Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

A robogók erősebben szennyezik a levegőt, mint a teherautók

Létrehozva:

|

A robogók erősebben szennyezik a levegőt, mint a teherautók – állapította meg egy nemzetközi kutatócsoport.

A járó motorral várakozó robogó sok ezerszer több, szmogot keltő aeroszolt, vagyis az áramló levegőben lévő egyszerű részecskét vagy folyadékcseppet bocsát ki, mint a nagyobb járművek – idézte a The Daily Telegraph a Nature Communications című lapban megjelent tanulmányt. Ez azt jelenti, hogy noha az autókhoz és teherjárművekhez viszonyítva a robogók száma alacsony, fajlagosan mégis több szennyező anyagot engednek a városok levegőjébe, mint a nagyobb közlekedési eszközök.

A kutatók a rákkeltő benzolt és más – reaktív oxigén eredetű – mérgező anyagokat is nagy arányban találtak a robogók emissziójában. Arra figyelmeztettek, hogy kereszteződésben robogó mögött várakozni is “igen erősen egészségkárosító lehet”. “Kimutattuk, hogy az általános vélekedéssel szemben a robogók a városok domináns légszennyezői lehetnek, annyi kormot és különösen mérgező szerves részecskét bocsátanak ki” – mondta Markus Kalberer, a Cambridge-i Egyetem kutatója, a tanulmány egyik szerzője. A robogókat jellemzően kétütemű motor hajtja, mely sokkal kisebb hatékonysággal égeti az üzemanyagot, kipufogórendszere pedig kevésbé szűri ki a szennyező anyagokat, mint a modern gépjárművekbe épített katalizátorok. A kutatók nagy számú jármű kibocsátását elemezték, és megnézték Európa, Amerika és Ázsia egyes városainak légszennyezettségét.

Arra következtettek, hogy bár az Európai Unióban az üzemanyagnak csak egy százalékát használják robogók hajtására, mégis jelentősen és költséghatékonyan lehetne csökkenteni a városok levegőjének szennyezettségét, ha a kétüteműek forgalmát korlátoznák. Egyes városokban az utak környékén tapasztalható légszennyezésnek akár kétharmad része is a kétütemű robogóktól származhat.

3 hozzászólás

3 Comments

  1. Mark Zimmermann

    2014-05-26 at 12:46

    Már rég cseppfolyós gázon kellene, hogy menjenek a robogók.. amúgy most is lehetne kis palackról légnemű gáz használatát előírni, akkor a másodlagos égés során sokkal tisztább égés valósulna meg, kis beruházáson.
    Jó a felhasználónak, jó a város lakónak,..

  2. Zoltán

    2014-05-26 at 17:38

    Persze a PD dizelről nem beszél senki… az a káros nem a kétütem

  3. Attila

    2014-05-27 at 12:40

    Igaz, hogy a kétüteműek viszonylag több káros anyagot pöfögnek ki magukból, mint egy sima négyütemű jármű. Ebben egyetértek. Viszont azért ne essünk már át a ló túloldalára? Az a bizonyos 1%-os arányszám nagyon is jól mutatja, mekkora “problémát” is jelent ez az egész ügy. Ahogy annak idején a Trabanttal-Wartburggal is elbántak, úgy igyekeznek most a robogókkal is leszámolni. Mindezt a környezet védelme nevében. Arra persze senki nem gondol, hogy egy robogóval 15 perc alatt megteszed a nagyvárosi dugóban azt az utat, amit egy autóval egy óra alatt sem sikerül teljesíteni a dugó miatt. Arról sem szól a fáma, hogy ha mindenki leadná a környezetkárosító robogókat (vagy akár nálunk a sok Simsont) az ezeknek a járműveknek az újrahasznosításával és az igények kielégítésére, újak legyártásával kellene, hogy járjon. Egy modern jármű gyártása óriási környezeti terhelést ró a bolygóra. Ahogy az újrahasznosítás is energia-szükséglettel jár. Én környezetvédő vagyok, de kétütemű Wartburggal járok. (Igen, raktam rá katalizátort is és a lehető legjobb olajjal megy, hogy ne füstöljön.) Ha leadnám a bontóba, sok elektronikai és műanyaghulladék keletkezne, ezeket el kellene szállítani, nagy energiafelhasználással újrahasznosítani. Vennék helyette valami új, hiper-szuper környezetkímélő autót. Ami nagyrészt műanyagból és különböző drága ötvözetekből áll. Tele elektronikával, amihez (sokszor csempészett) ritkaföldfémeket használnak fel. Egy ilyen jármű előállítása iszonyatosan szennyező. Elég arra gondolni, hogy egy kiló műanyag kb. 6 kg CO2 kibocsátásával készülhet el. És akkor nem is beszéltünk minden más egyébről. Szóval nem az új vásárlásával és a régi kidobásával véded a Földet, hanem azzal, ha a régit javítgatod, rendben tartod és nem veszel helyette másikat. Csakhogy ez szembemegy minden mai piaci elképzeléssel, ahol pörgetni kell az eladásokat. Ezért a környezetvédelem terén megvalósuló hasonló “kutatási eredmények” mögött én mindig felvillanni látom a Földet elpusztító, erőforrásokat kiaknázó és “vedd meg és dob el” elvet képviselő kapitalizmus álnok, kígyó-tekintetét.

