetbarát közösségiautó-használatot jelent, ahol az autó akár félórás időtartamra is használható. Főként azoknak kínál jelentős költségmegtakarítást, akik leginkább pár órás, városon belüli utakhoz keresnek autót, hiszen évi 8-10 ezer kilométer alatt olcsóbb, mint a saját autó, és rugalmasabb, mint a bérautó” – magyarázza Sződi János, az Avalon CarSharing ügyvezető igazgatója.
Példaként említi, hogy egy 3 órás, több helyszínt is érintő 20 kilométeres karácsonyi nagybevásárlás közösségi autóval mindössze 3720 forintba kerülne üzemanyaggal együtt, míg taxival ugyanez minimum 5600 forintba. Ugyanez 40 kilométerre és 5 órára számolva közösségi autóval 5830, míg taxival minimum 11 200 forint. Januártól szintén a carsharing autók mellett szól, hogy éves autópálya-matricával rendelkeznek, ezért nem kell „megyei” vagy 10 napos matrica árával számolnunk, ha az M0-s körgyűrű közelében elhelyezkedő bevásárlóközpontokba igyekezünk.
A cégek is kezdenek rákapni a megosztásra.
Ami a hazai gyakorlatot illeti, az Avalon statisztikái szerint a szolgáltatás bevezetése óta a magyarok egyre lelkesebb carsharing-felhasználók, és bizonyos paraméterek alapján többször veszik igénybe a gépkocsikat. Míg Magyarországon átlagosan 4 óra 17 perc, a fejlettebb piacokon kimutathatóan rövidebb, 2-2,5 óra az átlagos közösségiautó-használati idő. Ezenkívül a megtett kilométereket tekintve Magyarországon a magánemberek átlagban körülbelül 47,9 kilométert autóznak alkalmanként, ez pedig mintegy duplája a nyugat-európai átlagénak. Teszik mindezt annak ellenére, hogy az óra- és kilométer-díjszabásban nincsenek jelentős különbségek a magyar és például a német piac között. Az Avalon adatai szerint a magánfelhasználók átlagosan bruttó 6912 forintot fizetnek egy utazásért.
A legközelebb Bécsben van
Lengyelországban szeptemberben jelentették be, hogy Varsó egy 2,5 millió euró (körülbelül. 770 millió forint) értékű tendert ír ki a carsharingrendszer működtetésére. A varsói beruházással kapcsolatban azonban egyelőre nem tisztázott, hogy a szükséges forrást a város vagy egy vállalkozó bocsátja rendelkezésre.
A tervek szerint havi előfizetéssel működne a 300 autót magában foglaló rendszer, és olyan árakat próbálnak kalkulálni, hogy a fővárosiak inkább a rendszer hibrid vagy elektromos gépjárműveit, semmint saját autójukat részesítsék előnyben. A legfontosabb lengyel célkitűzések között szerepel a forgalmi dugók, illetve a levegőszennyezés mértékének csökkentése. Egyes információk szerint Lengyelországban Wrocław lenne a második város, ahol jövőre kiépülhet egy, a varsóinál jóval kisebb carsharingrendszer.
Budapesthez legközelebb Bécsben találhatunk carsharingrendszert, ahol több szolgáltató is várja az érdeklődőket, összesen több mint 1000 autóval. Az óradíjak jelentős szórást mutatnak, de minimum 2-2,5-szerese a magyarénak (6 és 15 euró közötti értékek), azonban kínálnak többféle, jelentős kedvezményt biztosító pár órás csomagokat is kilométer-korlátozással. A legnagyobb eltérés, hogy a Bécsben lévő szolgáltatók többsége nem fix autóponttal működik, hanem egy adott területen belül szabadon vehetők fel, illetve parkolhatók le. Az ilyen rendszerek hátránya, hogy általában nem lehet előre foglalni egy adott autót (vagy csak maximum 30 perccel korábban), hanem a területen belül, akár mobiltelefonos applikáció segítségével kell/lehet keresni, emellett lényegesen drágábbak a fix állomásokkal működő rendszereknél. Ugyanakkor Ausztriában a fővároson kívül Grazban és Salzburgban is elérhető a carsharing.
Keleti irányban Isztambul ideális carsharinghelyszín, ahol több szolgáltató is működik. Az egyik 2011 óta 60 autóval körülbelül 4000 embert, míg a másik 2013 óta 41 gépjárművel 3500 ügyfelet szolgál ki. Az átlagos árszint mintegy másfélszerese a magyarénak, ezenkívül más a díjszabásuk a hétvégén és más a hétköznapokon.
