Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Napelemmel fűteni? Lehetséges!

Létrehozva:

|

Sokaknak gondot okoz a fűtésszámla is a villanyszámla mellett. Ráadásul a fával, gázzal, szénnel, gázolajjal való fűtés rendkívül környezetszennyező. De akkor mi lehet a megoldás? A napelem!

HOGYAN FŰTHETÜNK NAPELEMMEL?

Az első lépés, hogy ingatlanunkra felszerelésre kerül egy megfelelő méretű napelemes rendszer, ami áramfogyasztásunkhoz igazodva előállítja azt az energiamennyiséget, amelyre háztartásunknak szüksége van. A rendszer méretezését és tervezését végrehajtó szakemberek figyelmét érdemes felhívni arra, hogy az épület fűtését is a napelemes rendszer segítségével kívánjuk majd biztosítani.

Amennyiben rendelkezünk ilyen jellegű berendezéssel, akkor egyelőre csak elektromos áramot tudunk előállítani, amit egy másik berendezéssel hőenergiává kell átalakítanunk. Mindezt úgy tudjuk végrehajtani, hogy ingatlanunkba beszerelünk egy elektromos kazánt, vagy szobánként bármilyen villamos fűtő berendezést, esetleg klímát. Ezek a fűtőberendezések ugyan relatíve nagy energiafogyasztással bírnak, de ezzel nem kell törődni, ha a szükséges energiát elő tudjuk állítani a napelemek segítségével.

MIRE KELL ODAFIGYELNI A FŰTŐBERENDEZÉSEK ESETÉBEN?

A klímaberendezések és az elektromos kazánok esetében kiemelten oda kell figyelni arra, hogy azok megfelelő és bizonyos időközönkénti karbantartása megtörténjen. A klímáknál például, ha hűtésre és fűtésre is használatosak, akkor érdemes őket évente 2-szer is ellenőriztetni, tisztíttatni. A klímák egyik nagy előnye, hogy nem csak hűtésre, hanem fűtésre is alkalmasak. Fontos tudni, hogy a légkondicionálók a hideg levegőt a bennük található speciális gázok révén állítják elő. Ezek a gázok többnyire olyan anyagok, melyek bizonyos fokú ózonlebontó képességgel rendelkeznek. A korai szerkezetek szivárgási értéke jelentős, illetve a bennük felhasznált gázok ózonréteget károsító képessége is jelentős. A klímaberendezések működése, akkor környezetbarát, ha az üzemeltetésükhöz szükséges energiát megújuló energiaforrásból, például napelemes rendszer használatával állítjuk elő. A zöld energia előállítása során nem kerül a légkörbe üvegházhatást okozó gáz, így a fent leírt spirálfolyamat megszakad. Emellett törekednünk kell arra, hogy olyan berendezéseket vásároljunk, amelyek zéró szivárgási értékkel és alacsony fokú ózonlebontó képességű gáztöltéssel rendelkeznek. Jelenleg az R32-es hűtőközeg – ami egy speciálisan tisztított fluorid – számít a legkörnyezetbarátabb megoldásnak.

Advertisement
Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Energia

Dolgozókat szállító elektromos autóbuszt állítanak tesztüzembe a Mátrai Erőmű térségében

Dolgozókat szállító elektromos autóbuszt állítanak tesztüzembe a Mátrai Erőmű térségében – jelentette be a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) energetikáért felelős államtitkára a Mátrai Erőmű előtt, a járművet bemutató szerdai sajtóeseményen.

Létrehozva:

|

Szerző:

Steiner Attila hangsúlyozta: Magyarország villamosenergia-ellátásának egyik alappillére az erőmű. A kormány ezért határozott úgy az energiaválságra reagálva, hogy az MVM-csoportot, ezen belül a visontai vállalatot is megnövelt, lignitalapú villamosenergia-termelésre hatalmazza fel. A döntés célja, hogy a helyben előállított villamosenergia minél inkább elérhető legyen Magyarországon – mondta. Ezzel párhuzamosan az erőmű modernizálásának tervéről sem tett le a kabinet: fontos energiaellátás-biztonsági szempont, hogy a létesítménynek legyen hosszútávú jövőképe – fogalmazott a politikus, hozzátéve: az ennek érdekében megkezdett munka “töretlenül halad előre”. Steiner Attila szerint ezt példázza a bemutatott új autóbusz is, hiszen a helyben megtermelt villamos energia felhasználási körét jelentősen bővítik a dolgozókat szállító járműpark korszerűsítésével.

Az elektromos hajtású közlekedési eszközök számának és részarányának növelése az energiaimport-kitettség csökkentésére törekvő magyar energiastratégiának is része – mondta. Emlékeztetett: a hazai szén-dioxid-kibocsátás 20 százaléka a közlekedési szektorból ered. A két éve indított Zöld Busz Program is a kibocsátás és az ország energiafüggőségének csökkentését szolgálja – mutatott rá. Az eddig kizárólag helyi, illetve elővárosi közlekedésben kipróbált elektromos buszokkal szemben a Mátrai Erőműnél szolgálatba álló jármű egy “úttörő kezdeményezés” része, hiszen a környék 13 településéről szállítja majd a vállalathoz az itt dolgozókat – tájékoztatott az államtitkár jelezve: az elektromos buszok előnye, hogy nem bocsátanak ki szennyező anyagot és üzemeltetésük körülbelül 60-70 forinttal olcsóbb kilométerenként a hagyományos meghajtású autóbuszokénál. Ezért a későbbiekben a Mátrai Erőműnél is az elektromos buszok számának bővítését tervezik – közölte Steiner Attila.

Weingartner Balázs József, a Hungarian Motorsport and Green Mobility Development Agency (HUMDA) elnök-vezérigazgatója az eseményen elmondta: BYD K7U típusú midi elektromos buszt a Mátrai Erőmű dolgozóinak szállítására használják az első körben szeptember 30-ig tartó, majd az év végéig még egy újabb egyhónapos tesztidőszakban. A 125 kilowattórás akkumulátorral szerelt, mintegy 100 millió forint értékű, 22 ülőhellyel és további 36 állóhellyel rendelkező jármű hatótávolsága 150-200 kilométer – tájékoztatott. Oravecz Zsolt, az MVM Mátra Energia Zrt. vezérigazgatója az eseményen arról beszélt: az elmúlt időszakban az erőmű járműparkját jelentős fejlesztették. Jelenleg 17 elektromos autót használnak és az ehhez szükséges töltőkapacitást is kiépítették. A következő lépés a 800-900, tömegközlekedést igénybe vevő dolgozó munkába járását segítő járművek korszerűsítése – jelentette ki. Ennek nyitánya az első elektromos midibusz tesztüzembe állítása, melynek üzemeltetési tapasztalatait elemezve céljuk hosszabb távon a dolgozókat szállító teljes buszflottát, azaz mintegy 30 járművet elektromos hajtásúra cserélni – tette hozzá. 

 

mti

Advertisement

 

Fotó: MTI/Komka Péter

Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák