Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

A világ legnagyobb napkollektor-farmját építik a szomszédban

Létrehozva:

|

Stájerországban dán segítséggel készül el a létesítmény. A Graz melletti Kalsdorfban 220 000 négyzetméter napkollektor-felületet szerelnek fel és emellett a közelben terveznek egy hatalmas felszín alatti melegvíz-tárolót.

A Big Solar nevű létesítmény 2021-re készülhet el. A projektben Stájerország az Arcon-Sunmark nevű dán cég tudását és tapasztalatát fogja hasznosítani a világ legnagyobb napkollektor-farmjának a felépítése során. Az eddigi csúcstartó a dániai Silkeborgban lévő telep, amelynek a napkollektor-felülete 157 000 négyzetméter. A Big Solar a grazi távhő 10-15 százalékát biztosítja majd. Dánia a fosszilis energiahordozók tekintetében az elmúlt években ambíciózus célt tűzött ki maga elé: a State of Green program keretében 2050-ig teljesen átállna megújuló energiákra és ebben a folyamatban úttörő szerep juthat a közösségeknek és a közintézményeknek. Érthető, hogy az osztrákok ideális partnereket láttak a dánokban.

A Big Solar esetében – a dán létesítményektől eltérően – a nap melegét felszín alatti víztárolóban őrzik majd meg, a hőmérséklet sosem fog 85-90 Celsius-fok alá csökkenni. Egy abszorpciós hőszivattyúnak és az alkalmazott gázfűtésnek köszönhetően folyamatosan melegen tartják a tárolt 900 000 köbméter vizet. Martin Graf, az e-Stájerország vezetője közölte, hogy a dán exportbank kiemelt figyelemmel kíséri a programot. Ezt megerősítette Torben Sorensen, a VKR holding első embere is, aki hangsúlyozta, hogy egy ismert és tesztelt technológiáról van szó. A VKR jelenleg is üzemeltet a Vattenfall konszernnel közösen Berlin-Köpenick területén egy napkollektoros létesítményt. Az Arcon-Sunmark a holding leányvállalata. A Silkeborgban lévő létesítményt 9 hónapig építették, majd 2016 decemberében helyezték üzembe. A Silkeborg Forsyning által szállított megoldás évente 80 000 megawattórát biztosít, ez 4400 háztartás éves hőfogyasztását fedi le, míg a szén-dioxid-kibocsátást 15 700 tonnával csökkenti. A technikát és a napkollektor-paneleket az Arcon-Sunmark biztosítja, a berendezések Dániában és Vietnamban készülnek.
A Big Solar felépítéséért felelős konzorcium tagja a VKR, az Arcon-Sunmark, a stájerországi Christof csoport, az Energie Steiermark és az 1992-ben alapított helyi Solid cég.

forrás: alternativenergia.hu

Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Energia

Dolgozókat szállító elektromos autóbuszt állítanak tesztüzembe a Mátrai Erőmű térségében

Dolgozókat szállító elektromos autóbuszt állítanak tesztüzembe a Mátrai Erőmű térségében – jelentette be a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) energetikáért felelős államtitkára a Mátrai Erőmű előtt, a járművet bemutató szerdai sajtóeseményen.

Létrehozva:

|

Szerző:

Steiner Attila hangsúlyozta: Magyarország villamosenergia-ellátásának egyik alappillére az erőmű. A kormány ezért határozott úgy az energiaválságra reagálva, hogy az MVM-csoportot, ezen belül a visontai vállalatot is megnövelt, lignitalapú villamosenergia-termelésre hatalmazza fel. A döntés célja, hogy a helyben előállított villamosenergia minél inkább elérhető legyen Magyarországon – mondta. Ezzel párhuzamosan az erőmű modernizálásának tervéről sem tett le a kabinet: fontos energiaellátás-biztonsági szempont, hogy a létesítménynek legyen hosszútávú jövőképe – fogalmazott a politikus, hozzátéve: az ennek érdekében megkezdett munka “töretlenül halad előre”. Steiner Attila szerint ezt példázza a bemutatott új autóbusz is, hiszen a helyben megtermelt villamos energia felhasználási körét jelentősen bővítik a dolgozókat szállító járműpark korszerűsítésével.

Az elektromos hajtású közlekedési eszközök számának és részarányának növelése az energiaimport-kitettség csökkentésére törekvő magyar energiastratégiának is része – mondta. Emlékeztetett: a hazai szén-dioxid-kibocsátás 20 százaléka a közlekedési szektorból ered. A két éve indított Zöld Busz Program is a kibocsátás és az ország energiafüggőségének csökkentését szolgálja – mutatott rá. Az eddig kizárólag helyi, illetve elővárosi közlekedésben kipróbált elektromos buszokkal szemben a Mátrai Erőműnél szolgálatba álló jármű egy “úttörő kezdeményezés” része, hiszen a környék 13 településéről szállítja majd a vállalathoz az itt dolgozókat – tájékoztatott az államtitkár jelezve: az elektromos buszok előnye, hogy nem bocsátanak ki szennyező anyagot és üzemeltetésük körülbelül 60-70 forinttal olcsóbb kilométerenként a hagyományos meghajtású autóbuszokénál. Ezért a későbbiekben a Mátrai Erőműnél is az elektromos buszok számának bővítését tervezik – közölte Steiner Attila.

Weingartner Balázs József, a Hungarian Motorsport and Green Mobility Development Agency (HUMDA) elnök-vezérigazgatója az eseményen elmondta: BYD K7U típusú midi elektromos buszt a Mátrai Erőmű dolgozóinak szállítására használják az első körben szeptember 30-ig tartó, majd az év végéig még egy újabb egyhónapos tesztidőszakban. A 125 kilowattórás akkumulátorral szerelt, mintegy 100 millió forint értékű, 22 ülőhellyel és további 36 állóhellyel rendelkező jármű hatótávolsága 150-200 kilométer – tájékoztatott. Oravecz Zsolt, az MVM Mátra Energia Zrt. vezérigazgatója az eseményen arról beszélt: az elmúlt időszakban az erőmű járműparkját jelentős fejlesztették. Jelenleg 17 elektromos autót használnak és az ehhez szükséges töltőkapacitást is kiépítették. A következő lépés a 800-900, tömegközlekedést igénybe vevő dolgozó munkába járását segítő járművek korszerűsítése – jelentette ki. Ennek nyitánya az első elektromos midibusz tesztüzembe állítása, melynek üzemeltetési tapasztalatait elemezve céljuk hosszabb távon a dolgozókat szállító teljes buszflottát, azaz mintegy 30 járművet elektromos hajtásúra cserélni – tette hozzá. 

 

mti

Advertisement

 

Fotó: MTI/Komka Péter

Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák