Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Robbanásszerű fejlődés zajlik a magyar napelemes piacon

Létrehozva:

|

A Magyar Napelem Napkollektor Szövetség elnökével, Kiss Ernővel beszélgettünk a bevezetésre kerülő teljesítménydíj várható hatásairól a napelemes piacon.

Mennyire volt meglepő a Magyar Napelem Napkollektor Szövetség (MNNSZ) számára a két hete bejelentett napelemes rendszerek után fizetendő teljesítménydíj?

 ​Nem számítottunk új teher bevezetésére a napelemes rendszerek esetében, különösen azért nem, mert hazánkban mindössze ​30.000 háztartási méretű napelemes rendszer működik, ami messze elmarad a kedvező napenergia adottságainkból adódó lehetőségeinktől, és az EU országok átlagától. Ellene hat az EU irányelveknek is, hiszen 2020 december 31-ét követően már csak olyan épületek építhetők, amelyeknek közel nulla az energiaigényük, melyre az egyik legjobb megoldás a napelemes rendszer hőszivattyús felületfűtéssel kombinálva. Ez a határidő már belátható közeli ahhoz, hogy ma már csak ilyen épületeket építsünk. Ez a rendelkezés azonban pont azokat a családokat sújtja, akik ilyen rendszereket – tehát a 2020-as építészeti eljárásoknak megfelelni akaró otthonokat – teremtenek.

 

Kire szabták ezt a 4 kW-os​ teljesítményhatárt?

Advertisement

 ​A törvényalkotó szándéka szerint ez az átlagnál nagyobb napelemes rendszerekre vonatkozna. Ez a gondolat azonban egy kicsit eltér a hazai gyakorlattól, mivel egy átlag család 2500 kWh villamosenergiát fogyaszt, évi 100 e Ft értékben, ami mindössze 1 millió Ft-os 2 kW-os napelemes beruházással ​kiváltható 30-40 éves működési időtartam alatt. De sajnos ma még nem az átlag, hanem az átlagnál kicsit jobb módú, nagyobb családi házban, vagy lakásban élő családok, illetve a kisvállalkozások vásárolják a napelemeket, ezért jelenleg 8,3 kW egy átlagos rendszer.

 

Az új “adó” nélkül is nehéz a lakosságot a napelemes rendszerek irányába terelni. Milyen hatásai lehetnek az új díjnak?

​Sajnos erősíti a szkeptikusokat, hogy kevésbé éri meg napelemekbe fektetni, mivel az EU átlagos 5 éves megtérülésével szemben hazánkban már 10 év a megtérülés. Ezt a megtérülési időt növeli az új teljesítménydíj is, melynek havi mértéke még nem került meghatározásra. Hazánkban azért rosszabb a megtérülés, mert a világ legmagasabb ÁFA kulcsa párosul az EU egyik legalacsonyabb bruttó villamosenergia tarifájával, kiegészítve a kimagasló mértékű napelemes termékdíjjal, mely 114 Ft/kg+ÁFA, ami kétszerese az ólom savas akkumulátor 57 Ft/kg tételének, és hatszorosa a második legmagasabb belga termékdíjnak. Tovább ronthatja a megtérülést az egyedülálló tűzeseti leválasztó kapcsolóbeépítési kötelezettség is.

 

Advertisement

A hálózatterhelési kompenzáció ind​okkal, amelyet a Kormány hangoztat, mennyire lehet egyetérteni?

​Egyetértünk a “használó fizessen” elvvel, de az elszomorító, hogy amíg a világon mindenhol adókedvezményekkel támogatják a megújuló energia hasznosítás elterjedését,​ hazánkban immár 3. éve újabb és újabb adók, díjak és kötelezettségek terhelik a megújuló energiákat hasznosító rendszereket, adókedvezmények helyett.

Vannak információi arról, hogy az Önök szövetsége által képviselt cégek mekkora volumenű telepítést végeztek 2016-ban, vagy korábban?