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Közlekedés

Egy korszak vége: lemond a Bentley a W12-es motorról

Sok más gyártóhoz hasonlóan a Bentley is úgy látja, hogy az elektromos mobilitásé a jövő.

Létrehozva:

|

Szerző:

A Bentley Motors brit luxusautógyár két évtized után búcsút int 12 hengeres W12-es motorjának – számol be az Electrek. A döntés hátterében az áll, hogy a márka sok más neves autógyártóhoz hasonlóan a teljesen elektromos jövő felé tart.

A Bentley már-már legendás, neve egyet jelent a minőséggel. A cég több mint egy évszázada gyárt olyan autókat, amelyek leginkább teljesítményükről és kiváló minőségükről ismertek. Az új idők viszont új igényeket jelentenek, a belső égésű motorok pedig egyre kevésbé felelnek meg az elvárásoknak.

A Volkswagen-csoporthoz tartozó luxusmárka 2020 őszén jelentette be, hogy tíz éven belül teljesen elektromossá kíván válni. A Beyond100 néven emlegetett fenntarthatósági stratégia részeként a vállalat üzletének minden elemét átdolgozza, hogy 2030-ra teljesen szén-dioxid-semleges lehessen. A cél megvalósításának érdekében a Bentley a következő tíz évben 2,5 milliárd fontot tervez befektetni, hogy egész modellkínálatát kizárólag akkumulátoros elektromos járművekre cserélje. Az angliai Crewe-ben egy mintagyárat is kialakítanának.

Bár a Bentley elektromos tervei ambiciózusak, az autógyártó továbbra sem vezetett be a piacra egy teljesen elektromos autót sem. A cég egyelőre két hibrid modellt kínál: a Flying Spurt és a Bentaygát. Hogy behozzák a lemaradást, 2025-től kezdődően öt éven át minden esztendőben új elektromos modellt mutatnának be.

Az elektromos jövő megalapítására és a károsanyag-kibocsátás csökkentésére tett erőfeszítések közepette a márka bejelentette, hogy kivezeti ikonikus, 12 hengeres W12-es benzines motorját. A terméket 2024-ben kezdenék el kivonni. „A fenntartható luxusmobilitás felé vezető utunk a Bentley Motors minden területén változtatáshoz vezet” – mondta Adrian Hallmark, a vállalat elnök-vezérigazgatója. Mint hozzátette, amikor a W12-es 2003-ban bevezették, a márkánál tudták, hogy a motor nemcsak az autóikat, hanem magát a céget is előre fogja hajtani. 20 évvel és több mint 100 ezer W12-essel később úgy érzik: eljött az idő, hogy visszavonják ezt a terméket.

Advertisement

A hír már csak azért is jelentős, mert a Bentley a 12 hengeres benzines motorok legnagyobb gyártója. A cég most azt tervezi, hogy az évtizeden belül teljesen felhagy a belső égésű motorok készítésével.

Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!