forrás: piacesprofit.hu

Zöld Közlekedés
Duplázódott a Balatonra tartó bérlések száma, Ausztria az új sláger
A forgalmi adatok és az úticélok is a nyarat idézték a tavasz végi-nyár eleji hosszú hétvégéken a MOL Limo-nál.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A szolgáltató adataiból nemcsak az rajzolódott ki, hogy hova utaznak honfitársaink a leggyakrabban a nyári hónapokban, hanem az is, hogy mivel – írja az alternativenergia.hu. A hosszútávú belföldi bérlések legnépszerűbb célpontja a Balaton, a külföldi desztinációk közül Ausztria áll az élen az autók mezőnyében pedig rögtön a dobogó második helyén landolt az éppen egy éve a választékba került Toyota Corolla Cross. Az autómegosztók használóinak szokásai gyakran mutatnak a teljes autós közösségre nézve is jellemző mintázatokat – részben azért, mert sokan „második-harmadik autóként” veszik igénybe az autómegosztást, részben pedig azért, mert egyre többen vannak, akik a saját autó alternatívájaként tekintenek a szolgáltatásra. Az elmúlt hetekben három olyan hosszú hétvégére is sor került, amely sok szempontból már a nyarat vetítette előre a kedvező időjárás miatt, lehetővé téve, hogy a MOL Limo adatai a főszezonra nézve is releváns trendeket mutassanak. A forgalom megugrását – vagyis azt, hogy például pünkösdkor kétszer annyian limoztak 3 napos carsharing bérléssel, mint egy évvel ezelőtt, a három napra érvényes kedvezményes bérleti lehetőség is segítette. Beszédes adat, hogy a húsvéti, a május 1-jei és a pünkösdi hosszú hétvégén minden második limos kedvezménykuponnal foglalt 3 napos bérlést.
Az átlagos utazás hossza immár eléri a 300 kilométert a hosszabb távú bérléseknél; a vizsgált időszakban a leghosszabb út a három hétvége alatt egy Münchent érintő, 1740 kilométeres autózás volt. A külföldi célpontok közül Ausztria bizonyult a legnépszerűbbnek; Németország – Horvátországgal holtversenyben – csak a második az élmezőnyben. A belföldi desztinációk közül messze kiemelkedik a Balaton (Keszthely, Balatonalmádi, Siófok), illetve néhány vidéki nagyváros: Miskolc, Kazincbarcika, Szeged, Debrecen, Szekszárd, Szombathely. A vasi vármegyeszékhely feltűnése a listán újdonságnak számít a tavalyi évhez képest: 2024-ben még főleg a keleti országrész városai szerepeltek a listán. Változás az is, hogy idén nagyjából kétszer annyian választották célpontul a Balatont, mint tavaly. Az országhatárokon belüli utazások ugyanakkor továbbra is lényegesen gyakoribbak, mint a külföldi utak. Ehhez hozzájárul, hogy a limosok egyre több célpont és utazástípus esetében találják meg a megoldást a közösségi autózásban, akár a saját autó alternatívájaként is. De az is növeli a MOL Limo kedveltségét, hogy folyamatosan bővül a típus- és a szolgáltatásválaszték. Utóbbiban most a június elején indult MOL Limo Rent a Car az új elem, amely a hagyományos autókölcsönzés megoldásait kínálja sokkal egyszerűbben, kaució nélkül, külföldi utazásra is, akár 60 napos előfoglalási lehetőséggel a Limo alkalmazáson keresztül.
A típusok között a népszerűségi versenyt egyértelműen a hibridek dominálják, annak ellenére, hogy a sort a MOL Limo-flotta egyik legkisebb tagja, a főképp rövidebb utakra vitt benzines Kia Picanto vezeti. A második hely a választékba csak tavaly bekerült Toyota Corolla Cross Hybridé, mint ahogyan hibrid hajtású a harmadik helyezett Toyota Yaris, illetve a negyedik Yaris Cross Hybrid is. Hosszú hétvégi több napos bérlésre a flotta legnagyobb, szállítási, költöztetési feladatokra is alkalmas tagját, az Opel Movanot is bérelték az ügyfelek, itt 481 kilométer volt a leghosszabb út. A második hely (átlagosan 428 kilométerrel) szintén a Corolla Cross Hybridnek jutott.
„A kedvelt desztinációk átalakulása, a távolabbi célpontok megjelenése azt jelzi, hogy a MOL Limo, illetve az autómegosztás lehetősége képes átformálni az autóhasználati szokásokat és az autósok gondolkodását: immár akkor is megjelenik az opciók között a Limo, ha az ország legmesszebbi településeire vagy külföldre utaznak. Az elmúlt három hosszú hétvégén az volt a tapasztalatunk, hogy a kuponos promóció, a három napra bérlők számára biztosított kredit-jóváírás hatékony ösztönzőnek bizonyult ebben. Arra számítunk, hogy a most érzékelt tendenciák jellemzik majd a nyarat is: az átlagos utazások hosszának további emelkedésére, és a külföldi utak népszerűségének lassú, de egyértelmű növekedésére készülünk” – hangsúlyozta Vető Bálint, a MOL Limo ügyvezető igazgatója.
-
Zöld Energia5 nap telt el a létrehozás óta
Pályázat indul energiatárolókra és napelemekre, részletek!
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás óta
Megérkezett a hiányzó láncszem a fenntartható napelemes értékláncban
-
Zöldinfó7 óra telt el a létrehozás óta
Poloskák, csigák, dióburokfúrólégy? Itt a természetes védekezés eszköztára
-
Zöld Közlekedés3 nap telt el a létrehozás óta
Magyarország nem támogatja az uniós javaslatot a tíz évnél idősebb autók éves műszaki vizsgájáról
-
Zöldinfó4 óra telt el a létrehozás óta
A nádas titkai: tonnaszámra rejtett hulladék a Tisza-tó szigetein
A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés