Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Napelemparkokhoz szükséges tartószerkezetek gyártásáról állapodott meg három magyarországi cég

Napelemparkok telepítéséhez szükséges speciális tartószerkezetek gyártásáról és értékesítéséről írta alá együttműködési megállapodást három magyarországi cég – közölte az ASTRASUN Solar Nyrt. az MTI-vel.

Létrehozva:

|

A naperőműfejlesztések piacán tevékenykedő vállalat mellett a kiemelt partnerségi megállapodásnak a Műszertechnika-Holding Zrt., valamint utóbbi cégcsoport részeként az IK Metál Kft. a tagja. Céljuk, hogy Európa egyik legjelentősebb napelemes fémszerkezetgyártójává váljanak. A piaci igényekről az ASTRASUN Solar Nyrt. az MTI érdeklődésére jelezte, napelemparkból az Európai Unió piacán éves szinten megközelítőleg 30 ezer megawatt kapacitás épül ki. A magyar piacon ennek hozzávetőleg 1 százaléka létesül. Kiemelték, hogy várakozásaik szerint napelemes tartószerkezetekkel a teljes európai piacot kiszolgálhatják.

Arra is kitértek, hogy a hosszú távú együttműködés három fázisból áll. Első lépésként az IK Metál Kft. és az ASTRASUN Solar Nyrt. keretszerződést kötöttek, amelynek értelmében egyedi megrendelések alapján az IK Metál Kft. napelemparkok telepítéséhez szükséges tartószerkezetek gyártását és értékesítését végzi majd az ASTRASUN Solar Nyrt. részére. Az IK Metál Kft. vállalja, hogy az ASTRASUN  beszerzési szükségleteinek megfelelő gyártási kapacitást biztosít, az ASTRASUN Solar pedig a napelemparkok telepítéséhez szükséges tartószerkezeteket elsődlegesen az IK Metál Kft.-től szerzi be. A felek egymás felé kölcsönös kizárólagosságot biztosítanak.

Második lépéseként az ASTRASUN és a Műszertechnika-Holding közös vállalatot hoz létre. A harmadik fázisban a felek törekvése, hogy közös vállalatuk önállóan megjelenjen a piacon és más, független piaci szereplők megrendeléseit is képes legyen teljesíteni. Ennek előfeltétele, hogy a társaság kereskedelmi tevékenységének árbevétele meghaladja az 1 milliárd forintot. A Műszertechnika-Holding Zrt.-t 1981-ben alapították. Magyar tulajdonban van a cégcsoport, amely főként járműipari műanyag és fém részegységek, valamint egyéb fémszerkezetek gyártásával, szoftverfejlesztéssel és ingatlan hasznosítással foglalkozik. A cégcsoport 800 embert foglalkoztat Budapesten, Ajkán és Székesfehérváron.

Naperőmű-tervezés, -kivitelezés, -üzemeltetés és -karbantartás, -beruházás, valamint -fejlesztés a fő tevékenysége az ASTRASUN Solar Nyrt.-nek, amelynek a tulajdonában 37 naperőmű van Magyarországon. A társaság 2022 decemberében bevezette törzsrészvényeit a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) középvállalatokra specializált piacára, a BÉT Xtendre. A nyilvánosan elérhető cégadatok szerint a Műszertechnika-Holding Zrt. árbevétele 2021-ben 13,430 milliárd forint, egy évvel korábban 12,033 milliárd forint volt. A cégcsoport 2021-ben 495,61 millió forint nyereséggel zárt, míg 2020-ban 863,806 millió forintot tett ki az adózott eredménye. A BÉT-en olvasható tájékoztatás szerint az ASTRASUN Solar Nyrt. árbevétele 2021-ben 3,012 milliárd forint volt, 2020-ban pedig 1,626 milliárd forint. A vállalat 2021-ben 1,172 milliárd forint nyereséggel zárt, egy évvel korábban 332,880 millió forint volt adózott eredménye.

Zöld Energia

Mi kell a jó napelemes autókhoz?

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.

Létrehozva:

|

Szerző:

A Nemzetközi Energiaügynökség által 110 napelemes és autóipari szakértő körében végzett felméréssel olyan technológiákat és területeket azonosítottak, amelyek fontosak lehetnek a személygépkocsik esetében a járműbe integrált fotovoltaika (VIPV) bevezetésében – számol be a PV Magazine. A vizsgálat többek között arra is kitér, hogy a szakértők mit hajlandóak feladni a napelemes hozam tekintetében a jármű esztétikájának javítása érdekében.

A VIPV-k cellatechnológiájának megválasztásánál a kristályos szilícium (c-Si) dominált, és egyértelműen a látható fém nélküli, üveges és polimeres technológiát részesítik előnyben a résztvevők. A felmérés válaszadói azonban 2030-ra a tandem- és a vékonyréteg-technológia növekedését várják.

A napelemes autók már megtalálhatóak a kereskedelmi forgalomban, és prototípusokat is fejlesztenek, a tanulmányban ezeket vették alapul. Számos rendszerjellemzőt, köztük a színt, a töltési gyakoriságot és a költségeket rangsorolták, a legfontosabbak a hatékonyság, az évi többletkilométerek és a jármű hatótávolságának meghosszabbítása voltak.

A 3 négyzetméteres rendelkezésre álló területre vetített hatékonyságot vizsgálva a válaszadók egyetértettek abban, hogy a minimális energiaátalakítási hatékonyság legalább 20-22 százalék legyen 600 és 660 watt közötti teljesítmény mellett, míg egy nagy csoport, 29 százalék szerint meg kell haladni a 25 százalékot 750 wattos teljesítmény mellett. A megkérdezettek szerint a modulok élettartamának legalább 10-15 évnek kell lennie. A szakértők úgy vélik, hogy 2030-ra akár 60 százalékkal is csökkenhetnek a VIPV-rendszerek költségei, ami elősegítheti, hogy a napelemes autók a mainstreamet is elérjék.

Anna J. Carr, a munkacsoport társvezetője szerint a kutatás legmeglepőbb eredménye, hogy a résztvevők hajlandóak feláldozni a teljesítményt a kívánt színekért. „Azon válaszadók körében, akik szerint a fekete vagy sötétkék színnél nagyobb színválasztékra van szükség, átlagosan 24,2 százalékos teljesítményveszteséget jelöltek meg elfogadhatónak” – nyilatkozta.

Advertisement

A kutatók következő célja, hogy újabb felmérést végezzenek, ezúttal még több iparági szakértő bevonásával. Emellett a fókuszt is bővítenék, hogy bevonják a VIPV-s nehéz- és haszongépjárműveket is.

Tovább olvasom

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!