Robbanásszerű fejlődés zajlik a magyar napelemes piacon! Tagvállalatainktól érkező jelzések szerint az elmúlt évben ismét megduplázódott a telepített háztartási méretű napelemes rendszerek száma, becsléseink szerint ez 25-30 ezer rendszer, összesen 200 – 250 ezer kW kapacitással. Ez azért is meglepő, mert a tavalyi évben komoly veszteségeket szenvedett el a felújítási ipar, így a szolár rendszereket telepítő cégek is az év elején beharangozott, majd augusztusban megjelenő, és néhány óra alatt kimerülő kerettel elindított “Otthon Melege” támogatási program miatt. Az ilyen programok több kárt okoznak, mint hasznot, hiszen elbizonytalanítja a felújításba belevágó családokat, és ezért sokan elhalasztják a beruházási döntéseiket. Az idei évben elindított Otthon Melege Program már szélesebb körben elérhető, de sokkal kisebb támogatást jelent a 0%-os hitel. Ennek ellenére bizakodóak vagyunk, hiszen az EU forrásból biztosított hitel sok családi ház és lakás felújítását teszi lehetővé.

 

Advertisement

Az 500 kW-os kiserőművek száma már meghaladja a 100 db-ot, és örvendetes módon megépültek az első naperőművek is: a Mátrai Erőmű mellett 16 MW, és a Pécsi Hőerőmű mellett 10 MW kapacitással. Az idei évben is több naperőmű-beruházás indul meg, pl. bővítik a mátrai és a tüskésréti erőműveket, Százhalombattán és Kaposvár térségében is elindulnak a nagy beruházások. Örvendetes, hogy a legjelentősebb hazai szereplők, köztük az MVM is jelentős részt vállal a hazai napelemes piacban: a közeljövőben több naperőmű- és energiatároló beruházást is megvalósít!

 

A megépült napelemes erőművekről pontos adatokkal a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) minden év júniusában jelenik meg, így rövidesen a hivatalos adatokat is megismerhetjük. Az elmúlt év végéig összesen 2400 db napelemes kiserőműre érkezett be kérelem a MEKH-hez, összesen 1.200 MW teljesítményben, amely a tervezett paksi bővítésnek a fele! Hatalmas különbség, hogy a napelemeket befektetők kívánják megépíteni: Bízunk benne, hogy sok valóban meg is fog épülni!

Hány céget képvisel a szövetség, és miért éri meg csatlakozni az MNNSZ-hez?

​Tagságunk a hazai megújuló energiaipar legjelesebb képviselőiből áll, akiknek közös célja, hogy hazánkban is mind szélesebb körben elterjesszük a megújuló energiák, ezen belül a napenergia hasznosítását, és ezt a potenciális felhasználók körében népszerűsítsük. Tevékenységünkkel célunk az import energiafüggőség csökkentése, a hazai megújuló ipar fejlesztése, és munkahelyek teremtése. Közel 300 tagvállalatunk a hazai napkollektor-, napelem-, invert​er​-, tartószerkezetgyártók és forgalmazók, a megújuló alapú villamosenergia-termelés és -értékesítés, a napelemes és napkollektoros rendszerek tervezése, kivitelezése és az oktatás területét képviseli. ​

Advertisement

Tagjaink tevékenységét segítjük saját népszerű kommunikációs felületeinkkel, melyeket az évi mindössze 35.000 Ft-os tagdíj mértékéig díjtalanul vehetnek igénybe. Rendszeresen szervezünk oktatásokat, képzéseket, kiállításokat, konferenciákat és előadásokat a tagvállalatainkkal és partnerszövetségekkel, szervezetekkel is együttműködve​. Az idei évben kerül megrendezésre a VI. Szolár Konferencia a Construma Reneo kiállítás keretein belül, mely évről-évre teltházas rendezvény. Évente több szakmai utat is szervezünk, melyen tagjaink kedvezményesen, önköltségi áron vehetnek részt.

