Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

A világ legnagyobb napkollektor-farmját építik a szomszédban

Létrehozva:

|

Stájerországban dán segítséggel készül el a létesítmény. A Graz melletti Kalsdorfban 220 000 négyzetméter napkollektor-felületet szerelnek fel és emellett a közelben terveznek egy hatalmas felszín alatti melegvíz-tárolót.

A Big Solar nevű létesítmény 2021-re készülhet el. A projektben Stájerország az Arcon-Sunmark nevű dán cég tudását és tapasztalatát fogja hasznosítani a világ legnagyobb napkollektor-farmjának a felépítése során. Az eddigi csúcstartó a dániai Silkeborgban lévő telep, amelynek a napkollektor-felülete 157 000 négyzetméter. A Big Solar a grazi távhő 10-15 százalékát biztosítja majd. Dánia a fosszilis energiahordozók tekintetében az elmúlt években ambíciózus célt tűzött ki maga elé: a State of Green program keretében 2050-ig teljesen átállna megújuló energiákra és ebben a folyamatban úttörő szerep juthat a közösségeknek és a közintézményeknek. Érthető, hogy az osztrákok ideális partnereket láttak a dánokban.

A Big Solar esetében – a dán létesítményektől eltérően – a nap melegét felszín alatti víztárolóban őrzik majd meg, a hőmérséklet sosem fog 85-90 Celsius-fok alá csökkenni. Egy abszorpciós hőszivattyúnak és az alkalmazott gázfűtésnek köszönhetően folyamatosan melegen tartják a tárolt 900 000 köbméter vizet. Martin Graf, az e-Stájerország vezetője közölte, hogy a dán exportbank kiemelt figyelemmel kíséri a programot. Ezt megerősítette Torben Sorensen, a VKR holding első embere is, aki hangsúlyozta, hogy egy ismert és tesztelt technológiáról van szó. A VKR jelenleg is üzemeltet a Vattenfall konszernnel közösen Berlin-Köpenick területén egy napkollektoros létesítményt. Az Arcon-Sunmark a holding leányvállalata. A Silkeborgban lévő létesítményt 9 hónapig építették, majd 2016 decemberében helyezték üzembe. A Silkeborg Forsyning által szállított megoldás évente 80 000 megawattórát biztosít, ez 4400 háztartás éves hőfogyasztását fedi le, míg a szén-dioxid-kibocsátást 15 700 tonnával csökkenti. A technikát és a napkollektor-paneleket az Arcon-Sunmark biztosítja, a berendezések Dániában és Vietnamban készülnek.
A Big Solar felépítéséért felelős konzorcium tagja a VKR, az Arcon-Sunmark, a stájerországi Christof csoport, az Energie Steiermark és az 1992-ben alapított helyi Solid cég.

forrás: alternativenergia.hu

Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Energia

Mi kell a jó napelemes autókhoz?

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.

Létrehozva:

|

Szerző:

A Nemzetközi Energiaügynökség által 110 napelemes és autóipari szakértő körében végzett felméréssel olyan technológiákat és területeket azonosítottak, amelyek fontosak lehetnek a személygépkocsik esetében a járműbe integrált fotovoltaika (VIPV) bevezetésében – számol be a PV Magazine. A vizsgálat többek között arra is kitér, hogy a szakértők mit hajlandóak feladni a napelemes hozam tekintetében a jármű esztétikájának javítása érdekében.

A VIPV-k cellatechnológiájának megválasztásánál a kristályos szilícium (c-Si) dominált, és egyértelműen a látható fém nélküli, üveges és polimeres technológiát részesítik előnyben a résztvevők. A felmérés válaszadói azonban 2030-ra a tandem- és a vékonyréteg-technológia növekedését várják.

A napelemes autók már megtalálhatóak a kereskedelmi forgalomban, és prototípusokat is fejlesztenek, a tanulmányban ezeket vették alapul. Számos rendszerjellemzőt, köztük a színt, a töltési gyakoriságot és a költségeket rangsorolták, a legfontosabbak a hatékonyság, az évi többletkilométerek és a jármű hatótávolságának meghosszabbítása voltak.

A 3 négyzetméteres rendelkezésre álló területre vetített hatékonyságot vizsgálva a válaszadók egyetértettek abban, hogy a minimális energiaátalakítási hatékonyság legalább 20-22 százalék legyen 600 és 660 watt közötti teljesítmény mellett, míg egy nagy csoport, 29 százalék szerint meg kell haladni a 25 százalékot 750 wattos teljesítmény mellett. A megkérdezettek szerint a modulok élettartamának legalább 10-15 évnek kell lennie. A szakértők úgy vélik, hogy 2030-ra akár 60 százalékkal is csökkenhetnek a VIPV-rendszerek költségei, ami elősegítheti, hogy a napelemes autók a mainstreamet is elérjék.

Anna J. Carr, a munkacsoport társvezetője szerint a kutatás legmeglepőbb eredménye, hogy a résztvevők hajlandóak feláldozni a teljesítményt a kívánt színekért. „Azon válaszadók körében, akik szerint a fekete vagy sötétkék színnél nagyobb színválasztékra van szükség, átlagosan 24,2 százalékos teljesítményveszteséget jelöltek meg elfogadhatónak” – nyilatkozta.

Advertisement

A kutatók következő célja, hogy újabb felmérést végezzenek, ezúttal még több iparági szakértő bevonásával. Emellett a fókuszt is bővítenék, hogy bevonják a VIPV-s nehéz- és haszongépjárműveket is.

Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!