Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Napelemmel fűteni? Lehetséges!

Létrehozva:

|

Sokaknak gondot okoz a fűtésszámla is a villanyszámla mellett. Ráadásul a fával, gázzal, szénnel, gázolajjal való fűtés rendkívül környezetszennyező. De akkor mi lehet a megoldás? A napelem!

HOGYAN FŰTHETÜNK NAPELEMMEL?

Az első lépés, hogy ingatlanunkra felszerelésre kerül egy megfelelő méretű napelemes rendszer, ami áramfogyasztásunkhoz igazodva előállítja azt az energiamennyiséget, amelyre háztartásunknak szüksége van. A rendszer méretezését és tervezését végrehajtó szakemberek figyelmét érdemes felhívni arra, hogy az épület fűtését is a napelemes rendszer segítségével kívánjuk majd biztosítani.

Amennyiben rendelkezünk ilyen jellegű berendezéssel, akkor egyelőre csak elektromos áramot tudunk előállítani, amit egy másik berendezéssel hőenergiává kell átalakítanunk. Mindezt úgy tudjuk végrehajtani, hogy ingatlanunkba beszerelünk egy elektromos kazánt, vagy szobánként bármilyen villamos fűtő berendezést, esetleg klímát. Ezek a fűtőberendezések ugyan relatíve nagy energiafogyasztással bírnak, de ezzel nem kell törődni, ha a szükséges energiát elő tudjuk állítani a napelemek segítségével.

MIRE KELL ODAFIGYELNI A FŰTŐBERENDEZÉSEK ESETÉBEN?

A klímaberendezések és az elektromos kazánok esetében kiemelten oda kell figyelni arra, hogy azok megfelelő és bizonyos időközönkénti karbantartása megtörténjen. A klímáknál például, ha hűtésre és fűtésre is használatosak, akkor érdemes őket évente 2-szer is ellenőriztetni, tisztíttatni. A klímák egyik nagy előnye, hogy nem csak hűtésre, hanem fűtésre is alkalmasak. Fontos tudni, hogy a légkondicionálók a hideg levegőt a bennük található speciális gázok révén állítják elő. Ezek a gázok többnyire olyan anyagok, melyek bizonyos fokú ózonlebontó képességgel rendelkeznek. A korai szerkezetek szivárgási értéke jelentős, illetve a bennük felhasznált gázok ózonréteget károsító képessége is jelentős. A klímaberendezések működése, akkor környezetbarát, ha az üzemeltetésükhöz szükséges energiát megújuló energiaforrásból, például napelemes rendszer használatával állítjuk elő. A zöld energia előállítása során nem kerül a légkörbe üvegházhatást okozó gáz, így a fent leírt spirálfolyamat megszakad. Emellett törekednünk kell arra, hogy olyan berendezéseket vásároljunk, amelyek zéró szivárgási értékkel és alacsony fokú ózonlebontó képességű gáztöltéssel rendelkeznek. Jelenleg az R32-es hűtőközeg – ami egy speciálisan tisztított fluorid – számít a legkörnyezetbarátabb megoldásnak.

Advertisement
Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Energia

Mi kell a jó napelemes autókhoz?

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.

Létrehozva:

|

Szerző:

A Nemzetközi Energiaügynökség által 110 napelemes és autóipari szakértő körében végzett felméréssel olyan technológiákat és területeket azonosítottak, amelyek fontosak lehetnek a személygépkocsik esetében a járműbe integrált fotovoltaika (VIPV) bevezetésében – számol be a PV Magazine. A vizsgálat többek között arra is kitér, hogy a szakértők mit hajlandóak feladni a napelemes hozam tekintetében a jármű esztétikájának javítása érdekében.

A VIPV-k cellatechnológiájának megválasztásánál a kristályos szilícium (c-Si) dominált, és egyértelműen a látható fém nélküli, üveges és polimeres technológiát részesítik előnyben a résztvevők. A felmérés válaszadói azonban 2030-ra a tandem- és a vékonyréteg-technológia növekedését várják.

A napelemes autók már megtalálhatóak a kereskedelmi forgalomban, és prototípusokat is fejlesztenek, a tanulmányban ezeket vették alapul. Számos rendszerjellemzőt, köztük a színt, a töltési gyakoriságot és a költségeket rangsorolták, a legfontosabbak a hatékonyság, az évi többletkilométerek és a jármű hatótávolságának meghosszabbítása voltak.

A 3 négyzetméteres rendelkezésre álló területre vetített hatékonyságot vizsgálva a válaszadók egyetértettek abban, hogy a minimális energiaátalakítási hatékonyság legalább 20-22 százalék legyen 600 és 660 watt közötti teljesítmény mellett, míg egy nagy csoport, 29 százalék szerint meg kell haladni a 25 százalékot 750 wattos teljesítmény mellett. A megkérdezettek szerint a modulok élettartamának legalább 10-15 évnek kell lennie. A szakértők úgy vélik, hogy 2030-ra akár 60 százalékkal is csökkenhetnek a VIPV-rendszerek költségei, ami elősegítheti, hogy a napelemes autók a mainstreamet is elérjék.

Anna J. Carr, a munkacsoport társvezetője szerint a kutatás legmeglepőbb eredménye, hogy a résztvevők hajlandóak feláldozni a teljesítményt a kívánt színekért. „Azon válaszadók körében, akik szerint a fekete vagy sötétkék színnél nagyobb színválasztékra van szükség, átlagosan 24,2 százalékos teljesítményveszteséget jelöltek meg elfogadhatónak” – nyilatkozta.

Advertisement

A kutatók következő célja, hogy újabb felmérést végezzenek, ezúttal még több iparági szakértő bevonásával. Emellett a fókuszt is bővítenék, hogy bevonják a VIPV-s nehéz- és haszongépjárműveket is.

Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!