Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

0 százalékos áfa jön a napelemekre a szomszédban

Létrehozva:

|

Horvátország számára a cél az energiaellátás hosszú távú biztosítása, ezért igyekeznek támogatni a napelemeket.

A napelemek világszerte egyre inkább előre törnek. A fosszilis energiahordozók használatához képest a fotovoltaikus technológia nemcsak a környezet számára kedvezőbb, hanem közvetlenül a felhasználóknak is, hiszen jóval olcsóbb energiát biztosít. Európában az utóbbi időkben különösen nagy hangsúlyt fektetnek az ilyen rendszerek támogatására. Ennek fő oka az energiaválság: a krízis már 2021-ben elkezdődött, az ukrajnai háború kitörése, illetve az Oroszországgal szembeni szankciók miatt viszont a probléma tovább mélyült. Ennek következményeit mi is érezzük, a rezsicsökkentés részleges eltörlése után rengeteg háztartásra szakadtak rá a piaci árak. Az Európai Unió tagállamai nagy erőkkel dolgoznak azon, hogy enyhítsék az orosz energiafüggőséget. Ennek megannyi módja van, a hosszú távú megoldást a szakértők többsége az alternatív energiák szélesebb körű alkalmazásában látja.

Ehhez illeszkedve tett bejelentést Andrej Plenkovic horvát miniszterelnök a közelmúltban – számol be a SeeNews. A horvát kormány azt tervezi, hogy nullára csökkenti a napelemes beruházások általános forgalmi adójának kulcsát, az áfaeltörlés célja az, hogy hozzájáruljanak az ország hosszú távú energiaellátásának biztosításához. Plenkovic a kormány heti rendszerességgel megtartott ülésén ismertette az elképzelést. Mint elmondta, azok, akik napelemekbe akarnak befektetni, a jövőben áfa nélkül tehetik ezt meg. Horvátországban az általános forgalmi adó jelenleg 25 százalék, ennél az Európai Unión belül csak Magyarországon magasabb a kulcs (27 százalék). Dániában és Svédországban szintén 25 százalékos az áfa.

A horvát kormány 2022. április 1-től 2023. március 31-ig bezáróan tartósan 25 százalékról 13 százalékra csökkentette a fűtési energia értékesítés áfáját. Ezzel párhuzamosan a földgáz áfáját 25-ről előbb 5 százalékra mérsékelték, majd 13 százalékra emelték az elszálló energiaárak elleni intézkedések részeként.

Zöld Energia

Mi kell a jó napelemes autókhoz?

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.

Létrehozva:

|

Szerző:

A Nemzetközi Energiaügynökség által 110 napelemes és autóipari szakértő körében végzett felméréssel olyan technológiákat és területeket azonosítottak, amelyek fontosak lehetnek a személygépkocsik esetében a járműbe integrált fotovoltaika (VIPV) bevezetésében – számol be a PV Magazine. A vizsgálat többek között arra is kitér, hogy a szakértők mit hajlandóak feladni a napelemes hozam tekintetében a jármű esztétikájának javítása érdekében.

A VIPV-k cellatechnológiájának megválasztásánál a kristályos szilícium (c-Si) dominált, és egyértelműen a látható fém nélküli, üveges és polimeres technológiát részesítik előnyben a résztvevők. A felmérés válaszadói azonban 2030-ra a tandem- és a vékonyréteg-technológia növekedését várják.

A napelemes autók már megtalálhatóak a kereskedelmi forgalomban, és prototípusokat is fejlesztenek, a tanulmányban ezeket vették alapul. Számos rendszerjellemzőt, köztük a színt, a töltési gyakoriságot és a költségeket rangsorolták, a legfontosabbak a hatékonyság, az évi többletkilométerek és a jármű hatótávolságának meghosszabbítása voltak.

A 3 négyzetméteres rendelkezésre álló területre vetített hatékonyságot vizsgálva a válaszadók egyetértettek abban, hogy a minimális energiaátalakítási hatékonyság legalább 20-22 százalék legyen 600 és 660 watt közötti teljesítmény mellett, míg egy nagy csoport, 29 százalék szerint meg kell haladni a 25 százalékot 750 wattos teljesítmény mellett. A megkérdezettek szerint a modulok élettartamának legalább 10-15 évnek kell lennie. A szakértők úgy vélik, hogy 2030-ra akár 60 százalékkal is csökkenhetnek a VIPV-rendszerek költségei, ami elősegítheti, hogy a napelemes autók a mainstreamet is elérjék.

Anna J. Carr, a munkacsoport társvezetője szerint a kutatás legmeglepőbb eredménye, hogy a résztvevők hajlandóak feláldozni a teljesítményt a kívánt színekért. „Azon válaszadók körében, akik szerint a fekete vagy sötétkék színnél nagyobb színválasztékra van szükség, átlagosan 24,2 százalékos teljesítményveszteséget jelöltek meg elfogadhatónak” – nyilatkozta.

Advertisement

A kutatók következő célja, hogy újabb felmérést végezzenek, ezúttal még több iparági szakértő bevonásával. Emellett a fókuszt is bővítenék, hogy bevonják a VIPV-s nehéz- és haszongépjárműveket is.

Tovább olvasom

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!