 

forrás: alternativenergia.hu

Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Energia

Dolgozókat szállító elektromos autóbuszt állítanak tesztüzembe a Mátrai Erőmű térségében

Dolgozókat szállító elektromos autóbuszt állítanak tesztüzembe a Mátrai Erőmű térségében – jelentette be a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) energetikáért felelős államtitkára a Mátrai Erőmű előtt, a járművet bemutató szerdai sajtóeseményen.

Létrehozva:

|

Szerző:

Steiner Attila hangsúlyozta: Magyarország villamosenergia-ellátásának egyik alappillére az erőmű. A kormány ezért határozott úgy az energiaválságra reagálva, hogy az MVM-csoportot, ezen belül a visontai vállalatot is megnövelt, lignitalapú villamosenergia-termelésre hatalmazza fel. A döntés célja, hogy a helyben előállított villamosenergia minél inkább elérhető legyen Magyarországon – mondta. Ezzel párhuzamosan az erőmű modernizálásának tervéről sem tett le a kabinet: fontos energiaellátás-biztonsági szempont, hogy a létesítménynek legyen hosszútávú jövőképe – fogalmazott a politikus, hozzátéve: az ennek érdekében megkezdett munka “töretlenül halad előre”. Steiner Attila szerint ezt példázza a bemutatott új autóbusz is, hiszen a helyben megtermelt villamos energia felhasználási körét jelentősen bővítik a dolgozókat szállító járműpark korszerűsítésével.

Az elektromos hajtású közlekedési eszközök számának és részarányának növelése az energiaimport-kitettség csökkentésére törekvő magyar energiastratégiának is része – mondta. Emlékeztetett: a hazai szén-dioxid-kibocsátás 20 százaléka a közlekedési szektorból ered. A két éve indított Zöld Busz Program is a kibocsátás és az ország energiafüggőségének csökkentését szolgálja – mutatott rá. Az eddig kizárólag helyi, illetve elővárosi közlekedésben kipróbált elektromos buszokkal szemben a Mátrai Erőműnél szolgálatba álló jármű egy “úttörő kezdeményezés” része, hiszen a környék 13 településéről szállítja majd a vállalathoz az itt dolgozókat – tájékoztatott az államtitkár jelezve: az elektromos buszok előnye, hogy nem bocsátanak ki szennyező anyagot és üzemeltetésük körülbelül 60-70 forinttal olcsóbb kilométerenként a hagyományos meghajtású autóbuszokénál. Ezért a későbbiekben a Mátrai Erőműnél is az elektromos buszok számának bővítését tervezik – közölte Steiner Attila.

Weingartner Balázs József, a Hungarian Motorsport and Green Mobility Development Agency (HUMDA) elnök-vezérigazgatója az eseményen elmondta: BYD K7U típusú midi elektromos buszt a Mátrai Erőmű dolgozóinak szállítására használják az első körben szeptember 30-ig tartó, majd az év végéig még egy újabb egyhónapos tesztidőszakban. A 125 kilowattórás akkumulátorral szerelt, mintegy 100 millió forint értékű, 22 ülőhellyel és további 36 állóhellyel rendelkező jármű hatótávolsága 150-200 kilométer – tájékoztatott. Oravecz Zsolt, az MVM Mátra Energia Zrt. vezérigazgatója az eseményen arról beszélt: az elmúlt időszakban az erőmű járműparkját jelentős fejlesztették. Jelenleg 17 elektromos autót használnak és az ehhez szükséges töltőkapacitást is kiépítették. A következő lépés a 800-900, tömegközlekedést igénybe vevő dolgozó munkába járását segítő járművek korszerűsítése – jelentette ki. Ennek nyitánya az első elektromos midibusz tesztüzembe állítása, melynek üzemeltetési tapasztalatait elemezve céljuk hosszabb távon a dolgozókat szállító teljes buszflottát, azaz mintegy 30 járművet elektromos hajtásúra cserélni – tette hozzá. 

 

mti

Advertisement

 

Fotó: MTI/Komka Péter

Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák